یوان چین تهدیدی جدی برای سلطه دلار آمریکا نیست

یوان-چین-تهدیدی-جدی-برای-سلطه-دلار-آمریکا-نیست
آنچه در این مقاله میخوانید

اقتصاددانی چنین استدلال کرده است که یوان چین نمی‌تواند به عنوان تهدیدی مهم برای سلطه دلار آمریکا در نظر گرفته است. او تاکید کرد: “رنمینبی چین که کمتر از 3 درصد از ذخایر جهانی را تشکیل می‌دهد، تهدیدی جدی برای سلطه دلار محسوب نمی‌شود. بسیاری از مفسران به ظهور احتمالی دنیای «چند ارزی» اشاره کرده‌اند که در آن، دلار نقش بسیار کمرنگی خواهد داشت.”

این اقتصاددان می‌گوید بعید است یوان چین جایگزین دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی شود

بن استیل (Benn Steil)، اقتصاددانی که در حال حاضر به عنوان مدیر اقتصاد بین‌الملل در شورای روابط خارجی فعالیت می‌کند، در مقاله‌ای با عنوان هزینه واقعی دلارزدایی (The Real Cost of De-Dollarization)، که هفته گذشته در وب سایت Protect Syndicate منتشر شد، دیدگاه خود را در مورد یوان چین به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا به اشتراک گذاشت.

او توضیح داد که “بزرگترین تهدید برای سلطه دلار نه از جایگزین‌های بالقوه احتمالی آن، بلکه از خود دولت ایالات متحده ناشی می‌شود.” این اقتصاددان به عنوان نمونه از «بن‌بست مذاکرات اخیر بر سر سقف بدهی فدرال» و کاهش رتبه بر اساس رده‌بندی فیچ (Fitch Ratings) نام برد.

او در مورد یوان چین به عنوان یک ارز جایگزین بالقوه برای دلار آمریکا، اظهار داشت:

“رنمینبی چین که کمتر از 3 درصد ذخایر جهانی را تشکیل می‌دهد، تهدیدی جدی برای سلطه دلار محسوب نمی‌شود.”

او توضیح داد: “با توجه به حمایت‌های حقوقی رو به وخامت، کنترل‌های شدید سرمایه، و بازارهای اوراق قرضه نسبتاً توسعه نیافته چین – که سرمایه‌گذاران خارجی رکورد 91 میلیارد دلار را در سال 2022 از آن به دست آوردند- هنوز زود است که رنمینبی به عنوان یک ارز ذخیره معتبر در نظر گرفته شود. روند بین‌المللی شدن این ارز یک دهه پیش، زمانی که جریان سرمایه ناشی از انتظارات افزایش دائمی به پایان رسید، متوقف شد.”

استیل افزود:

“بنابراین، در حالی که تداوم سلطه دلار نباید بدیهی تلقی شود، در حال حاضر هیچ جایگزین مناسبی وجود ندارد. در عوض، بسیاری از مفسران به ظهور احتمالی دنیای «چند ارزی» اشاره کرده‌اند که در آن دلار نقش بسیار کمرنگی خواهد داشت.”

برخی از مردم بر این باور هستند که یوان چین با دلار آمریکا رقابت خواهد کرد، از جمله چن یولو (Chen Yulu)، اقتصاددان چینی، که ماه گذشته اظهار داشت که یوان می‌تواند با دلار آمریکا برابری کند. پل کروگمن (Paul Krugman)، برنده جایزه نوبل، نیز معتقد است که سلطه دلار آمریکا برای همیشه ادامه نخواهد داشت. با این حال، او تردید دارد که یوان چین بتواند جایگزین دلار شود. یک تحلیلگر بازار اخیراً گفت که نوسانات یوان چین تلاش‌ها برای دلارزدایی را دشوارتر می‌کند.

آیا فکر می‌کنید یوان چین می‌تواند جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی شود؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره یوان چین تهدیدی جدی برای سلطه دلار آمریکا نیست بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.