روند صعودی یوان چین احتمالا ادامه خواهد داشت

روند-صعودی-یوان-چین-احتمالا-ادامه-خواهد-داشت
آنچه در این مقاله میخوانید

تقویت اخیر ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا نشان دهنده اعتماد قوی فعالان بازار به پتانسیل بهبود اقتصادی چین و بهبود چشم‌انداز محیط خارجی است. کارشناسان روز سه‌شنبه گفتند که این حرکت صعودی ارز چین احتمالا تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.

پس از افزایش 800 واحدی برای رسیدن به 7.16 در برابر دلار آمریکا در روز دوشنبه، بهترین نمایش خود در چهار ماه گذشته، رنمینبی (RMB) سرزمین اصلی چین در ساعات اولیه معاملات روز سه شنبه به روند صعودی خود ادامه داد و به 7.13 نزدیک شد.

رنمینبی فراساحلی – یوانی که در خارج از بازار سرزمین اصلی چین معامله می‌شود – نیز روز دوشنبه بیش از 500 واحد جهش کرد تا از سطح 7.17 در برابر دلار آمریکا فراتر رود. در اولین جلسه معاملاتی روز سه شنبه، نرخ تبادلی رنمینبی در برابر دلار آمریکا به 7.14 رسید.

ژو مائوهوا (Zhou Maohua)، محقق اقتصاد کلان در بانک اوربرایت چین (China Everbright Bank)، گفت که داده‌های اقتصادی داخلی نشان می‌دهد که مونتوم بهبود فعالیت‌های اقتصادی چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته و اقتصاد به نرخ رشد بالقوه خود رسیده است. او گفت که این عوامل به بهبود عملکرد رنمینبی در بازار ارز کمک کرده است.

فن رویینگ (Fan Ruoying)، محقق بانک چین، گفت که بهبود اقتصادی این کشور از سه ماهه سوم قابل توجه بوده است، چون سیاست‌هایی که قبلاً برای ایجاد ثبات در اقتصاد معرفی شده‌اند، به تدریج شروع به سودآوری می‌کنند. شاخص‌های عمده اقتصاد کلان مربوط به مصرف، سرمایه گذاری و سودآوری شرکت‌ها بهبودی نسبی را نشان داده‌اند. او گفت که همه این عوامل از عملکرد رنمینبی پشتیبانی کرده‌اند.

روز دوشنبه، شرکت بانکداری هنگ کنگ و شانگهای (HSBC) پیش‌بینی خود را برای نرخ رشد اقتصادی چین در سال 2023 از 4.9 درصد به 5.2 درصد افزایش داد و دلیل آن افزایش مصرف است که به طور کلی فعالیت‌های اقتصادی داخلی را تقویت می‌کند. HSBC همچنین پیش‌بینی خود برای رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سال 2024 را از 4.6 درصد برآورد قبلی به 4.9 درصد تغییر داد.

به گفته ژو هایبین (Zhu Haibin)، اقتصاددان ارشد جی پی مورگان (JP Morgan) چین، رشد خودروهای با انرژی جدید، ساخت و سرمایه گذاری زیرساختی چین در سال جاری کاملاً محسوس بوده است. در نتیجه، جی پی مورگان پیش‌بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023 به 5.2 درصد تغییر داده است، که نسبت به برآورد قبلی خود که 5 درصد بود، افزایش یافته است.

به گفته فواد رزاق زاده (Fawad Razaqzada)، تحلیلگر بازار در ارائه دهنده خدمات مالی City Index، بازار نسبت به دلار آمریکا بسیار خوش‌بین بوده است. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده سریع‌تر از حد انتظار کاهش یافته است و انتظارات بازار مبنی بر این که فدرال رزرو دوباره نرخ‌های بهره را افزایش نخواهد داد، تقویت شده است. بنابراین، شکاف نرخ بهره بین چین و ایالات متحده اکنون به تدریج کاهش خواهد یافت.

USD-RMB

وانگ تائو (Wang Tao)، اقتصاددان ارشد چین در بانک سرمایه گذاری UBS، گفت که نرخ مبادله دلار آمریکا در سال جاری حدود 7.3 باقی مانده است که تا حدی می‌تواند به افزایش تقاضای داخلی و بهبود صادرات نسبت داده شود.

با کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده در سال 2024، دلار آمریکا ممکن است شروع به ضعیف شدن کند. به گفته وانگ، کاهش بازده اوراق قرضه بین چین و ایالات متحده، تضعیف دلار آمریکا و بهبود اعتماد به رشد اقتصادی چین همگی با هم باعث افزایش ارزش یوان می‌شود و به آن کمک می‌کند تا نسبت به دلار آمریکا رشد متوسطی داشته باشد.

او گفت که انتظار می‌رود نرخ دلار آمریکا به رنمینبی در سال 2024 حدود 7.15 باشد و در سال 2025 به 7 برسد.

در حالی که وانگ تخمین زد که ارزش رنمینبی در ابتدای سال 2024 حدود 7.3 در برابر دلار آمریکا خواهد بود، بانک مرکزی چین برای تقویت صادرات یا رشد اقتصادی به کاهش ارزش یوان متوسل نخواهد شد. او افزود که برعکس، این بانک بیشتر بر اعتماد بازار به نرخ ارز رنمینبی و ثبات آن تمرکز خواهد کرد.

با توجه به کنفرانس مرکزی کار مالی که در اواخر ماه اکتبر برگزار شد، باید تلاش بیشتری برای تقویت مدیریت بازار ارز و حفظ ثبات پایه نرخ ارز رنمینبی در سطح معقول و متعادل انجام شود.

نظر شما در مورد روند صعودی ارزش یوان چین چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره روند صعودی یوان چین احتمالا ادامه خواهد داشت بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.