شکایت از بانک مرکزی نیجریه به دلیل دلاری کردن اقتصاد

شکایت -از-بانک-مرکزی-نیجریه-به-دلیل-دلاری-کردن اقتصاد
آنچه در این مقاله میخوانید

در شکایتی که توسط یک فعال حقوق بشر نیجریه‌ای تنظیم شده است، بانک مرکزی این کشور متهم شده است که در توقف روند دلارزدایی اقتصاد ناکام مانده است. به گفته این فعال حقوق بشری، عدم تمایل بانک مرکزی به جلوگیری از مطالبه دلار توسط فعالان اقتصادی برای مبادلات داخلی، “به کاهش مداوم ارزش، و سقوط بی‌پایان نایرا (naira)، [ارز ملی نیجریه]، منجر شده است”.

مشکلات ارزی نیجریه

فمی فالانا (Femi Falana)، یک وکیل نیجریه‌ای و فعال حقوق بشری، از بانک مرکزی نیجریه (CBN) به اتهام دلاری کردن اقتصاد شکایت کرده است. در شکایت خود به دادگاه عالی لاگوس (Lagos)، فالانا همچنین مدعی شد که شکست بانک مرکزی نیجریه در انجام تعهدات قانونی خود “به کاهش مداوم ارزش، و سقوط بی‌پایان نایرا منجر شده است.”

همان طور که در چند ماه گذشته گزارش شده است، ارزش نرخ برابری ارز نیجریه در برابر ارزهای اصلی کاهش یافته است. بسیاری از مفسران اقتصادی نیجریه کاهش مداوم ارزش نایرا را به کمبود مداوم دلار آمریکا نسبت می‌دهند.

بر اساس گزارشی که توسط تلویزیون آریس (Arise TV) منتشر شد، این فعال حقوق بشر نیجریه‌ای معتقد است که دادگاه عالی می‌تواند به وادار کردن بانک مرکزی نیجریه به اجرای مقررات مربوطه در قانون کمک کند.

فالانا چنین استدلال کرد:

“در نتیجه، ما از قاضی محترم می‌خواهیم که با اعمال سیاست‌ها و تحریم‌هایی که استفاده غیرقانونی از دلار را به‌عنوان ارز قانونی در نیجریه متوقف می‌کند، متهم را وادار کند که به استفاده از دلار به‌عنوان ارز قانونی پایان دهد.”

علاوه بر این، فالانا، که از وکلای مدافع ارشد نیجریه (SAN) است، گفت که بانک مرکزی باید مجبور شود که نایرا و کوبو (kobo) را به عنوان تنها ارز قانونی این کشور واقع در غرب آفریقا اعلام کند. این وکیل افزود که دادگاه همچنین باید بانک مرکزی نیجریه را وادار کند که هر کسی را که از پذیرش نایرا به عنوان وسیله پرداخت امتناع می‌ورزد، تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

در همین حال، فالانا در اظهارنامه‌ای که برای بیان شکایت خود علیه بانک مرکزی ارائه کرد، مدعی شد که این بانک مانع از مطالبه دلار آمریکا توسط مدارس و مالکان نشده است. این وکیل همچنین بانک مرکزی نیجریه را متهم کرد که طبق وعده داده شده، رژیم نرخ ارز چندگانه را حذف نکرده و آن را با نرخی با مدیریت پایدار در مدت 12 ماه جایگزین نکرده است.

نظر شما در مورد مقاومت بانک مرکزی نیجریه در برابر دلارزدایی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره شکایت از بانک مرکزی نیجریه به دلیل دلاری کردن اقتصاد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.