انتقاد از تصمیم بایننس برای اهدای 3 میلیون دلار به قربانیان زلزله مراکش از طریق توکن BNB

انتقاد-از-تصمیم-بایننس-برای-اهدای-3-میلیون-دلار-به-قربانیان-زلزله-مراکش-از-طریق-توکن-BNB
آنچه در این مقاله میخوانید

صرافی رمز ارزهای بایننس (Binance) به دلیل اقدام به کمک به قربانیان زلزله ویرانگر مراکش با انتشار توکن رمزنگاری بومی خود مورد انتقاد قرار گرفته است. به گفته ایین اورتون (Iain Overton) از مؤسسه اقدام علیه خشونت مسلحانه (AOAV)، افراد آسیب دیده از زلزله فقط به دریافت کمک فوری علاقه دارند و نه رمز ارز.

بایننس متهم به سوءاستفاده از ویرانی برای تقویت وجهه خود شد

بایننس، یکی از برترین صرافی‌های رمز ارزها در سطح جهان، به دلیل تصمیمش برای اهدای توکن رمز ارزهای خود موسوم به BNB به مراکشی‌ها در مکان‌هایی که بیشتر از زلزله اخیر آسیب دیده‌اند، مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی از منتقدان بایننس را به سوءاستفاده از ویرانی‌های ناشی از زلزله برای تقویت وجهه خود متهم می‌کنند.

به گفته صلیب سرخ، زمین لرزه 6.8 ریشتری مراکش بیش از 2,800 کشته داشته و به بیش از 300,000 نفر آسیب رسانده است. در برخی نقاط، مانند کوه‌های منفرد اطلس (Atlas Mountains)، کل روستاها تقریباً به طور کامل ویران شده‌اند. در واکنش به این فاجعه، خیّران از جمله بایننس قول کمک مالی داده‌اند.

در بیانیه‌ای، بایننس که ادعا می‌کند بیش از 70,000 کاربر در مراکش دارد، گفت که توکن‌های BNB به ارزش 100 دلار را برای کاربرانی در منطقه مراکش-صافی (Marrakesh-Safi) که به اصطلاح اثبات آدرس (POA) را قبل از 9 سپتامبر تکمیل کرده‌اند، ارسال خواهد کرد.

در مورد کاربرانی که هنوز اثبات آدرس را تکمیل نکرده‌اند، بایننس قول داده است که BNB به ارزش 25 دلار را ایردراپ کند، در حالی که انتظار می‌رود کاربران فعال در مناطق کمتر آسیب‌دیده، 10 دلار BNB دریافت کنند. این صرافی رمز ارز اعلام کرد که این فرآیند باعث می‌شود BNB به ارزش نزدیک به 3 میلیون دلار به حساب‌های کاربران بایننس در مراکش منتقل شود.

قربانیان زلزله علاقه‌ای به رمز ارزها ندارند

با این حال، ایین اُورتون، مدیر اجرایی مؤسسه اقدام علیه خشونت مسلحانه، در واکنش به پیشنهاد بایننس، این صرافی رمز ارز را به دلیل اولویت دادن به منافع تجاری خود مورد انتقاد قرار داد.

بنا بر گزارش‌ها، اُورتون گفت:

“کسانی که تحت تأثیر این فاجعه قرار گرفته‌اند، هرگز در مورد آن نخواهند شنید و کسانی که تحت تأثیر این فاجعه قرار نگرفته‌اند، ممکن است تصور مثبتی از نام تجاری [Binance] پیدا کنند. این مسئله در بهترین حالت نفع‌طلبانه است.”

این مدیر اجرایی اضافه کرد که افراد آسیب دیده فقط به دریافت کمک فوری علاقه دارند و نه رمز ارزها. رویکرد مشابهی توسط فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر منعکس شد.

با این حال، با وجود انتقادات اورتون و دیگران از کمک‌های رمز ارزی به صورت کلی، این توکن‌ها به عنوان کمک به اوکراین در زمان حمله روسیه به این کشور در فوریه 2022 پذیرفته می‌شوند. همان طور که درگیری در اوکراین نشان داد، بایننس اولین پلتفرم رمز ارز یا بلاک چین نیست که از مشکلات افراد آسیب دیده برای اهداف بازاریابی خود سوءاستفاده می‌کند.

هنگامی که دولت اوکراین چالش گاوین وود (Gavin Wood) را برای ایجاد آدرس برای DOT – رمز ارز بومی پولکادات (Polkadot) – پذیرفت، این پلتفرم با اهدای توکن‌های دیجیتال به ارزش بیش از 5 میلیون دلار پاسخ داد. تقریباً در همان زمان، جاستین سان (Justin Sun)، بنیانگذار ترون (Tron)، متعهد شد که اگر دولت اوکراین آدرس TRX را ارسال کند، یک میلیون دلار کمک مالی به آن کشور خواهد کرد. بلافاصله پس از آن، دولت اوکراین اعلام کرد که کمک‌های مالی را در قالب 70 دارایی دیجیتال مختلف می‌پذیرد.

در همین حال، علاوه بر ایردراپ BNB، بایننس در بیانیه 11 سپتامبر خود فاش کرد که یک آدرس کمک مالی عمومی برای هر کسی که بتواند کمک کند، راه‌اندازی کرده است. علاوه بر BNB، خیّران می‌توانند از طریق BTC، ETH، USDC، USDT یا BUSD نیز کمک‌های مالی خود را اهدا کنند.

نظر شما در مورد انتقادها از بایننس به خاطر این شکل از کمک‌های مالی به افراد آسیب‌دیده از زلزله در مراکش چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره انتقاد از تصمیم بایننس برای اهدای 3 میلیون دلار به قربانیان زلزله مراکش از طریق توکن BNB بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.