پس از پیروزی مایلی در انتخابات آرژانتین، بازارهای این کشور آماده بازگشایی هستند

بازارهای-این-کشور-آماده-بازگشایی-هستند
آنچه در این مقاله میخوانید

پس از پیروزی خاویر مایلی (Javier Milei)، یکی از اعضای محافظه‌کار حزب آزادیخواه، در انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین در آخر هفته گذشته، همچنان که فعالان بازارهای محلی آرژانتین برای شروع مجدد فعالیت‌های تجاری آماده می‌شدند، سرمایه‌گذاران نیز روز سه‌شنبه خود را برای ورود به بازار آماده ‌کردند.

پس از رأی‌گیری روز یکشنبه، بازارهای آرژانتین روز دوشنبه بسته بودند، اما حرکت‌های عمده‌ای در دارایی‌هایی که در سطح بین‌المللی معامله می‌شوند، از جمله سهام‌های شرکت انرژی عمده YPF (YPFD.BA) رخ داد، که پس از اظهارات مایلی مبنی بر این که قصد دارد آن را خصوصی‌سازی کند، ارزش آن ۴۰ درصد افزایش یافت.

در حالی که مایلی برای ارائه درمان اقتصادی شوک‌آور به اقتصادی که برای مدت طولانی دچار مشکل‌ شده بود، وعده داده بود، ارزش اوراق قرضه بین‌المللی نیز افزایش یافته بودند، اما اقدام روز سه‌شنبه قرار بود تحت تأثیر سرعت و خشم نرخ رسمی پزو قرار گیرد.

بیش‌ارزش‌گذاری ارز به عنوان عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور دیده می‌شود. شکاف عمیقی بین نرخ دولتی رسمی و نرخی که در خیابان‌ها معامله می‌شود، وجود دارد.

تحلیلگران مورگان استنلی (Morgan Stanley) روز دوشنبه گفتند که انتظار دارند ارزش آن در طی شش هفته آینده ۸۰ درصد کاهش یابد. مایلی در زمان انتخابات گفته بود که می‌خواهد پزو را کاملاً کنار بگذارد و به جای آن دلار را بپذیرد و حتی بانک مرکزی را نیز تعطیل کند.

ویکتور سابو (Viktor Szabo)، مدیر سبد سرمایه بازار نوظهور در Abrdn در لندن گفت:  “سؤال مهم قطعاً این است که اکنون با توجه به نظرات مایلی قبل از انتخابات چه اتفاقی برای ارز می‌افتد”.

“بازار سیاه با نرخ‌های رسمی فاصله دارد؛ بنابراین، برخی تنظیمات لازم است. مسئله این است که این اتفاق چقدر سریع می‌افتد.”

یکی از معدود راه‌هایی که هم معامله‌گران داخلی و هم بین‌المللی توانسته‌اند پزو را در ۴۸ ساعت گذشته معامله کنند، بازارهای رمز ارز بوده است که معامله در آنها، هرچند با حجم‌های کوچکی نسبت به بازار فارکس  سنتی، 24 ساعته انجام می‌شوند.

بر اساس وب‌سایت صرافی رمزارز Binance، یک تتر – رمز ارزی که به دلار آمریکا متصل است – با 3.2 درصد افزایش، با قیمت ۹۸۱.۴ پزو معامله می‌شد؛ با این حال، قیمت آن هنوز خیلی از بالاترین سطح ۱۱۲۰.۴ دیده شده در روز یکشنبه پایین‌تر بود.

ارزش بیت کوین نیز افزایش یافته بود و به ۳۶,۸۵۶ پزو در هر بیت کوین رسیده بود، در حالی که یک ماه پیش، با قیمت ۲۷,۸۸۰ پزو معامله می‌شد.

سهام‌های فهرست‌شده در آمریکا، که به عنوان «رسیدهای سپرده» شناخته می‌شوند، از بانک‌های آرژانتینی نیز دوباره ترقی پیدا کرده بودند. سهام بانک‌های Grupo Supervielle، Banco Macro، Banco BBVA Argentina و Grupo Financiero Galicia بین 17 تا 24 درصد در روز دوشنبه افزایش یافتند، در حالی که سهام صندوق جهانی X MSCI آرژانتین به ارزش ۵۰.۸ میلیون دلار 1106 درصد افزایش یافت و با ۴۶.۹۸ دلار بسته شد، که بالاترین سطح از اوایل ماه سپتامبر محسوب می‌شود.

مایلی، که قرار است در ۱۰ دسامبر مقام ریاست جمهوری را تصدی کند، در اولین سخنرانی خود به «دلاری سازی» اشاره‌ای نکرد و سؤالاتی را در مورد سرعتی که ممکن است به طور کامل پزو را حذف کند، مطرح کرد.

او تغییرات اقتصادی کلی را برای اقتصاد آسیب‌دیده وعده داده است، اقتصادی که با تورم 143 درصد روبرو است و انتظار می‌رود با کاهش ارزش پزو افزایش یابد. ذخایر ارز خارجی خالی شده‌اند و در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیارد دلار بدهی دارند.

مایلی همچنین در آستانه انتخابات، از چین و برزیل، دو شریک تجاری اصلی آرژانتین، به شدت انتقاد کرده بود. چین روز سه شنبه گفت اگر مایلی تصمیم به قطع روابط بین دو کشور بگیرد، “اشتباهی جدی” خواهد بود.

نظر شما در مورد تحولات اقتصادی آرژانتین پس از منصوب شدن مایلی به سمت ریاست جمهوری چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره پس از پیروزی مایلی در انتخابات آرژانتین، بازارهای این کشور آماده بازگشایی هستند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.