چرا فلزات گرانبها همچنان دارایی امنی برای سرمایه‌گذاران در سال 2024 محسوب می‌شوند؟

چرا-فلزات-گرانبها-همچنان-دارایی-امنی-برای-سرمایه‌گذاران-در-سال-2024-محسوب-می‌شوند
آنچه در این مقاله میخوانید

تا پایان ماه نوامبر، همچنان که فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که چرخه انقباض فعلی ممکن است به پایان خود نزدیک شود، قیمت این فلز زرد بیش از 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود.

چرا باید در طلا سرمایه گذاری کنیم؟

طلا به مدت طولانی به عنوان دارایی قدرتمندی برای حفظ ارزش سرمایه شناخته شده و به تدریج ارزش درک شده خود را در طول هزاران سال در جامعه نهادینه کرده است. در زمان‌های باستان، فلزات گرانبها به عنوان واحد معاملاتی به رسمیت شناخته شده در سراسر جهان عمل کرده و برای قرن‌ها، پشتیبانی برای اولین ارزهای جهان محسوب می‌شده‌اند.

تا سال ۱۹۷۱، دلار آمریکا به ارزش طلا متصل بود و از آن جا که اکثر ارزها به دلار وابسته بودند، طلا نقش محوری به عنوان سنگ بنای بازار فارکس جهانی را ایفا می‌کرد.

امروزه، طلا هنوز هم دارایی امنی برای سرمایه‌گذاران است و زمانی که سایر دارایی‌ها با مشکلات روبرو می‌شوند، ارزش خود را حفظ می‌کند. علاوه بر این، بانک‌های مرکزی در حال انباشت ذخایر طلا هستند و ارزش جهانی آن را برای استفاده در زمان‌های حیاتی به رسمیت می‌شناسند.

چه کشوری اصلی‌ترین تولیدکننده و خریدار طلا در جهان است؟

برترین-تولیدکنندگان-طلا-در-جهان

در گذشته، کشورهایی مانند آفریقای جنوبی به خاطر داشتن برخی از بزرگ‌ترین ذخایر طلا در جهان شهرت داشتند. با این حال، طی سال‌ها، کشورهایی مانند چین، روسیه، استرالیا و ایالات متحده آن‌ها را در این زمینه پشت سر گذاشته‌اند.

چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده طلا در جهان، ۱۱ درصد از کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده است. در همین حال، چین بزرگ‌ترین خریدار طلا نیز است. میانگین ذخایر طلا در چین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳، ۱۱۶۱.۷۹ تن بوده و در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به رکورد بالای ۲۱۹۱.۵۳ تن رسیده است.

تولید-جهانی-طلا

راه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا

گزینه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا وجود دارد، که شامل طلای نقدی، قراردادهای آتی طلا، گزینه‌های طلا و سهام طلا هستند.

  • طلای نقدی: طلای نقدی شامل خرید یا فروش فوری فلز گرانبها است، که مبادله درست در لحظه تسویه معامله، یا به قیمت «نقدی» انجام می‌شود. هنگام معامله طلای نقدی، سرمایه‌گذاران با نرخ بازار کنونی، که معمولاً به عنوان قیمت نقدی شناخته می‌شود، خرید و فروش انجام می‌دهند.
  • قراردادهای آتی طلا: قراردادهای آتی به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهند تا طلا را در تاریخی در آینده با قیمت معینی معامله کنند. این قراردادها از نظر کمیت و کیفیت استاندارد هستند، با این تفاوت که تنها قیمت آن‌ها تحت تأثیر نیروهای بازار است.
  • گزینه‌های طلا: قراردادهای گزینه‌ای به طور مشابه با قراردادهای آتی عمل می‌کنند، اما اجباری برای انجام معامله پس از خرید وجود ندارد. گزینه‌ها به سرمایه‌گذاران حق معاوضه طلا را با قیمت معینی در تاریخ مشخصی می‌دهند.
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF): صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF) می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا عملکرد سهام در مجموعه‌ای از شرکت‌های عمومی استخراج، تصفیه و تولید طلا را پیگیری کنند. مشارکت در معاملات ETF به گسترش دامنه تجربه سرمایه‌گذاران کمک کرده و بنابراین باعث تنوع‌بخشی سبد سرمایه آن‌ها نیز می‌شود.
  • سهام طلا: معامله سهام طلا راه دیگری برای سرمایه‌گذاری در طلا است. این سهام به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا با اتخاذ پوزیشن‌های خرید یا فروش بر روی شرکت‌هایی که در استخراج و تولید طلا فعالیت دارند، سبد سرمایه خود را در صنعت طلا تنوع‌ بخشند.

عملکرد این فلز گرانبها در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود؟

نمودار-قیمت-طلا

قیمت‌های طلا برای بیشتر سال ۲۰۲۳ مقاومت نشان دادند و در ماه مه به بالاترین سطح در دو سال گذشته خود، یعنی بالاتر از ۲۰۵۰ دلار در هر اونس، رسیدند. تا پایان ماه نوامبر، همچنان که فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که چرخه انقباض فعلی ممکن است به پایان خود نزدیک شود، قیمت این فلز زرد بیش از 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود. تقاضای فزاینده برای این دارایی امن تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی مداوم در خاورمیانه و اوکراین بوده است.

تا پایان ماه نوامبر، قیمت‌های طلا در چهارمین سه ماهه سال بازدهی چشمگیر ۱۰ درصدی را به ثبت رساندند و از سطح کلیدی ۲,۰۰۰ دلار در هر اونس گذر کردند. این فلز گرانبها از ژوئن ۲۰۲۲ درون یک الگوی صعودی مثلثی معامله می‌شود. اگر این روند ادامه یابد، این الگو می‌تواند قیمت را به سوی بالاترین سطح ماه مه، یعنی بالاتر از ۲,۰۷۵ دلار در هر اونس سوق دهد. از طرف دیگر، اگر قیمت این فلز درخشان کاهش یابد، سطح ۱,۹۹۸ دلار به عنوان یک سطح حمایتی حیاتی عمل خواهد کرد.

با نگاه به آینده، انتظار می‌رود چشم‌انداز طلا در سال 2024 مثبت بماند، چون به نظر می‌رسد عواملی که باعث افزایش اشتها برای این فلز گرانبها می‌شوند، دست نخورده باقی می‌مانند. علاوه بر این، از آنجا که طلا اغلب به عنوان یک دارایی قابل اعتماد برای حفظ ثروت در دوره‌های اقتصادی چالش‌برانگیز در نظر گرفته می‌شود، کاهش رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در سال 2024 باید کاتالیزوری اضافی برای حفظ طلا در اوج باشد.

نظرشما در مورد عملکرد طلا و سایر فلزات گرانبها در سال آینده چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره چرا فلزات گرانبها همچنان دارایی امنی برای سرمایه‌گذاران در سال 2024 محسوب می‌شوند؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.