FBI خواستار محکومیت یکی از بنیانگذاران Crypto Exchange Wex در روسیه شد

FBI-خواستار-محکومیت-یکی-از-بنیانگذاران-Crypto-Exchange-Wex-در-روسیه-شد
آنچه در این مقاله میخوانید

الکسی بیلیوچنکو (Aleksey Bilyuchenko)، یکی از بنیانگذاران Wex، جانشین صرافی بدنام کریپتو روسی BTC-e، تنها چند سال را در زندان خواهد گذراند. این فرد روسی که در ایالات متحده متهم به پولشویی است، در کشور خود به عنوان تنها متهم پرونده سقوط Wex که خسارات سنگینی به مشتریانش وارد کرده، محکوم شده است.

یکی از بنیانگذاران Wex به دلیل سقوط Exchange به گناه خود اعتراف کرد و از پوتین خواست که به اوکراین فرستاده شود

پایگاه خبری ارز دیجیتال Bits.media به نقل از پست تلگرامی ایرک مورتازین (Irek Murtazin)، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس، گزارش داد که یکی از بنیانگذاران صرافی رمزارزهای Wex، که زمانی جایگزین بزرگترین پلتفرم تجارت کوین در روسیه، یعنی BTC-e شد، به دلیل نقش خود در عملیات این صرافی روسیه، به گذراندن سه سال و نیم زندان و پرداخت 500,000 روبل (معادل 5000 دلار) جریمه نقدی محکوم شد.

این حکم خفیف پس از آن صادر شد که آلکسی بیلیوچنکو، که در روسیه به اختلاس چند میلیارد روبلی از وجوه مشتریان متهم شده است، از ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، درخواست تخفیف در مجازات کرد، در حالی که دادستان ایالت درخواست مجازات کمتری کرد که سپس قاضی آن را حتی به میزان بیشتری نیز کاهش داد.

BTC-e که گمان می‌رود توسط مجرمان سایبری برای ذخیره، انتقال و پولشویی میلیاردها دلار درآمد غیرقانونی استفاده شده است، توسط قانون‌گذاران غربی در جولای 2017 تعطیل شد. بر اساس یک تخمین، Wex که پس از آن تأسیس شد، در سال 2018 آفلاین شد و باعث شد مشتریان تا 16 میلیارد روبل (بیش از 167 میلیون دلار امروز) ضرر کنند.

اسناد دادگاهی که در 7 ژوئن 2023 در ناحیه شمالی کالیفرنیا فاش شدند، ادعا می‌کنند که بیلیوچنکو با الکساندر وینیک (Alexander Vinnik)، اپراتور متهم BTC-e، و دیگران در گرداندن صرافی بین سال‌های 2011 تا تابستان 2017 همکاری داشته است.

در حالی که وینیک در همان سال در یونان دستگیر شد و در نهایت در آگوست 2022 برای محاکمه به ایالات متحده مسترد شد، بیلیوچنکو که هنوز تحت تعقیب FBI است و توسط مقامات ایالات متحده به توطئه برای پولشویی و اداره یک کسب و کار مربوط به خدمات پولی بدون مجوز متهم شده است، در مارس 2022، در روسیه بازداشت شد و به تنها متهم پرونده Wex در آنجا تبدیل شد.

بر اساس شهادت خود بیلیوچنکو که توسط دادستان‌های روسی در جلسه 6 سپتامبر قرائت شد، او مدیر سیستم Wex بود که مقدار زیادی پول را در کنترل خود داشت که بخشی از آن را بین مقامات امنیتی و سایر افرادی که قول حفاظت از او می‌دادند، توزیع می‌‎کرد. همچنین مشخص شد که صاحبان صرافی که بنا بر گزارش‌ها وابسته به کنستانتین مالوفیف (Konstantin Malofeev)، میلیاردر روسی تحریم شده هستند، 3.17 میلیارد روبل (حدود 33 میلیون دلار) از دست داده‌اند.

در جلسه دادرسی بعدی و نهایی، که در 20 سپتامبر برگزار شد، مشخص شد که متهم از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، و سرگئی شویگو (Sergei Shoigu)، وزیر دفاع روسیه، درخواست کرده است که از حبس آزاد شود، از مجازات معاف شود و به “منطقه عملیات نظامی ویژه در اوکراین” فرستاده شود. ناظران همچنین عقیده دارند که او می‌تواند به بازگرداندن برخی از وجوه قربانیان کمک کند.

با این حال، دادستانی ایالتی درخواست کرد که او به مدت چهار سال و نیم به زندان محکوم شود در حالی که قاضی واروارا اوگانوا (Varvara Oganova) این مدت را به سه سال و نیم کاهش داد. بیلیوچنکو که نام خانوادگی خود را به ایوانف (Ivanov) تغییر داد و قبل از محاکمه اعتراف کرد، یک سال و نیم را در بازداشت موقت سپری کرده است. او همچنین به جای جریمه یک میلیون روبلی درخواستی دادستان، باید ۵۰۰ هزار روبل جریمه بپردازد.

آیا فکر می‌کنید مشتریان عادی Wex پول خود را پس خواهند گرفت؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره FBI خواستار محکومیت یکی از بنیانگذاران Crypto Exchange Wex در روسیه شد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.