اقتصاد چین چه زمانی به رشد خود باز می‌گردد؟

کاهش تورم درچین همچنان ادامه دارد
آنچه در این مقاله میخوانید

یک نظرسنجی رسمی در روز شنبه نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چین برای اولین بار در شش ماه گذشته در سپتامبر افزایش یافت.

بر اساس نظرسنجی از تولیدکنندگان بزرگ، شاخص مدیران خرید (PMI)، از 49.7 در ماه سپتامبر به 50.2 رسید، بر اساس گزارش اداره ملی آمار، سطح بالاتر از 50 نقطه‌ای که انقباض را از انبساط مشخص می‌کند.

PMI، اولین آمار رسمی برای ماه سپتامبر، به نشانه‌هایی از ثبات در اقتصاد می‌افزاید که پس از یک انفجار اولیه در اوایل سال، زمانی که سیاست‌های بسیار محدودکننده کووید-19 چین لغو شد، کاهش یافته بود.

نشانه‌های اولیه بهبود در ماه آگوست با شتاب گرفتن تولید کارخانه‌ها و رشد خرده‌فروشی در حالی که کاهش صادرات و واردات کاهش یافت و فشارهای تورمی کاهش یافت، ظاهر شد. سود شرکت‌های صنعتی در ماه آگوست جهش شگفت‌انگیز 17.2 درصدی را ثبت کرد که کاهش 6.7 درصدی جولای را معکوس کرد.

شاخص PMI غیر تولیدی چین که زیرشاخص‌های فعالیت بخش خدمات و ساخت و ساز را در خود جای داده است نیز افزایش یافت و در مقابل 51.0 ماه اوت به 51.7 رسید.

PMI ترکیبی، شامل فعالیت‌های تولیدی و غیرتولیدی، از 51.3 به 52.0 در سپتامبر صعود کرد. 

داده‌های کوتاه مدت در رادار اقتصاددانان شامل هزینه‌های مصرف‌کننده برای طولانی‌ترین تعطیلات عمومی امسال است.

رسانه‌های دولتی روز شنبه گزارش دادند که مسافرت‌ها با راه آهن در روز جمعه به 20 میلیون سفر رسید که یک رکورد یک روزه است، در آغازی صعودی که مقامات پیش‌بینی کرده بودند محبوب ترین هفته طلایی در تاریخ باشد.

شاخص‌های اقتصادی باثبات‌تر مورد استقبال سیاست‌گذاران قرار خواهند گرفت، زیرا همچنان با بحران بدهی بخش املاک دست و پنجه نرم می‌کنند که بازارهای جهانی را متلاطم کرده است. مقامات مجموعه‌ای از اقدامات را برای تقویت بازار ملک اعلام کرده‌اند، از جمله کاهش نرخ‌های وام مسکن.

قیمت مسکن جدید در ماه آگوست با بیشترین سرعت در 10 ماه گذشته سقوط کرد و سرمایه‌گذاری در ملک برای هجدهمین ماه متوالی کاهش یافت.

گروه China Evergrande، بدهکارترین توسعه‌دهنده املاک جهان با بیش از 300 میلیارد دلار بدهی، روز پنجشنبه اعلام کرد که مؤسس آن به دلیل مشکوک شدن به جرایم غیرقانونی در حال تحقیق است.

بانک توسعه آسیایی هفته گذشته پیش‌بینی رشد اقتصادی چین در سال 2023 را از پیش‌بینی 5.0 درصدی جولای به 4.9 درصد کاهش داد که دلیل آن ضعف در بخش املاک بود.

تحلیلگران می‌گویند برای اطمینان از اینکه اقتصاد چین می‌تواند به هدف رشد حدود 5 درصدی دولت در سال جاری دست یابد، به حمایت بیشتر سیاستی نیاز است.

دیدگاه خود را درباره اقتصاد چین چه زمانی به رشد خود باز می‌گردد؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.