روسیه از ذخیره طلا سود می‌برد

روسیه-از-ذخیره-طلا-سود-می‌برد
آنچه در این مقاله میخوانید

روزنامه ایزوستیا (Izvestia) روز پنجشنبه با استناد به داده‌های شورای جهانی طلا (World Gold Council) گزارش داد، روسیه از افزایش ذخایر طلای خود که در پایان سال گذشته به بالاترین میزان در دو دهه گذشته رسید، سود می‌برد.

آمارها نشان می‌دهد که روسیه تا پایان سال 2022، دارای 2,332 تن ذخایر طلای جهانی بود که این کشور را در رتبه پنجم دارای بیشترین ذخایر طلا قرار داد. تنها ایالات متحده، آلمان، ایتالیا و فرانسه از ذخایر طلای بیشتری نسبت به این کشور برخوردار هستند. طبق گزارش بانک مرکزی روسیه، ذخایر ارزی این کشور از ابتدای سپتامبر 2023 به 581.6 میلیارد دلار رسید که شامل 144.7 میلیارد دلار طلای پولی بود.

ذخایر ارزی روسیه اندکی قبل از شروع درگیری با اوکراین در فوریه سال گذشته به رکورد ۶۴۳.۲ میلیارد دلار رسید. طبق گزارش‌ها، تقریباً نیمی از این اندوخته توسط بانک‌های مرکزی کشورهای غربی در اوایل مارس 2022 به عنوان بخشی از تحریم‌های مربوط به درگیری با اوکراین مسدود شد. دارایی‌های باقی مانده شامل طلا و ارز خارجی و همچنین دارایی‌های یوان چین است که در داخل کشور نگهداری می‌شوند. مسکو توقیف دارایی‌های خود را “سرقت” خوانده و هشدار داده است که این توقیف دارایی با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.

الکساندر پوتاوین (Aleksandr Potavin)، تحلیلگر گروه مالی فاینام (Finam Financial Group)، به ایزوستیا گفت که تنش‌های ژئوپلیتیکی بین روسیه و غرب باعث بازنگری در مواجهه با ارز خارجی توسط چندین رگولاتور ملی شده است. او تصریح کرد که اندوختن سرمایه در دارایی‌های به اصطلاح امن مانند طلا، احتمال استهلاک، توقیف و سایر مشکلات را کاهش می‌دهد.

این تحلیلگر اظهار داشت:

“ایجاد هدفمند ذخایر قابل‌توجه در این فلز گرانبها به این معنی است که کشور هزینه زیادی را برای توسعه آن صرف نمی‌کند، بلکه آن را در جایی جمع‌آوری می‌کند. اغلب، دولت‌ها زمانی که خطرات ژئوپلیتیکی رو به رشدی را مشاهده می‌کنند، این کار را انجام می‌دهند.”

به گفته ولادیمیر چرنوف (Vladimir Chernov)، تحلیلگر Freedom Finance Global، معرفی احتمالی ارز واحد با پشتوانه فلزات گرانبها توسط کشورهای عضو گروه بریکس (BRICS) می‌تواند دلیل دیگری برای اندوختن ذخایر طلای روسیه باشد.

قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون حدود 8 درصد افزایش داشته است. این فلز گرانبها در روز جمعه با قیمت 1,946 دلار در هر اونس معامله شد که از 1,800 دلار در پایان سال 2022 بیشتر بود.

دیدگاه خود را درباره روسیه از ذخیره طلا سود می‌برد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.