مراکش ادعای آفریقای جنوبی مبنی بر درخواست پیوستن به بریکس را رد کرد

مراکش ادعای آفریقای جنوبی مبنی بر درخواست پیوستن به بریکس را رد کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق گزارش ها، مراکش ادعای آفریقای جنوبی، میزبان اجلاس بریکس (BRICS) در سال جاری، مبنی بر ارائه درخواست رسمی برای پیوستن به این بلوک اقتصادی را رد کرده است. به گفته مقامات آفریقای جنوبی، بیش از 40 کشور علاقه‌مند به پیوستن به گروه بریکس هستند، از جمله 23 کشور که به طور رسمی درخواست داده‌اند.

مراکش روابط خوبی با 4 کشور عضو بریکس دارد ولی در اجلاس سران شرکت نخواهد کرد

آفریقای جنوبی، میزبان اجلاس بریکس در سال جاری، هفته گذشته مدعی شد که 23 کشور به طور رسمی برای پیوستن به این بلوک اقتصادی درخواست داده‌اند. به گفته نالدی پاندور (Naledi Pandor)، وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای جنوبی، این کشورها شامل الجزایر، آرژانتین، بنگلادش، بحرین، بلاروس، بولیوی، ونزوئلا، ویتنام، کوبا، هندوراس، مصر، اندونزی، ایران، قزاقستان، کویت، مراکش، نیجریه، دولت خودگردان فلسطین، عربستان سعودی، سنگال، تایلند، امارات متحده عربی و اتیوپی هستند.

با این حال، حداقل یکی از کشورهای موجود در فهرست، درخواست عضویت در بریکس را رد کرده است. خبرگزاری دولتی مغرب (MAP) مراکش روز شنبه به نقل از یک منبع ناشناس در وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد که مراکش درخواست رسمی برای پیوستن به گروه بریکس ارائه نکرده است. خبرگزاری رویترز (Reuters) به نقل از این خبرگزاری نوشت:

“آفریقای جنوبی به خود اجازه داد تا بدون مشورت قبلی در مورد روابط مراکش با بریکس صحبت کند.”

این نشریه با اشاره به این که مراکش چندجانبه گرایی غیر تفرقه‌افکنانه را پذیرفته و روابط خوبی با دیگر کشورهای عضو بریکس داشته است، افزود: “آفریقای جنوبی در واقع همیشه خصومت زیادی را نسبت به مراکش نشان داده است و به طور سیستماتیک مواضع منفی و متعصبانه در مورد موضوع صحرای مراکش اتخاذ کرده است”. گروه اقتصادی بریکس (BRICS) شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است.

منبع وزارت خارجه مراکش گفته است:

“مراکش مطمئناً روابط دوجانبه معنادار و امیدوارکننده‌ای با چهار عضو دیگر بریکس دارد و حتی با سه مورد از آنها توافقنامه‌های مشارکت استراتژیک امضا کرده است. با این حال، این کشور پادشاهی هرگز به طور رسمی برای پیوستن به گروه بریکس (BRICS) درخواست نکرده است.” این منبع افزود که هنوز “هیچ چارچوب یا رویه روشنی برای گسترش این گروه وجود ندارد.”

علاوه بر این، این مقام مراکشی اعلام کرد که مراکش در نشست آتی بریکس در آفریقای جنوبی که از 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد. انتظار می‌رود همه رهبران بریکس در آن شرکت کنند، اما ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس جمهور روسیه، شخصاً در آن شرکت نخواهد کرد.

این منبع خبری خاطرنشان کرد: “برای مراکش، هرگز پاسخ مثبت به دعوت به نشست بریکس-آفریقا که در آفریقای جنوبی برنامه ریزی شده بود یا شرکت در این نشست در هیچ سطحی مطرح نبوده است. این نشست بر اساس ابتکار یکجانبه دولت آفریقای جنوبی برگزار شد.” حمایت آفریقای جنوبی از جبهه پولیساریو (Polisario Front) مورد حمایت الجزایر، که با هدف ایجاد یک کشور مستقل در صحرای غربی، سرزمینی که مراکش ادعا می‌کند متعلق به خود است، تلاش می‌کند، باعث ایجاد تنش بین دو کشور شده است.

مقامات آفریقای جنوبی همچنین پیشتر فاش کرده بودند که سیریل راماپوسا (Cyril Ramaphosa)، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، رهبر 67 کشور از آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و حوزه دریای کارائیب را به این اجلاس دعوت کرده است. علاوه بر این، 20 نماینده از سازمان‌های بین‌المللی بزرگ از جمله دبیر کل سازمان ملل متحد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا و رئیس بانک توسعه جدید (New Development Bank) که به بانک بریکس (BRICS Bank) نیز معروف است، دعوت شده‌اند. در ماه جولای، آنیل سوکلال (Anil Sooklal)، دیپلمات ارشد آفریقای جنوبی و مسئول روابط بریکس، گفت که بیش از 40 کشور علاقه‌مند به پیوستن به این بلوک اقتصادی هستند.

نظر شما در مورد رد ادعای آفریقای جنوبی، میزبان اجلاس امسال بریکس، مبنی بر ارائه درخواست عضویت در بریکس توسط مراکش چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره مراکش ادعای آفریقای جنوبی مبنی بر درخواست پیوستن به بریکس را رد کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.