رگولاتورهای جهان به دنبال سرکوب نهادهای DeFi

رگولاتورهای-جهان-به-دنبال-سرکوب-نهادهای-DeFi
آنچه در این مقاله میخوانید

رگولاتورهای جهانی اوراق بهادار روز پنجشنبه اولین طرح خود را ارائه کردند تا شرکت‌کنندگان در “امور مالی غیرمتمرکز” (DeFi) را در قبال اقدامات خود پاسخگو کرده و از ثبات بازار محافظت نمایند.

پلتفرم‌های دی ‌فای (DeFi) به کاربران اجازه می‌دهند تا با استفاده از فناوری بلاک چین که زیربنای دارایی‌های رمزنگاری‌شده است، وام دهند، قرض بگیرند و پس‌انداز کنند تا به این ترتیب، نهادهای سنتی مالی مانند بانک‌ها و صرافی‌ها را دور بزنند.

IOSCO، سازمان جهانی نظارت بر اوراق بهادار از سراسر جهان، اعلام کرد که سقوط صرافی FTX و استیبل کوین Terra USD در طول سال 2022 نشان داد که چگونه شوک‌ها در بخشی از بازار رمز ارز می‌تواند باعث خروج میلیاردها دلار از برنامه‌های DeFI شود.

به گفته IOSCO، چنین رویدادهایی شاهد کاهش ارزش DeFi از حدود 180 میلیارد دلار در اواخر سال 2021 به حدود 40 میلیارد دلار در حال حاضر بوده‌اند و این بخش همچنین برای پولشویی استفاده می‌شود.

توانگ لی لیم (Tuang Lee Lim)، رئیس کارگروه فین‌تک در IOSCO، می‌گوید: “یک تصور غلط رایج وجود دارد که DeFi واقعاً غیرمتمرکز است و توسط کدهای مستقل یا قراردادهای هوشمند اداره می‌شود.”

سهامداران در DeFi و نقش‌های آن‌ها، و مکانیسم‌های سازمانی، فناوری و ارتباطی که استفاده می‌کنند، تمایل دارند که از مکانیسم‌های رایج در امور مالی سنتی تقلید کنند.

لیم گفت: “در واقع، صرف نظر از مدل عملیاتی ترتیبات DeFi، «افراد مسئول» را می‌توان شناسایی کرد.”

به گفته IOSCO، رگولاتورها داده‌های استاندارد کمی در مورد DeFI دارند، وضعیتی که توسط فعالان بازار که از آدرس‌های مستعار متعدد برای مبهم کردن فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، بدتر شده است.

سازمان دیده بان چارچوبی را برای رگولاتورها در 130 حوزه قضایی تحت پوشش اعضای خود پیشنهاد کرده است تا از حمایت از سرمایه‌گذاران و بازارهای باثبات با DeFi، شناسایی و مدیریت ریسک‌ها، دستیابی به اطلاعات شفاف و همکاری فرامرزی برای اجرای قوانین قابل‌اجرا اطمینان حاصل کند.

IOSCO گفت که رگولاتورها باید از قوانین موجود استفاده کنند یا در صورت نیاز قوانین جدیدی را معرفی کنند تا تصویر کاملی از DeFI از جمله هویت افراد و شرکت‌های درگیر به دست آید.

جلسات بحث و تبادل نظر عمومی در مورد این پیشنهادات، که با پیشنهادات IOSCO در ماه می برای تنظیم خود دارایی‌های رمزنگاری شده همراه است، تا اواسط اکتبر قبل از نهایی شدن چارچوب در اواخر سال 2023 ادامه دارد.

اعضای IOSCO متعهد به اعمال توصیه‌های مورد توافق هستند و برخی از کشورهای عضو مانند ایالات متحده قبلاً شروع به بررسی نحوه انطباق DeFi با قوانین موجود اوراق بهادار کرده‌اند.

دیدگاه خود را درباره رگولاتورهای جهان به دنبال سرکوب نهادهای DeFi بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.