۲۵ سهام بزرگ ثروت‌ساز در ۱۰۰ سال گذشته

۲۵-سهام-بزرگ-ثروت‌ساز-در-۱۰۰-سال- گذشته
آنچه در این مقاله میخوانید

از بین 28,114 شرکت سهامی عام آمریکایی که در طول قرن گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند، سهام 25 شرکت حدود یک سوم کل ثروت سهامداران را ایجاد کرده‌اند. به عبارت دیگر، تنها 0.1 درصد از سهام بیش از 17.6 تریلیون دلار به کیف پول سرمایه‌گذاران اضافه کرده‌اند.

ثروت سهامداران چگونه محاسبه می‌شود؟

پروفسور هندریک بیسمبیندر (Hendrik Bessembinder)، مشاور ارشد شرکت مشاور اقتصادی Compass Lexecon، سه مرحله را برای ارزیابی تولید ثروت سهامداران اجرا کرد:

  • سهام ایالات متحده در مرکز تحقیقات پایگاه داده قیمت‌های اوراق بهادار از سال 1926 (یا زمانی که سهام برای اولین بار در فهرست قرار گرفت) تا سال 2022 (یا زمانی که سهام از فهرست خارج شد) را در نظر گرفت.
  • تغییرات قیمت سهام و همچنین جریان‌های نقدی به/از سهامداران از جمله سود سهام، اثرات جانبی، بازخرید سهام و انتشار سهام جدید را ارزیابی کرد.
  • ثروت مازاد تولید شده را در مقایسه با سرمایه گذاری در اسناد یک ماهه خزانه‌داری در همان دوره زمانی محاسبه کرد.

اگر شرکتی در طول دوره از پایگاه داده خارج شود، بیسمبیندر بازده خروج از فهرست را بر اساس هرگونه درآمد حاصل از ادغام یا اکتساب و همچنین تخمین ارزش باقیمانده پس از خروج از فهرست به دلایل منفی محاسبه می‌کند.

جنرال موتورز (GM) تنها شرکتی است که در بین 25 شرکت برتر پیش از دسامبر 2022 از فهرست خارج شده است. دومین عرضه اولیه سهام (IPO) آن در سال 2010 یک شرکت جدید و نه ایجاد ثروت مستمر در نظر گرفته شد.

25 سهام برتر در تاریخ مدرن

با در نظر گرفتن این تعریف، در اینجا بهترین سهام از سال 1926 نشان داده شده است.

فهرست-شرکت-های-تولیدکننده-ثروت

اپل با ایجاد نزدیک به 5 درصد از کل ثروت سهامداران، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. از آی‌پاد (iPod) گرفته تا آیفون (iPhone)، توانایی اپل در ادامه نوآوری به آن کمک کرده تا طرفداران وفاداری به دست آورد و به این شرکت قدرت قیمت‌گذاری داده است. لازم به ذکر است که اپل سودآورترین شرکت آمریکایی محسوب می‌شود.

اکسون موبیل (ExxonMobil) تنها شرکت غیرفناوری در بین پنج شرکت برتر است. هنگامی که اکسون (Exxon) و موبیل (Mobil) در سال 1999 ادغام شدند، این بزرگترین ادغام در تاریخ محسوب می‌شد و شرکت اکسون موبیل به طور موقت به بزرگترین شرکت سهامی عام جهان بر اساس ارزش بازار تبدیل شد. اخیراً، این شرکت در سال 2022 به دلیل قیمت بالای نفت، سودهای بی‌سابقه‌ای را به دست آورده است.

این فهرست همچنین نشان می‌دهد که چگونه الگوهای تولید ثروت در طول زمان تغییر کرده است. در حالی که کالاهای اساسی انرژی و مصرف‌کننده در بین شرکت‌های قدیمی در رتبه‌بندی رایج‌تر است، سهامی که در سال‌های اخیر ثروت هنگفتی ایجاد کرده‌اند، بیشتر احتمال دارد که به شرکت‌های فناوری یا مالی مربوط باشند.

یافتن برندگان بعدی

با توجه به این که اسامی موجود در این فهرست 0.1 درصد از کل سهامی عام ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دهند، انتخاب یکی از برندگان بلند‌مدت بعدی می‌تواند کار دشواری باشد. در واقع، 95 درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ که به طور فعالانه‌ای مدیریت می‌شوند – که هدف آنها افزایش ارزش سهام خود فراتر از انتظارات از طریق انتخاب سهام است – در طول یک دوره 20 ساله عملکرد ضعیف‌تری بر اساس معیار خود داشتند.

سرمایه گذاری در صندوق‌های شاخص یکی از راه‌های ممکن برای سود بردن از عملکرد برتر شرکت‌ها است. به عنوان مثال، اپل از سال 1982، حدود یک سال پس از عرضه عمومی، بخشی از شاخص S&P 500 بوده است.

دیدگاه خود را درباره ۲۵ سهام بزرگ ثروت‌ساز در ۱۰۰ سال گذشته بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.