وزیر اقتصاد آرژانتین ارز دیجیتال ملی را پیشنهاد کرد

وزیر-اقتصاد-آرژانتین-ارز-دیجیتال-ملی-را-پیشنهاد-کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

سرجیو ماسا (Sergio Massa)، وزیر اقتصاد و نامزد ریاست جمهوری آرژانتین، اعلام کرده است که در صورت انتخاب شدن، برنامه جدید دولت او شامل راه‌اندازی یک ارز دیجیتال ملی است که رسانه‌های محلی آن را «پزو کریپتو» نامیده‌اند. ماسا همچنین اظهار داشت که این طرح شامل کاهش مالیات برای معاملاتی است که از این ارز جدید استفاده می‌کنند.

سرجیو ماسا، نامزد ریاست جمهوری آرژانتین، ارز دیجیتال ملی را معرفی کرد

سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد فعلی آرژانتین و نامزد ریاست جمهوری این کشور، اعلام کرده است که برنامه دولت او شامل ایجاد یک ارز دیجیتال آرژانتینی است. در اولین مناظره ریاست جمهوری، ماسا اظهار داشت که این پیشنهاد به کاهش مالیات برای معاملاتی که در آنها، از این ارز جدید استفاده می‌کنند، مرتبط است.

او در مورد جزئیات ارز دیجیتال خود اظهار داشت:

“ما قصد داریم ارز دیجیتال آرژانتین را راه‌اندازی کنیم. همان طور که فرزندان شما در اقتصاد پلتفرم خود امکان تجارت با تلفن همراه یا کارت خود را مطرح می‌کنند، ما نیز این کار را در سطح جهانی برای تمام آرژانتین انجام خواهیم داد.”

با این حال، ماسا جزئیات زیادی در مورد این ارز دیجیتال ارائه نکرد و مشخص ننمود که آیا این پیشنهاد به دیجیتالی کردن پزو یا راه‌اندازی یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) اشاره دارد.

علاوه بر این، ماسا اعلام کرد که قانون جدیدی را برای پولشویی معرفی خواهد کرد تا به آرژانتینی‌هایی که دارای وجوهی در خارج از کشور هستند، اجازه دهد بدون پرداخت مالیات جدید از آنها استفاده کنند.

دیجیتالی شدن در مقابل دلاری شدن

دیجیتالی شدن ارز آرژانتین قبلاً توسط برخی از تحلیلگران مورد توجه قرار گرفته است و آنها اعلام کرده‌اند که هدف از این پیشنهاد، آوردن معاملات به بازار رسمی و جلوگیری از فرار مالیاتی گسترده است.

پیشنهاد مشابهی در سال گذشته توسط کارلوس ماریا دی لوس سانتوس (Carlos Maria De Los Santos) ارائه شد، بانکداری که استدلال می‌کند نرخ فرار مالیاتی امروز به حدود 50 درصد می‌رسد و اجرای دیجیتالی کردن کل ارز آرژانتین منجر به ایجاد مازاد سالانه تا 20 درصد برای اقتصاد کشور می‌شود.

پیشنهاد ماسا جایگزینی برای طرح دلاری‌سازی است که خاویر مایلی (Javier Milei)، نامزد آزادیخواه، که در انتخابات مقدماتی ماه آگوست پیروز شد، به عنوان راهی برای تثبیت تورم آرژانتین، که در همان ماه به 124 درصد سالانه رسید، ارائه کرده است.

در حالی که کارشناسان از طرح دلاری‌سازی مایلی به شدت انتقاد کرده‌اند، این موضوع و ایده‌های مربوط به کاهش گستره دولت، او را در صدر نظرسنجی‌ها قرار داده است، که تنها چهار هفته مانده به دور اول انتخابات تا 11 درصد برتری را برای او حاصل کرده است.

نظر شما در مورد پیشنهاد ماسا برای راه‌اندازی ارز دیجیتال آرژانتینی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره وزیر اقتصاد آرژانتین ارز دیجیتال ملی را پیشنهاد کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.