عدم تمرکز کشورهای عضو بریکس بر ایجاد ارز مشترک

عدم تمرکز کشورهای عضو بریکس بر ایجاد ارز مشترک
آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از مقامات ارشد هند ایجاد یک ارز مشترک بریکس را کم اهمیت جلوه داده است. این مقام با تاکید بر این که “قبل از این که بتوانید حتی در مورد چارچوب ارز مشترک صحبت کنید، مطرح کردن مسئله ارز مشترک پیش نیازهای متعددی دارد”، تاکید کرد که کشورهای عضو بریکس بر انجام بیشتر تسویه حساب‌ها با استفاده از ارزهای ملی تمرکز کرده‌اند.

دیدگاه وزیر خارجه هند درباره ارز بریکس

به گزارش رسانه هندی Mint، وینای موهان کواترا (Vinay Mohan Kwatra)، وزیر امور خارجه هند، روز دوشنبه در یک نشست خبری توضیح داد که بلوک اقتصادی بریکس بر روی ارز مشترک پیشنهادی برای کشورهای عضو تمرکز نمی‌کند. کشورهای عضو گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: “بخش اساسی مبادلات تجاری و اقتصادی و موضوعاتی که بخشی از مذاکرات اعضای بریکس بوده است، تاکنون به طور عمده بر چگونگی افزایش تجارت با ارزهای ملی مربوطه متمرکز بوده است که … به میزان زیادی با مفهوم رایج ارز تفاوت دارد.” او تشریح کرد:

“می‌دانید که قبل از این که بتوانید حتی در مورد چارچوب ارز مشترک صحبت کنید، مطرح کردن مسئله ارز مشترک پیش نیازهای متعددی دارد. چارچوب بحث در بریکس و محتوای آن چارچوب بحث در بریکس اساساً بر تجارت با ارزهای ملی متمرکز شده است.”

اخیراً اس. جایشانکار (S. Jaishankar)، وزیر امور خارجه هند، نیز به همین ترتیب اعلام کرد که هیچ بحثی در مورد ارز مشترک برای کشورهای بریکس مطرح نمی‌شود.

نشست سران بلوک اقتصادی قرار است از 22 تا 24 آگوست، یعنی از امروز تا پنجشنبه، در ژوهانسبورگ برگزار شود. امسال، آفریقای جنوبی میزبان اجلاس سران بریکس است. در حالی که بسیاری از مردم انتظار دارند رهبران بریکس درباره ایجاد یک ارز مشترک بحث کنند، دیپلمات ارشد آفریقای جنوبی و مسئول روابط بریکس تاکید کرده است که موضوع ارز مشترک در دستور کار قرار ندارد تا در این نشست مورد بحث قرار گیرد.

برخی افراد از جمله رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki)، نویسنده کتاب پدر پولدار پدر فقیر، قاطعانه بر این باور هستند که ارز مشترک پیشنهادی بریکس، سلطه دلار آمریکا را از بین برده و به ارز غالب جهان تبدیل خواهد شد. با این حال، برخی مانند لرد جیم اونیل (Lord Jim O’Neill)، اقتصاددان بریتانیایی، که نام اختصاری BRIC را ابداع کرد، مواضع محتاطانه‌تری در این مورد اتخاذ کردند. او ایده پیشنهادی ارز مشترک را “مضحک” و “خنده‌دار” خواند.

نظر شما در مورد اظهارات وینای موهان کواترا، وزیر امور خارجه هند، در مورد ارز مشترک پیشنهادی برای کشورهای بریکس چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره عدم تمرکز کشورهای عضو بریکس بر ایجاد ارز مشترک بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.