روند صعودی قیمت نفت خام

روند-صعودی-قیمت-نفت-خام
آنچه در این مقاله میخوانید

با وجود برخی ملاحظات در مورد چشم‌انداز اقتصاد چین و سیاست‌های پولی انقباضی بانک‌های مرکزی، بهای نفت خام یک شبه به بالاترین حد خود در 10 ماه گذشته رسید. با این وجود، ساختار زیربنایی بازار در حال حاضر دست نخورده به نظر می‌رسد.

ارزش قرارداد آتی نفت برنت (Brent) به 94.95 دلار در هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به 91.36 دلار در هر بشکه رسید.

دیروز، در بیست و چهارمین کنگره جهانی نفت در کلگری (Calgary)، کانادا، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، هنگام صحبت در مورد میزان تقاضای آینده چین ابراز تردید کرد.

دومین اقتصاد بزرگ جهان برای احیای مجدد رشد اقتصادی خود پس از دوران همه‌گیری بیماری تلاش می‌کند.

اخیراً، آرامکو (Aramco)، شرکت ملی نفت عربستان سعودی، و آژانس بین‌المللی انرژی ایالات متحده (IEA) پیش‌بینی خود را برای میزان تقاضای جهانی نفت کاهش داده‌اند.

پس‌زمینه تغییرات فعلی قیمت‌ها، تشدید سیاست‌های پولی بسیاری از بانک‌های مرکزی بزرگ برای مهار تورم بالا بوده است. نگرانی اصلی این است که رشد جهانی باید به حدی کاهش یابد که میزان تقاضا برای نفت کاهش یابد.

هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ هدف خود را مجدداً 25 واحد (bp) افزایش داد و به 4.00 درصد رساند و چشم‌انداز رشد اقتصادی خود را کاهش داد.

فدرال رزرو فردا تشکیل جلسه می‌دهد، اما پیش‌بینی می‌شود مانند بانک ژاپن در روز جمعه، نرخ بهره را در این نشست بدون تغییر حفظ کند.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود که بانک انگلستان در روز چهارشنبه نرخ نقدی خود را 25 واحد در روز افزایش دهد و به 5.50 درصد برساند.

با وجود همه این موارد، بهای نفت خام همچنان در حال افزایش است. یکی از نشانه‌های پویایی عرضه و تقاضا در بازار نفت، افزایش (Contango) و کاهش (Backwardation) ارزش قراردادهای آتی نسبت به قیمت لحظه‌ای است.

کاهش ارزش قراردادهای آتی زمانی اتفاق می‌افتد که نزدیکترین قرارداد آتی به تسویه حساب، ارزش بیشتری نسبت به قراردادی داشته باشد که پس از قرارداد اول تسویه می‌شود. این حالت نشان‌دهنده تمایل فعالان بازار برای پرداخت بیشتر به منظور تحویل فوری، به جای منتظر ماندن است.

این که کدام قراردادهای خاص را باید مورد توجه قرار داد، انتخاب شخصی است. داده‌های موجود از موسسه نفت آمریکا (API) در اواخر امروز و داده‌های حاصل از آژانس بین‌المللی انرژی ایالات متحده (IEA) که فردا منتشر می‌شوند، ممکن است سرنخ‌های بیشتری در مورد وضعیت تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارائه دهند.

نظر شما در مورد روند تغییرات بهای نفت در آینده چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره روند صعودی قیمت نفت خام بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.