دعوت بریکس از 6 کشور شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و ایران برای عضویت

دعوت بریکس از 6 کشور شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و ایران برای عضویت
آنچه در این مقاله میخوانید

گروه اقتصادی بریکس (BRICS) از شش کشور دعوت کرده است تا به عضویت آن درآیند: آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. رهبران بریکس پانزدهمین نشست سالانه خود را روز پنجشنبه به پایان رساندند. رئیس جمهور آفریقای جنوبی گفت: “ما در مورد اصول، استانداردها، معیارها و رویه‌های روند توسعه بریکس به توافق رسیده‌ایم.

بریکس به گروهی شامل 11 کشور تبدیل شد

روز پنجشنبه، کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) پانزدهمین نشست سالانه خود را در ژوهانسبورگ به پایان رساندند و “اعلامیه ژوهانسبورگ 2” خود را منتشر کردند. روسیه ریاست اجلاس بریکس در سال 2024 را بر عهده خواهد گرفت و میزبان اجلاس شانزدهم بریکس در شهر کازان خواهد بود.

این گروه اقتصادی تصمیم گرفته است از شش کشور برای عضویت جدید دعوت کند: آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. آفریقای جنوبی، رئیس اجلاس سران بریکس در سال جاری، قبلاً اعلام کرده بود که 23 کشور به طور رسمی برای عضویت درخواست داده‌اند. در بیانیه بریکس آمده است:

“ما تصمیم گرفته‌ایم از جمهوری آرژانتین، جمهوری عربی مصر، جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی، جمهوری اسلامی ایران، پادشاهی عربستان سعودی و امارات متحده عربی دعوت کنیم تا از اول ژانویه 2024 به عضویت کامل بریکس درآیند.”

در این بیانیه تصریح شده است: “ما همچنین وزرای امور خارجه خود را موظف کرده‌ایم تا مدل کشورهای همکار بریکس و فهرستی از کشورهای همکار آینده را تنظیم کنند و تا اجلاس بعدی گزارش دهند.”

سیریل راماپوسا (Cyril Ramaphosa)، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، در پایان اجلاس بریکس در پلتفرم رسانه اجتماعی X پستی را منتشر کرد: “بریکس گروه متنوعی از کشورها است. این گروه حاصل مشارکت برابر کشورهایی است که دیدگاه‌های متفاوتی دارند اما از دیدگاه مشترکی برای جهانی بهتر برخوردار هستند.” او تاکید کرد:

“ما به عنوان پنج عضو بریکس، در مورد اصول راهنما، استانداردها، معیارها و رویه‌های فرآیند توسعه بریکس به توافق رسیده‌ایم. ما در مرحله اول این روند توسعه اتفاق نظر داریم.”

پیش از این، شی جین پینگ (Xi Jinping)، رئیس‌جمهور چین، در این اجلاس اظهار داشت: “ما مشارکت استراتژیک قوی‌تری را در بریکس ادامه می‌دهیم، مدل «بریکس پلاس» را گسترش می‌دهیم، به طور فعال گسترش عضویت را پیش می‌بریم، همبستگی و همکاری خود را با سایر بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه افزایش می‌دهیم، نظام چندقطبی جهانی و دموکراسی بیشتر در روابط بین‌الملل را ارتقا می‌دهیم و به ایجاد نظم بین‌المللی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر کمک می‌کنیم.” ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، در این اجلاس گفت که “فرآیند برگشت‌ناپذیر دلارزدایی در حال افزایش است”.

نظر شما در مورد دعوت گروه اقتصادی بریکس از شش کشور برای عضویت جدید چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره دعوت بریکس از 6 کشور شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و ایران برای عضویت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.