آیا قیمت طلا می تواند به رشد خود ادامه دهد؟

آیا-قیمت-طلا-می-تواند-به-رشد-خود-ادامه-دهد
آنچه در این مقاله میخوانید

ارزش سرمایه‌گذاری‌ها و درآمد حاصل از آن‌ها می‌تواند کاهش یا افزایش یابد؛ بنابراین، ممکن است کمتر از سرمایه‌گذاری‌تان به شما برگردد.

طلا تمام نشانه‌های آغاز یک روند صعودی در کریسمس را نشان می‌دهد. با این که بهای طلا بخش زیادی از سال را در نزدیکی سطح ۲,۰۰۰ دلار سپری کرده است، اکنون قیمت‌ها بالاتر از این سطح با افزایش مکرر دیده می‌شود. اما آیا مومنتوم فعلی طلا حتی با کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی حفظ می‌شود؟

جنگ در غزه به وضوح یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت‌ها در اواخر این دوره بوده است. این مسئله ناشی از نگرانی‌های مداوم از وضع نرخ‌های بهره بالا که در نهایت بر هزینه‌های مصرف‌کننده در غرب تأثیر می‌گذارد، بوده است.

با این حال، کاهش ارزش دلار آمریکا و کاهش بازدهی بلندمدت اوراق قرضه از دیگر عوامل موثر بوده‌اند. دلار اکنون در معرض اجماع رو به رشدی است که نشان می‌دهد نرخ‌های بهره آمریکا به اوج خود رسیده‌اند، به این معنا که برای خرید یک اونس طلا به دلارهای بیشتری نیاز است.

قیمت-طلا

عملکرد گذشته شاخص قابل اعتمادی برای بازده‌های آینده نیست

در همین راستا، بازده ۵ درصدی از سپرده‌های نقدی این تابستان، کمبود اصلی طلا را نشان داد – طلا هیچ درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری را فراهم نمی‌کند. اکنون، بازارهای اوراق قرضه شروع به نگاه کردن به زمانی می‌کنند که نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت کاهش می‌یابند. بازدهی ۱۰ ساله اوراق قرضه آمریکا پس از آن که به طور مختصر در اواخر اکتبر بالای ۵ درصد بوده است، دوباره به ۴.۴ درصد بازگشته است.

طلا خصوصیات پیچیده‌ای دارد. این فلز گرانبها تاکنون در این قرن، در برابر جنگ‌ها و درگیری‌های متعدد خصلت‌های محافظتی از خود نشان داده است؛ به عنوان محافظ در برابر کاهش ارزش ارزهای کاغذی در دوره‌های تسهیل کمّی عمل کرده است؛ و گاهی به عنوان یک دارایی پرخطر، با ارزهای دیجیتال یا حتی سهام فناوری آمریکا هم‌راستا شده است.

کمتر شکی وجود دارد که طلا همچنان توانایی کمک به محافظت از سبد سرمایه در زمان‌های بروز بحران‌های اقتصادی یا بازار را دارد. قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ عمدتاً نوسانات اندکی داشت، در حالی که همچنان به راحتی از بازارهای سهام و اوراق قرضه پیشی گرفت. در سال ۲۰۲۳، حرکت در جا دوباره روند غالب برای قیمت این فلز گرانبها بوده است. البته اخیراً، که این وضعیت تغییر کرده است.

سال آینده قطعاً شامل خطراتی خواهد بود که برخی از آن‌ها ممکن است به شوک‌های بازار تبدیل شوند. وضعیت ژئوپلیتیک ممکن است همچنان ناپایدار باشد، که این مسئله زنجیره‌های تأمین را تهدید می‌کند و هزینه‌های انرژی را افزایش می‌دهد. اگر خانوارهای دارای مشکلات نقدینگی در نهایت در فروشگاه‌ها تسلیم شوند، خطر بروز رکود ممکن است دوباره افزایش یابد. هر دو رویداد برای سهام اتفاقی نامطلوب خواهند بود.

همچنین، طرفداران سرمایه‌گذاری روی طلا باید بدانند که همیشه خطراتی وجود دارد که می‌تواند دوره‌ای از عملکرد ضعیف را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، کاهش تنش‌ها در غزه یا جاهای دیگر احتمالاً باعث عقب‌نشینی بهای طلا از سطوح فعلی خود می‌شود، حتی اگر موقت باشد.

علاوه بر این، مشکلات در مسیر کاهش تورم می‌تواند باعث شود که نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تری از آن چه فعالان بازارها در حال حاضر انتظار دارند، بالا بماند.

با این حال، هیچ یک از این عوامل به طور اساسی از اعتبار طلا به عنوان یک ذخیره ارزش بلندمدت یا محافظ در برابر شوک‌های اقتصادی و بازار کم نمی‌کند. به این ترتیب، طلا همچنان پتانسیل خود را به عنوان یک ابزار ارزشمند برای کاهش اثرات نوسان دارایی‌های کاغذی حفظ می‌کند.

چه میزان از سرمایه خود را باید روی طلا سرمایه‌گذاری کنیم؟

تعیین میزان دقیق طلا در یک سبد سرمایه چندان ساده نیست. این مسئله بیشتر به تحمل شخصی شما نسبت به ریسک و مرحله‌ای که در زندگی سرمایه‌گذاری خود قرار دارید، بستگی دارد. با این حال، ما می‌توانیم یک نقطه شروع را با مقایسه اندازه‌های نسبی بازارهای جهانی طلا و سهام تعیین کنیم.

ارزش ذخایر طلای فوق زمینی جهان حدود ۱۳.۵ تریلیون دلار ، یا حدود ۱۳ درصد از ارزش بازاری آن در بازارهای جهانی سهام (۱۰۶ تریلیون دلار) تخمین زده می‌شود.

اختصاص حدود نصف این سطح ممکن است برای یک سرمایه‌گذار با سبد سرمایه‌ای که تقریباً وزن‌دهی‌های برابری در سهام و اوراق قرضه دارد، مناسب باشد. فرض بر این است که این دارایی‌ها پس از دوره‌ای غیرعادی از هم‌راستایی‌های مثبتی که تجربه کرده‌ایم، به تضاد معکوس یکدیگر بازمی‌گردند.

لیست 50 گزینه‌ای فیدلیتی (Fidelity) دارای دو صندوق طلا با ویژگی‌ها و سطوح ریسک متفاوت است. صندوق طلای جهانی نود و یک (Ninety One Global Gold Fund)، که پیش از این صندوق طلای جهانی اینوستک (Investec Global Gold Fund) بود، در سبد سرمایه متنوعی از شرکت‌های استخراج طلا در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند و همچنین انعطاف‌پذیری برای خرید صندوق‌های طلای فیزیکی (ETFهای طلا) و سهام در شرکت‌هایی که سایر فلزات گرانبها را استخراج می‌کنند، دارد.

به یاد داشته باشید که یک صندوق مانند این احتمالاً به طور دقیق با قیمت طلا هم‌راستا نخواهد بود – ممکن است در طول زمان به میزان قابل توجهی بهتر یا بدتر عمل کند. این به این دلیل است که سهام در شرکت‌های استخراج طلا توسط عوامل متعددی، از جمله هزینه‌های سرمایه‌ای، هزینه‌های انرژی و کشفیات جدید، بالا و پایین کشیده می‌شوند.

با این حال، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های استخراج طلا ممکن است هنگامی که قیمت طلا در حال افزایش است، یک مزیت بالقوه داشته باشد. معدن‌کاران طلا به طور کلی هزینه‌های ثابت بالایی دارند، به این معنی که افزایش کوچک درصدی در قیمت طلا می‌تواند منجر به افزایش نسبتاً بزرگی در سود خام معدن‌کاری شود.

اصلی‌ترین نقطه ضعف این رویکرد این است که صندوق‌های معدن‌کاری طلا در نهایت همچنان دارایی‌های کاغذی هستند و در شرایط بحرانی به اندازه نگهداری طلا به صورت فیزیکی در گاوصندوق بانکی امن نیستند.

iShares Physical Gold ETC ، دومین صندوق طلا در بین فهرست 50 گزینه‌ای، ارتباط نزدیک‌تری با قیمت طلا دارد و با سهم طلای فیزیکی پشتیبانی می‌شود.

نظر شما در مورد روند آتی قیمت طلا چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره آیا قیمت طلا می تواند به رشد خود ادامه دهد؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.