رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌گوید ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی می‌توانند جایگزین پول نقد شوند و از بخش دولتی می‌خواهد برای استقرار CBDC آماده شود

ارزهای-دیجیتالی-بانک-مرکزی-می‌توانند-جایگزین-پول-نقد-شوند
آنچه در این مقاله میخوانید

کریستالینا جورجیوا (Kristalina Georgieva)، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، می‌گوید ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) می‌توانند جایگزین پول نقد شوند. او از بخش دولتی خواسته است که “همچنان به آمادگی برای استقرار CBDCها و پلتفرم‌های پرداخت مرتبط” ادامه دهد و تأکید کرده است که این پلتفرم‌ها “باید از ابتدا طراحی شوند تا پرداخت‌های مرزی، شامل استفاده از CBDCها، را تسهیل کنند.”

رئیس صندوق بین‌المللی پول به استفاده از CBDC تشویق می‌کند

کریستالینا جورجیوا، مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، روز چهارشنبه در جشنواره فین‌تک سنگاپور امسال، درباره ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی CBDCها صحبت کرد. صندوق بین‌المللی پول یک راهنمای CBDC نیز به عنوان یک منبع مرجع برای سیاست‌گذاران و متخصصان در بانک‌های مرکزی و وزارتخانه‌های دارایی در سراسر جهان منتشر کرده است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول اظهار داشت:

“CBDCها می‌توانند جایگزین پول نقد شوند که توزیع آن در اقتصادهای جزیره‌ای هزینه‌بر است. آنها می‌توانند در اقتصادهای پیشرفته‌تر مقاومت بیشتری ایجاد کنند. و همچنین می‌توانند در جایی که تعداد کمی حساب بانکی دارند، به بهبود فراگیری مالی کمک کنند.”

او افزود: “CBDCها جایگزینی امن و کم‌هزینه هستند. آنها همچنین یک پل برای انتقال بین پول‌های خصوصی و یک معیار برای اندازه‌گیری ارزش آنها فراهم می‌آورند، درست مانند پول نقد امروزی که ما می‌توانیم از بانک‌های خود برداشت کنیم.”

جورجیوا توضیح داد که بسیاری از کشورها “در حال توسعه قوانین برای هدایت برناغمه توسعه پول دیجیتالی هستند.” با این حال، او اعتراف کرد: “ما هنوز به اهداف خود نرسیده‌ایم. فضای زیادی برای نوآوری وجود دارد و همچنین عدم قطعیت زیادی در مورد کاربردها.” رئیس صندوق بین‌المللی پول با اشاره به مزایای مختلف ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی، اظهار داشت: “در برخی کشورها، امروز این مورد قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد، اما حتی آنها باید آماده بمانند تا احتمالاً در آینده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود استفاده کنند.”

بر اساس موسسه ردیاب ارز دیجیتالی بانک مرکزی شورای اتلانتیک (Atlantic Council’s Central Bank Digital Currency Tracker)، 130 کشور که 98 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند، در حال بررسی CBDC هستند و 11 کشور به طور کامل یک ارز دیجیتالی را راه‌اندازی کرده‌اند. علاوه بر این، 19 کشور از G20 اکنون در مرحله پیشرفته توسعه CBDC قرار دارند.

مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول با تأکید بر این که “اکنون زمان برگشت به عقب نیست”، تأکید کرد:

”بخش دولتی باید به آماده‌سازی خود برای استقرار  CBDCها و پلتفرم‌های پرداخت مرتبط در آینده ادامه دهد … این پلتفرم‌ها باید از ابتدا طراحی شوند تا پرداخت‌های مرزی، شامل استفاده از CBDCها را تسهیل کنند.”

جورجیوا همچنین گفت که هوش مصنوعی (AI) “می‌تواند برخی از مزایای CBDCها را تقویت کند.” او خاطرنشان کرد: “این فناوری می‌تواند با ارائه امتیاز اعتباری سریع و دقیق بر اساس داده‌های مختلف، به بهبود فراگیری مالی کمک کند. همچنین می‌تواند پشتیبانی شخصی‌سازی شده‌ای را برای افراد با سواد مالی پایین ارائه دهد.” با این حال، رئیس صندوق بین‌المللی پول ادامه داد: “البته، ما نیاز داریم که حریم شخصی و امنیت داده‌ها را حفظ کنیم و از تعصبات داخلی اجتناب کنیم تا نابرابری را تداوم ندهیم بلکه به کاهش آن بپردازیم. با مدیریت محتاطانه، هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند.”

نظر شما در مورد اظهارات رئیس صندوق بین‌المللی پول، کریستالینا جورجیوا، درباره ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) می‌گوید ارزهای دیجیتالی بانک مرکزی می‌توانند جایگزین پول نقد شوند و از بخش دولتی می‌خواهد برای استقرار CBDC آماده شود بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.