کاهش شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ماه اکتبر

کاهش-شاخص-قیمت-جهانی-مواد-غذایی-در-ماه-اکتبر
آنچه در این مقاله میخوانید

شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل متحد در ماه اکتبر به پایین‌ترین سطح خود در بیش از دو سال گذشته رسید که ناشی از کاهش قیمت قند، غلات، روغن‌های گیاهی و گوشت بود.

این سازمان در گزارشی در روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، که بیشترین معاملات جهانی کالاهای غذایی را دنبال می‌کند، در ماه اکتبر، به طور میانگین 120.6 واحد بود که نسبت به رقم مربوط به ماه قبل از آن، یعنی 121.3، کاهش داشت.

برآورد مربوط به ماه اکتبر کمترین میزان از مارس 2021 بود.

شاخص قیمت غلات فائو به طور متوسط 125.0 واحد بود که 1.3 واحد نسبت به ماه سپتامبر کاهش داشت.

سازمان فائو اعلام کرد:

“قیمت‌های بین‌المللی گندم در ماه اکتبر 1.9 درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده عرضه بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی در ایالات متحده آمریکا و رقابت شدید بین صادرکنندگان است.”

لبنیات با افزایش 2.4 واحدی شاخص فائو به 111.3 واحد پس از 9 ماه کاهش متوالی، روند نزولی قیمت‌ها را کاهش داد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) در ادامه اظهار داشت:

“قیمت جهانی شیرخشک بیشترین افزایش را داشت که عمدتاً ناشی از افزایش تقاضای واردات، به ویژه از شمال شرق آسیا بود.”

در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، فائو پیش‌بینی خود را برای تولید جهانی غلات در سال جاری در سطح 2.819 میلیارد تن حفظ کرد که 0.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

در ادامه بیانیه سازمان فائو آمده است: “با نزدیک شدن به سال 2024، کاشت گندم زمستانه در سراسر نیمکره شمالی در حال انجام است و انتظار می‌رود رشد سطح زیر کشت محدود باشد که نشان‌دهنده کاهش قیمت محصولات در سال جاری است.”

در گزارش آن آمده است که در اوکراین اثرات مستمر جنگ با روسیه، از جمله دسترسی محدود به مزارع و قیمت پایین محصولات در پای زمین مزرعه، همراه با شرایط آب و هوایی بدتر از حالت ایده‌آل، منجر به کاهش سطح زیر کشت گندم شده است.

در پایان این گزارش آمده است: “در برزیل، نشانه‌های اولیه حاکی از کاهش حدود 5 درصدی کاشت ذرت است، چون نسبت‌های قیمت و هزینه به نفع سویا است.”

نظر شما در مورد کاهش شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ماه اکتبر چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره کاهش شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در ماه اکتبر بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.