فناوری بلاک چین می‌تواند به مصرف‌کنندگان تضمین کند که الماس‌های آن‌ها از منابع رسمی به دست آمده‌اند

فناوری-بلاک-چین-می‌تواند-به-مصرف‌کنندگان-تضمین-کند-که-الماس‌های-آن‌ها-از-منابع-رسمی-به-دست-آمده‌اند
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته رئیس جمهور بوتسوانا، بلاک چین یکی از راه‌حل‌های نوآورانه‌ای است که صنعت الماس جهانی می‌تواند از آن برای اطمینان از حذف “الماس‌های خونین” از بازارهای رسمی استفاده کند. الماس‌های خونین اصطلاحی است در ارتباط با تجارت الماس که به آن دسته از الماس‌هایی گفته می‌شود که در مناطق جنگی و در اردوگاه‌های کار اجباری استخراج شده و صیقل‌نخورده به فروش می‌رسند. استفاده از بلاک چین نه تنها به مصرف‌کنندگان در مورد قانونی بودن الماس اطمینان می‌دهد، بلکه آنها را قادر می‌سازد تا “انتخاب‌های آگاهانه داشته باشند و از انجام اقدامات مسئولانه در سراسر زنجیره تأمین حمایت می‌کند”.

به حداقل رساندن تاثیر بر محیط زیست

موکگویتسی ماسیسی (Mokgweetsi Masisi)، رئیس جمهور بوتسوانا، اخیراً از فناوری بلاک چین به عنوان راه‌حلی نوآورانه یاد کرده است که می‌تواند به صنعت جهانی الماس کمک کند تا الماس‌های خونین را ریشه کن کند. ماسیسی چنین استدلال کرد که با استفاده از این فناوری، صنعت جهانی الماس می‌تواند به ذینفعان ثابت کند که الماس در بازارهای رسمی به طور پایدار تامین می‌شود.

ماسیسی در سخنرانی خود در نشست اخیر ذینفعان صنعت الماس، چنین استدلال کرد که هدف صنعت جهانی الماس برای دستیابی به استخراج پایدار الماس مستلزم سرمایه گذاری در بخش تحقیق و نوآوری است. او پیشنهاد کرد که وقتی چنین سرمایه‌گذاری‌هایی انجام می‌شود، نه تنها “تاثیر آن بر محیط‌زیست را به حداقل می‌رساند” بلکه به حذف الماس‌های خونین از بازارهای رسمی کمک می‌کند.

ماسیسی با اشاره به تأثیر احتمالی بلاک چین بر صنعت الماس جهانی، گفت:

“شفافیت و قابلیت ردیابی اجزای حیاتی در تضمین‌هایی است که ما به عنوان کشورهای تولید کننده الماس باید به مشتریان جهانی خود ارائه دهیم. فناوری بلاک چین، با دفتر کل غیرقابل تغییر خود، می‌تواند تضمینی را برای مصرف‌کنندگان فراهم کند که الماس‌های آنها از نظر اخلاقی قابل اطمینان هستند. این فناوری مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های آگاهانه داشته باشند و از انجام اقدامات مسئولانه در سراسر زنجیره تامین حمایت می‌کند.”

ساختن یک صنعت پر رونق الماس

بر اساس تعریف سازمان ملل، الماس خونین که به الماس جنگی نیز معروف است، به هر الماسی اطلاق می‌شود که در مناطق تحت کنترل نیروهای مخالف دولت قانونی و شناخته شده بین‌المللی استخراج شود. عواید حاصل از چنین الماس‌هایی در گذشته توسط برخی جنگ‌افروزان آفریقایی برای تأمین مالی فعالیت‌های خود استفاده می‌شد.

برای محدود کردن نقش این الماس‌ها در دامن زدن به درگیری ها در آفریقا، کشورهای بزرگ تولیدکننده الماس جهان از جمله بوتسوانا با تعیین سیستمی برای تایید این سنگ‌های قیمتی موافقت کردند. با این حال، بر اساس گزارش‌ها، بیش از یک دهه پس از اجرایی شدن طرح صدور گواهینامه فرآیند کیمبرلی (Kimberley Process Certification Scheme)، الماس‌های خونی هنوز راه خود را به بازارهای جهانی پیدا می‌کنند.

با این حال، به گفته ماسیسی، تنها از طریق نوآوری‌هایی مانند بلاک چین است که کشورهای تولیدکننده الماس “می‌توانند به این چالش‌ها رسیدگی کنند و صنعت الماس پایدارتر، مسئولانه‌تر و شکوفاتری بسازند”.

نظر شما در مورد کاربردهای مختلف فناوری بلاک چین به خصوص برای کاهش اثرات بر محیط زیست چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره فناوری بلاک چین می‌تواند به مصرف‌کنندگان تضمین کند که الماس‌های آن‌ها از منابع رسمی به دست آمده‌اند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.