ملاحظات مربوط به سرمایه‌گذاری در طلا

ملاحظات-مربوط-به-سرمایه‌گذاری-در-طلا
آنچه در این مقاله میخوانید

در دنیایی که تورم در حال افزایش است، آشفتگی در خارج از کشور ظاهرا مستمر است، و بیشتر کشورهای جهان از طرح‌های بازنشستگی سالمندان مستثنی شده‌اند، تنوع استراتژیک سبدهای سرمایه نه تنها یک استراتژی ضروری برای سرمایه‌گذاران است که بتوانند خود را برای بازنشستگی راحت آماده کنند، بلکه یک شبکه امنیتی برای زندگی روزمره پیش روی آنها را فراهم می‌کند.

اخیراً تحلیلگران و نهادهای متعددی پیش‌بینی کرده‌اند که بهای طلا ممکن است در سال 2023 به بالای 10 تا 15 درصد یا حتی بیشتر افزایش یابد و این پیش‌بینی می‌تواند قیمت‌ها را نزدیک به 200 دلار در هر اونس افزایش دهد. علاوه بر این، برخی افزایش متوسط قیمت طلا در سال 2024 را پیش‌بینی می‌کنند و انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی جواهرات طلا تا سال 2030، به بیش از 300 میلیارد دلار برسد.

در ادامه، به برخی از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در طلا اشاره می‌کنیم:

مزایای سرمایه‌گذاری در طلا

  • دارایی امن با ثبات اثبات شده

ارزش طلا به جای کاهش در طول زمان، ثابت می‌ماند. حتی اگر تورم ارزش ارزها را پایین بیاورد، طلا تحت این فشار نزولی قرار نمی‌گیرد و بنابراین، کالایی مفید برای محافظت از سرمایه در برابر تورم و حفظ قدرت خرید خود در زمان ناپایداری اقتصادی است.

طلا در طول دوره‌های بحرانی عملکرد خوبی دارد و سطحی از محافظت از سبدهای سرمایه را فراهم می‌کند. دوران همه‌گیری بیماری کووید-19 نمونه بارز این مسئله بود، که در طول آن، قیمت طلا به رکوردهای جدیدی رسید.

  • ابزاری برای تنوع بخشیدن به سرمایه

با توجه به این که تنوع بخشیدن به سبد سرمایه جنبه حیاتی هر استراتژی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، گنجاندن طلا در سبد سرمایه ما می‌تواند به کاهش ریسک کلی کمک کند چون عملکرد آن لزوماً با سایر انواع دارایی مانند سهام و اوراق قرضه مرتبط نیست.

  • دارایی ملموس با عرضه محدود

طلا یک دارایی فیزیکی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند آن را در دستان خود نگه دارند. این جنبه از طلا می‌تواند احساس امنیت و آرامش خاطر را برای برخی سرمایه‌گذاران فراهم کند. این ویژگی همچنین به این معنی است که امکان دسترسی آسان به آن در صورت نیاز، سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا آن را به راحتی و به سرعت، با پول نقد معامله کنند.

علاوه بر این، با توجه به این که طلا دارای منبع محدودی است و عرضه آن نسبتاً محدود است، ممکن است ارزش آن در طول زمان به دلیل کمیاب بودن افزایش یابد.

  • ارزشمند در سراسر جهان

طلا در سراسر جهان شناخته شده و پذیرفته شده است که این ویژگی خرید و فروش آن را در کشورها و فرهنگ‌های مختلف آسان می‌کند. به همین دلیل و چندین دلیل دیگر، سرمایه‌گذاری در طلا به مدت قرن‌ها استراتژی محبوبی در هر نقطه از جهان بوده است.

معایب سرمایه‌گذاری در طلا

در حالی که لازم است که تحقیقات خود را انجام دهیم و اهداف مالی خود را قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم، لازم است همچنین به یاد داشته باشیم که مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگری، طلا دارای مجموعه‌ای از خطرات و معایب بالقوه خود نیز هست.

قیمت طلا ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات نرخ بهره، نوسانات ارز و احساسات بازار قرار گیرد. علاوه بر این، طلا هیچ درآمد یا پاداشی حاصل نمی‌کند و ارزش آن ممکن است در معرض گمانه‌زنی‌های فعالان بازار قرار گیرد.

با این اوصاف، زمانی که شرایط اقتصادی باثبات و مثبت است، سرمایه‌گذاری در طلا ممکن است توصیه نشود، چون ارزش طلا اغلب در بازارهای نامطمئن یا پرتلاطم رشد کرده و اغلب به عنوان هِجی در برابر بازار سهام سنتی عمل می‌کند. در دوره‌های رشد اقتصادی قوی و تورم پایین، سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری بازده بهتری را حاصل می‌کنند.

بنابراین، بسیار مهم است که پیش از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در طلا، زمینه اقتصادی گسترده‌تر را در نظر بگیریم و سبد سرمایه خود را به طور مناسبی متنوع سازیم. به طور مشابه، لازم است که طلا را به عنوان یک عنصر واحد از سبد سهام خود در نظر بگیریم.

دیدگاه خود را درباره ملاحظات مربوط به سرمایه‌گذاری در طلا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.