از تورم 360 درصدی ونزوئلا تا 42 درصدی غنا، 10 کشور در سراسر جهان نیش تورم را احساس می‌کنند

10-کشور-در-سراسر-جهان-نیش-تورم-را-احساس-می‌کنند
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس آخرین آمار، تا اکتبر 2023، ده کشور با نرخ تورم بیش از 40 درصد دست و پنجه نرم می‌کنند، در حالی که چهار کشور نیز با نرخ تورم بیش از 100 درصد مواجه هستند. نگاهی به داده‌های تنظیم‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که بولیوار (bolivar) ونزوئلا با نرخ ۳۶۰ درصد، تورم قابل توجهی را پشت سر می‌گذارد و پس از آن دلار زیمبابوه با نرخ ۳۱۴.۵ درصد قرار دارد.

10 کشور با تورم فزاینده، فراتر از 40 درصد و اقتصاد متزلزل دست و پنجه نرم می‌کنند

بسیاری از ارزهای فیات در طول سال 2023 با چالش‌هایی مواجه شده‌اند که منجر به کاهش ارزش آنها در مقایسه با سایر ارزها شده است. در اصل، این تورم به معنای کاهش ظرفیت برای خرید کالاها و خدمات با همان مقدار پول است که مستقیماً با کاهش قدرت خرید مرتبط است. تورم به طور قابل‌توجهی بر مصرف‌کنندگان تأثیر می‌گذارد و به همان اندازه کسب‌وکارها را مختل می‌کند و شرکت‌های متعددی را به سمت سقوط و فروپاشی سوق می‌دهد. علاوه بر این، ابرتورم معمولاً با نرخ‌های تورم ماهانه‌ای مشخص می‌شود که از مرز 50 درصد بالاتر می‌رود.

از اکتبر سال 2023، داده‌های منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که ونزوئلا با تورم 360 درصد، بالاترین نرخ تورم جهان را تجربه می‌کند. این کشور که در شمال آمریکای جنوبی قرار دارد، مدت‌ها است که در صدر نمودارهای تورم جهانی قرار دارد و بولیوار ونزوئلا، پول ملی این کشور، به طور مداوم با کاهش قدرت خرید دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول، دلار زیمبابوه نیز با تورم سه رقمی مواجه بوده و نرخ تورم این کشور به 314.5 درصد رسیده است.

پنج-کشوری-که-بر-اساس-داده‌های-صندوق-بین‌المللی-پول-ثبت-شده-در-اکتبر-2023-با-بالاترین-نرخ-تورم-مواجه-هستند
پنج کشوری که بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول ثبت شده در اکتبر 2023، با بالاترین نرخ تورم مواجه هستند

این کشور محصور در خشکی واقع در جنوب آفریقا برای مدت قابل‌توجهی است که با تورم فزاینده دست و پنجه نرم می‌کند. در سودان، که در شمال شرقی آفریقا واقع شده است، پوند این کشور نرخ تورم تقریباً 256.2 درصدی را تحمل می‌کند. برای مدتی طولانی، پول این کشور در یک مارپیچ نزولی بوده است که با کاهش ارزش و نوسانات قابل‌توجهی در زمان‌های اخیر مواجه بوده است. در همین حال، در نیمکره جنوبی و در آمریکای جنوبی نیز، آرژانتین با آشفتگی اقتصادی خود همراه با نرخ تورم 121.7 درصدی روبرو است.

نرخ-تورم-میانگین-قیمت-مصرف-کننده-ثبت-شده-توسط-صندوق-بین‌المللی-پول
نرخ تورم، میانگین قیمت مصرف کننده ثبت شده توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) اکتبر 2023

داستان تورم آرژانتین طولانی است و یکی از دلایل مهم آن افزایش سریع عرضه پول است. در سال گذشته، پزوی (peso) آرژانتین شاهد کاهش قابل‌توجهی در زمینه قدرت خرید بوده است. از سوی دیگر، سورینام، کوچکترین کشور مستقل در آمریکای جنوبی، تا اکتبر 2023، نرخ تورم 53.3 درصدی را تجربه می‌کند. فشارهای تورمی در سورینام ناشی از عوامل بی‌شماری شامل چاپ بی‌امان پول، عدم تعادل مالی و اختلالات خارجی است. لازم به ذکر است که ارزش دلار سورینام (SRD) از آگوست 2020 تا اکتبر 2021، 228 درصد کاهش داشته است.

نمودار-دلار-سورینام-به-دلار-آمریکا

در همین حال، ترکیه که در مرزهای جنوب شرقی اروپا و غرب آسیا قرار گرفته است، در حال دست و پنجه نرم کردن با نرخ تورم 51.2 درصدی است. این چالش اقتصادی با موضع غیرمتعارف رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdogan)، رئیس جمهور ترکیه، در حمایت از وضع نرخ‌های بهره پایین، تشدید شده است. وضعیت اقتصادی ترکیه با موارد متعددی از دوره‌های تورمی سریع و طولانی مشخص شده است. در حال حاضر، این شش کشور ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، آرژانتین، سورینام و ترکیه با بالاترین نرخ‌های تورم در جهان روبرو هستند.

روی آوردن به سیستم‌های مبادله‌ای و ارزهای دیجیتال

سریلانکا (48.19 درصد)، ایران (47 درصد)، هائیتی (43.6 درصد) و سیرالئون (42.9 درصد) در فهرست ده کشور با بالاترین نرخ تورم قرار دارند و غنا نیز که نرخ تورم حدود 42.2 درصد را تا اکتبر 2023 تجربه کرده است، در رتبه یازدهم قرار گرفته است. مردم هر یک از این کشورها استراتژی‌های مختلفی را برای کاهش اثرات تورم اتخاذ می‌کنند.

این استراتژی‌ها شامل درگیر شدن در سیستم‌های مبادله‌ای، تجارت مستقیم کالاها و خدمات به جای اتکا به ارزهای ملی تضعیف شده آنها و روی آوردن روزافزون به ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) و استیبل کوین‌ها است. گزارش‌های متعدد بر استفاده رایج از رمز ارزها در مناطقی که به میزان بیشتری تحت تأثیر تورم قرار گرفته‌اند، تأکید می‌کند. در ونزوئلا، USDT یک وسیله محبوب برای تسویه حساب‌ها محسوب می‌شود.

یکی از شهروندان این کشور در گزارشی در اکتبر 2023 به Chainalysis گفت: “ونزوئلا یکی از بدترین نرخ‌های ابر تورم را با بیش از 1 میلیون درصد داشته است. رمز ارزها، به ویژه استیبل کوین‌ها، به بسیاری از ونزوئلایی‌ها کمک کرده است تا بر این مشکل غلبه کنند.”

نمودار-کشورها-بر-اساس-ارزش-رمزارزهای-دریافتی

هم عموم مردم و هم موسسات مالی در زیمبابوه به طور فزاینده‌ای در حال بررسی دارایی‌های کریپتو هستند. در آرژانتین، عدم اطمینان اقتصادی مردم را به سمت دارایی‌های رمزنگاری‌شده و استیبل کوین سوق داده است، در حالی که در سودان، تغییر رویکرد قابل‌توجهی به سمت ارزهای دیجیتال رخ داده است. علاوه بر این، علاوه بر دلار آمریکا، علاقه به لیر ترکیه به عنوان یکی از جفت ارز‌های تجاری پیشرو USDT در سطح جهان در حال افزایش است. این دارایی‌های مالی بدون مرز، جایگزین مناسبی را به افراد ارائه می‌دهند و آنها را قادر می‌سازند تا ارزش ثروت خود را در برابر تورم ارز فیات ثابت نگه دارند.

نظر شما در مورد ده کشور با تورم بالای 40 درصد چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره از تورم 360 درصدی ونزوئلا تا 42 درصدی غنا، 10 کشور در سراسر جهان نیش تورم را احساس می‌کنند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.