ازبکستان طلا به ارزش 6.9 میلیارد دلار فروخت، کسری تجارت خارجی به 10 میلیارد دلار رسید

آنچه در این مقاله میخوانید

آژانس آمار ازبکستان اطلاعاتی در مورد گردش مالی تجارت خارجی این کشور در ماه ژانویه تا اکتبر 2023 منتشر کرده است. گفته شده که در دوره گزارش شده، گردش تجاری خارجی (FTT) این کشور به ۵۱ میلیارد دلار رسیده است. حجم صادرات ۲۰.۴۷ میلیارد دلار و حجم واردات ۳۰.۵ میلیارد دلار بوده است.

در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، حجم صادرات ۲۹.۱ درصد و حجم واردات ۲۲.۷ درصد افزایش یافته است. تراز منفی تجارت خارجی به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. در دوره مشابه سال گذشته، کسری تجارت خارجی ۹ میلیارد دلار بود.

چین در حال تقویت جایگاه خود به عنوان بزرگترین شریک تجاری ازبکستان است. در دوره گزارش شده، حجم تجارت متقابل به ۱۰.۸ میلیارد دلار رسید. این میزان ۲۱.۲ درصد از کل گردش تجاری خارجی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. ۱۰ کشور با بالاترین سهم در گردش تجاری خارجی ازبکستان در ماه ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ عبارت هستند از:

  • چین – 10.8 میلیارد دلار؛
  • روسیه – 7.9 میلیارد دلار؛
  • قزاقستان – 3.6 میلیارد دلار؛
  • ترکیه – 2.6 میلیارد دلار؛
  • کره – 1.87 میلیارد دلار؛
  • ترکمنستان – 939 میلیون دلار؛
  • آلمان – 876 میلیون دلار؛
  • قرقیزستان – 814 میلیون دلار؛
  • فرانسه – 773 میلیون دلار؛
  • افغانستان – 693 میلیون دلار

از بین ۲۰ کشور عمده شریک در زمینه فعالیت اقتصادی خارجی، تنها سه کشور – افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان – دارای تراز تجاری خارجی مثبت هستند. تراز تجاری خارجی منفی با ۱۷ کشور باقی‌مانده حفظ شده است.

در ۱۰ ماه از سال ۲۰۲۳، حجم صادرات به چین ۱۲.۵ درصد  کاهش داشت و فروش به ترکیه ۲۱ درصد کاهش یافت. در عوض، حجم صادرات به روسیه ۵ درصد و به قزاقستان ۲ درصد افزایش یافت.

همچنین، حجم واردات از چین ۶۵ درصد، از روسیه ۶ درصد، و از ترکیه ۷ درصد افزایش یافت. حجم واردات از قزاقستان (۶ درصد) و کره (۵ درصد) کاهش یافت.

سهم کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) در کل گردش تجاری خارجی در حال کاهش است. به ویژه، این شاخص در سال ۲۰۲۲، ۳۹.۸ درصد بود و امسال به ۳۲.۹ درصد کاهش یافت.

صادرات طلا

طلا به ارزش ۶.۸۷ میلیارد دلار از ماه ژانویه تا اکتبر امسال فروخته شد. این میزان ۳۳.۶ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.  در عوض، صادرات طلا نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۲، ۲.۳ برابر افزایش یافت.

جهت اطلاع، طلا به ارزش ۴.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، ۴.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، ۵.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و ۴.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ فروخته شد.

صادرات و واردات محصولات سوختی

طی دوره گزارش، ازبکستان گاز به ارزش ۵۶۱ میلیون دلار وارد کرد که ۲.۱ برابر بیشتر از دوره مشابه سال ۲۰۲۲ است. در عوض، طی این دوره، صادرات گاز ۴۷.۹ درصد یا ۴۵۸ میلیون دلار کاهش یافت.

همچنین ۱۶۱ میلیون دلار زغال سنگ در دوره ۱۰ ماهه وارد کرد که ۷۳.۲ درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است.

در بین ماه‌های ژانویه تا اکتبر، این کشور به ارزش ۱۰۲.۴ میلیون دلار برق خریداری کرد (کاهش – ۲.۳ درصد) و به ارزش ۵۰.۳ میلیون دلار برق صادر کرد (۴۳.۷ درصد کاهش).

صادرات نفت و محصولات نفتی با ۲.۱ برابر افزایش، به ۲۵۹ میلیون دلار رسید و واردات با ۲۵.۶ درصد افزایش، به ۱.۲۴ میلیارد دلار رسید.

نظر شما در مورد روند صادرات طلا از ازبکستان و حجم صادرات و واردات محصولات مختلف این کشور چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره ازبکستان طلا به ارزش 6.9 میلیارد دلار فروخت، کسری تجارت خارجی به 10 میلیارد دلار رسید بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.