تقویت سلطه دلار آمریکا در پرداخت‌های جهانی

تقویت سلطه دلار آمریکا در پرداخت‌های جهانی
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سرویس پیام‌رسان مالی جهانی سوئیفت (SWIFT)، سلطه دلار آمریکا در پرداخت‌های جهانی تقویت شده است. سهم معاملات فارکس SWIFT  با دلار آمریکا در ماه جولای به رکورد 46 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، سهم معاملات مربوط به یوان چین نیز افزایش یافته است.

داده‌های سوئیفت نشان‌دهنده سلطه دلار آمریکا است

بر اساس آخرین داده‌های تراکنش‌های انجمن جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (SWIFT)، پیشروترین سرویس پیام‌رسان مالی جهانی، سلطه دلار آمریکا در پرداخت‌های بین‌المللی به رکورد بالایی رسیده است. پلتفرم پیام‌رسانی، محصولات و خدمات سوئیفت بیش از 11,000 سازمان بانکی و اوراق بهادار، زیرساخت‌های بازار و مشتریان شرکتی را در بیش از 200 کشور و منطقه به یکدیگر متصل می‌کند.

بلومبرگ (Bloomberg) این هفته گزارش داد که داده‌ها نشان می‌دهد که سهم تراکنش‌های فارکس سوئیفت مربوط به دلار آمریکا در ماه جولای به رکورد 46 درصد افزایش یافت، در حالی که این میزان در یک دهه قبل، کمی بیش از یک سوم بوده است. سوئیفت سالانه داده‌های مربوط به حدود 200 میلیون تراکنش مختلف مربوط به فارکس را جمع‌آوری می‌کند.

افزایش تعداد تراکنش‌های سوئیفت با دلار آمریکا تا حد زیادی به قیمت کاهش استفاده از یورو در معاملات فرامرزی صورت گرفته است که در سال 2012 با سهم 46 درصدی به بالاترین حد خود رسید. سهم ارز مشترک اروپا در معاملات متعاقباً به پایین‌ترین سطح خود رسید و به اندکی زیر یک چهارم معاملات کاهش یافت. در ماه جولای، بیش از 3 درصد از دستورالعمل‌های ارسال شده از طریق سوئیفت شامل یوان چین بود که دومین رکورد بالای خود را ثبت کرد در حالی که این رقم در سال 2010، حدود 0.03 درصد بود.

تعداد فزاینده‌ای از کشورها در حال کنار گذاشتن دلار آمریکا به نفع یوان چین یا سایر ارزهای ملی در معاملات خود هستند. یک جنبش جهانی دلارزدایی توسط کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS)، شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، آغاز شده است. این بلوک اقتصادی پانزدهمین نشست سالانه خود را در این هفته به پایان رساند و رهبران بریکس در مورد اهمیت استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی و مبادلات مالی توافق کردند.

بسیاری از اقتصاددانان از جمله پل کروگمن (Paul Krugman)، برنده جایزه نوبل، هشدار داده‌اند که سلطه دلار آمریکا برای همیشه ادامه نخواهد داشت. با این حال، بسیاری از صاحب‌نظران یوان چین را تهدیدی جدی برای سلطه دلار در نظر نمی‌گیرند.

آیا فکر می‌کنید یوان چین می‌تواند سلطه دلار آمریکا را به چالش بکشد؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره تقویت سلطه دلار آمریکا در پرداخت‌های جهانی بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.