تاکید رهبران بریکس بر اهمیت استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌المللی

تاکید رهبران بریکس بر اهمیت استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌المللی
آنچه در این مقاله میخوانید

رهبران بریکس (BRICS) در بیانیه خود که در پایان پانزدهمین اجلاس سالانه خود منتشر کردند، بر “اهمیت استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌المللی و معاملات مالی” تأکید کردند. علاوه بر این، کشورهای عضو بریکس وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی خود را موظف کرده‌اند تا «مسئله ارزهای محلی، ابزارهای پرداخت و پلتفرم‌ها را در نظر بگیرند».

بیانیه سران بریکس در مورد استفاده از ارزهای محلی

کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) پانزدهمین نشست سالانه خود را روز پنجشنبه در ژوهانسبورگ به پایان رساندند. این اجلاس سه روزه با موضوع «بریکس و آفریقا: مشارکت برای رشد شتابان متقابل، توسعه پایدار و چندجانبه گرایی فراگیر» برگزار شد. رهبران بریکس در پایان اجلاس “بیانیه ژوهانسبورگ دوم” خود را منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است که همه رهبران کشورهای عضو بریکس متعهد به «تقویت چارچوب همکاری دوجانبه سودمند بریکس» هستند. رهبران BRICS با تاکید بر این که آنها “مزایای گسترده سیستم‌های پرداخت سریع، ارزان، شفاف، ایمن و فراگیر را می‌شناسند”، اعلام کردند:

“ما بر اهمیت استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌المللی و مبادلات مالی بین کشورهای عضو بریکس و شرکای تجاری آنها تأکید می‌کنیم.”

رهبران بریکس افزودند: “ما همچنین از تقویت شبکه‌های بانکی متقابل بین کشورهای عضو بریکس و امکان تسویه حساب با ارزهای محلی حمایت می‌کنیم”.

آنها در ادامه اعلام کردند:

“ما وزرای دارایی و/یا روسای بانک مرکزی خود را موظف می‌کنیم تا در صورت لزوم، موضوع ارزهای محلی، ابزارهای پرداخت و پلتفرم‌ها را در نظر بگیرند و تا اجلاس بعدی به ما گزارش دهند.”

روسیه ریاست بریکس در سال 2024 را بر عهده خواهد گرفت و اجلاس شانزدهم بریکس را در شهر کازان برگزار خواهد کرد.

در این بیانیه، همچنین آمده است که کشورهای عضو بریکس نقش کلیدی بانک توسعه جدید (که به عنوان بانک بریکس (BRICS Bank) نیز شناخته می‌شود) در “ترویج زیرساخت‌ها و توسعه پایدار کشورهای عضو آن” را به رسمیت می‌شناسند. علاوه بر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، بانک توسعه جدید شامل بنگلادش، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و مصر و اروگوئه به عنوان عضو احتمالی است.

گروه اقتصادی بریکس از شش کشور برای عضویت جدید دعوت کرده است: آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات. پیش از این، آفریقای جنوبی، رئیس اجلاس سران بریکس امسال، ادعا کرد که 23 کشور به طور رسمی برای پیوستن به این گروه درخواست داده‌اند. این بیانیه می‌افزاید: “ما همچنین وزرای خارجه خود را موظف کرده‌ایم تا مدل کشور همکار بریکس و فهرستی از کشورهای همکار آینده را تنظیم کنند و تا اجلاس بعدی گزارش دهند.”

نظر شما در مورد بیانیه BRICS و تاکید رهبران برای استفاده از ارزهای محلی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تاکید رهبران بریکس بر اهمیت استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین‌المللی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.