با خرید 9 تن طلا در بین ماه‌های جولای تا سپتامبر، بانک مرکزی هند نیز به مسابقه خرید طلای سایر بانک‌های مرکزی پیوست

آنچه در این مقاله میخوانید

“بانک مرکزی هند (RBI) در ماه سپتامبر نه تن طلا خریداری کرده است، که این خرید بخشی از ۳۳۷ تن طلا بوده که توسط بانک‌های مرکزی جهانی خریداری شده است. این اقدام اهمیت طلا را به عنوان یک تنوع‌بخش در کل ذخایر آن‌ها نشان می‌دهد.”

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شورای جهانی طلا (WGC)،  با این خرید در سه ماهه اخیر، ذخایر رسمی طلا در هند در پایان ماه سپتامبر به ۸۰۶.۷ تن رسید، که هند را در رتبه دهم جهانی قرار داده است.

میزان خریدهای انجام شده در سال جاری به مجموع ۱۹.۳ تن رسیده است. بانک مرکزی هند از سال ۲۰۱۷ به این سو به طور مداوم به ذخایر کلی طلای خود اضافه کرده است. طبق داده‌های شورای جهانی طلا، از آن زمان تا کنون، ۲۴۸.۹ تن طلا خریداری شده است.

بر اساس گزارش هفتگی آماری بانک مرکزی هند که در تاریخ ۶ اکتبر منتشر شد، در تاریخ ۲۹ سپتامبر، مجموع ذخایر ارز خارجی هند به ۵۸۶.۹ میلیارد دلار رسیده است، که از این میزان، ارزش طلای نگهداری شده ۴۳.۷ میلیارد دلار یا معادل ۷.۴۴ درصد از کل ذخایر بوده است.

داده‌های بانک مرکزی هند که در تاریخ ۱۰ نوامبر منتشر شد نیز نشان می‌دهد که مجموع ذخایر به ۵۹۰ میلیارد دلار و ارزش طلای نگهداری شده به ۴۵.۵ میلیارد دلار یا ۷.۷ درصد از کل ذخایر رسیده است. 88 درصد از ذخایر به صورت ارز خارجی نگهداری می‌شود.

به گفته سوجان هاجرا (Sujan Hajra)، اقتصاددان ارشد گروه در AnandRathi، “هرچند بانک مرکزی هند به طور صریح نمی‌گوید چقدر طلا خریداری می‌کند، اما خریدهای اخیر بیشتر نشان‌دهنده یک اقدام تعادلی در برابر نوسانات در اوراق خزانه‌داری آمریکا و در بازار ارز خارجی است.”

مادان سابناویس (Madan Sabnavis)، اقتصاددان ارشد در بانک بارودا (Bank of Baroda)، گفت: “وقتی که بازدهی اوراق قرضه خزانه آمریکا یا دلار شروع به افت می‌کند، طلا به عنوان یک دارایی برای ایجاد تنوع‌ در سبد سرمایه عمل می‌کند چون بانک مرکزی هند یک سیاست داخلی دارد که بر اساس آن مشخص می‌کند که چه مقدار از ارزها و چه مقدار طلا را به عنوان درصدی از ذخایر کل نگهداری کند.

سابناویس گفت: “جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو، اعلام کرد که با توجه به اینکه تورم شروع به کاهش کرده است، بانک می‌تواند نرخ بهره فدرال (FFR) را در ۵.۲۵-۵.۵۰ درصد نگه دارد که پس از آن، شاخص دلار در برابر سبدی از ارزها شروع به اصلاح کرد. این مسئله تأثیری بر دارایی‌های ارز خارجی (FCA) نگهداری شده توسط بانک مرکزی هند خواهد داشت و بنابراین خرید طلا، همان طور که در چند سال گذشته اتفاق افتاده است، به تنوع‌بخشی ذخایر هند در برابر نوسانات رو به رشد در بازارهای ارز و بدهی کمک می‌کند.”

 در واقع، پس از اینکه فدرال رزرو نرخ FFR را برای دومین جلسه متوالی که در ۱ نوامبر به پایان رسید، ثابت نگه داشت، شاخص دلار، که دلار را در برابر سبدی از شش ارز ارزیابی می‌کند، در ماه جاری ۳ درصد کاهش یافته و به ۱۰۳.۸۲ رسیده است.

از مارس سال گذشته تا جولای ۲۰۲۳، فدرال رزرو نرخ‌ها را ۱۱ بار از 0-0.250 درصد به 5.25-5.50 افزایش داد، که بالاترین نرخ در ۲۲ سال گذشته محسوب می‌شود.

بر اساس داده‌های شورای جهانی طلا (WGC)، بانک خلق چین در سه ماهه سوم ذخایر طلای خود را ۷۸ تن افزایش داد و آن را به ۲,۱۹۲ تن یا ۴٪ از کل ذخایر رساند. خریدهای قابل توجه دیگر بانک‌های مرکزی توسط بانک ملی لهستان (۵۷ تن) و ترکیه (۳۹ تن) صورت گرفته است.

جالب است که داده‌های موقت WGC نشان می‌دهد که در میان افزایش قیمت‌های طلا، پوشش خطر توسط معدن‌چیان در سه ماهه سوم به ۷.۲ تن افزایش یافته است. این به این معناست که برخی معدن‌چیان عقیده دارند که قیمت‌ها به اندازه کافی جذاب هستند تا سود خود را حفظ کنند. طبق داده‌های WGC، تولیدکنندگان در سه ماهه سوم و چهارم سال گذشته و در سه ماهه دوم امسال هنگامی که آن‌ها ۱۹.۵ تن را بدون پوشش خطر قرار دادند، دارایی‌های خود را بستند.

قیمت طلای انجمن بازار شمش لندن (LBMA) در سه ماهه سوم سال 2023 نسبت به یک سال قبل با 12 درصد افزایش به 1928.5 دلار در هر اونس (31.10 گرم) رسید.

دیدگاه خود را درباره با خرید 9 تن طلا در بین ماه‌های جولای تا سپتامبر، بانک مرکزی هند نیز به مسابقه خرید طلای سایر بانک‌های مرکزی پیوست بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.