کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی به زیر 60 درصد

کاهش-سهم-دلار-در-ذخایر-ارزی-به-زیر-60-درصد
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته نماینده روسیه، سهم ارزهای غیر از دلار آمریکا و یورو در ذخایر بین‌المللی در حال افزایش است. این مقام خاطرنشان کرد که این روند در حالی مشاهده می‌شود که تعداد فزاینده‌ای از کشورها سعی می‌کنند از پول ملی خود در تسویه حساب‌های تجارت خارجی استفاده کنند.

روسیه ارزهای جایگزینی مانند یوان چین را می‌بیند که جایگزین دلار آمریکا در ذخایر و تسویه حساب‌ها می‌شود

ماریا زاخارووا (Maria Zakharova)، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه به نقل از تاس (TASS)، خبرگزاری رسمی روسیه، گفت که سهم دلار آمریکا در ذخایر بین‌المللی به دلیل افزایش استفاده از ارزهای جایگزین در تسویه حساب‌های بین‌المللی به زیر 60 درصد کاهش یافته است.

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که در سال 2002، این شاخص برای دلار 72 درصد بوده است. زاخارووا افزود: “میزان ذخایر یورو اکنون از 28 درصد در سال 2008 به 19 درصد کاهش یافته است. در مقابل، میزان ذخایر یوان به 3 درصد افزایش یافته است که از سال 2016 سه برابر شده است”. در این گزارش، به منبع اطلاعاتی که او نقل کرده اشاره‌ای نشده است.

ماریا زاخارووا همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها تلاش‌های خود را برای یافتن راه‌هایی برای به کارگیری ارزهای ملی خود در معاملات برون‌مرزی افزایش داده‌اند. به گفته این مقام دولتی روسیه، یوان در حال حاضر جدی‌ترین ارز جایگزین دلار آمریکا محسوب می‌شود.

تشویق به استفاده از ارزهای محلی اولویت گروه بریکس است که از اقتصادهای نوظهور تشکیل شده و روسیه یکی از اعضای موسس آن در نظر گرفته می‌شود. در جریان نشست سران این گروه در ژوهانسبورگ که هفته گذشته برگزار شد، ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس جمهور روسیه، دلارزدایی را به عنوان یک “فرآیند برگشت ناپذیر” در سراسر کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) توصیف کرد.

پوتین همچنین در یک سخنرانی ویدئویی در خطاب به شرکت کنندگان در مجمع تجاری بریکس گفت که این روند با تلاش برای توسعه مکانیسم‌های جدید تسویه حساب‌های متقابل همراه است و تاکید کرد که در نتیجه، سهم دلار در مبادلات صادرات و واردات در بریکس تنها در سال 2022، 28.7 درصد کاهش یافته است.

در ماه می سال جاری، کریستالینا جورجیوا (Kristalina Georgieva)، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، ابراز اطمینان کرد که با وجود روند دلارزدایی، دلار آمریکا جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی حفظ خواهد کرد. در اوایل ماه آگوست، نماینده آفریقای جنوبی در بریکس گفت که دلار همچنان به عنوان ارز اصلی جهانی خواهد ماند.

آیا فکر می‌کنید سهم دلار آمریکا در ذخایر بین‌المللی باز هم کاهش خواهد یافت؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره کاهش سهم دلار در ذخایر ارزی به زیر 60 درصد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.