خرید چشمگیر طلا از سوی بانک‌های مرکزی تا ماه اکتبر ادامه دارد

خرید-چشمگیر-طلا-از-سوی-بانک‌های-مرکزی
آنچه در این مقاله میخوانید

خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی در ماه اکتبر کند شد، اما هیچ تأثیری بر روند کلی خرید پرقدرت که توجه سرمایه‌گذاران طلا را به خود جلب کرده است، نگذاشت. خریدهای خالص جهانی گزارش‌شده در ماه به مجموع 42 تن (t) رسید که 41 درصد کمتر از مجموع اصلاح‌شده 72 تن در ماه سپتامبر بود، اما همچنان 23 درصد بالاتر از میانگین 34 تن ماهانه ژانویه تا سپتامبر است.

بانک‌های مرکزی در ماه اکتبر به خرید قابل‌توجه طلا ادامه دادند

cb-blog-chart-1

فعالیت‌های مربوط به سطح کشور یک موضوع آشنا را دنبال کرد: تعداد کمی از بانک‌ها که مجموع ذخایر جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. بانک خلق چین همچنان بزرگترین خریدار باقی ماند و اضافه کردن 23 تن طلا به ذخایر خود را گزارش کرد – که دوازدهمین افزودن متوالی ماهانه است. این موضوع خریدهای خالص از ابتدای سال تا کنون آن را به 204 تن رسانده و ذخایر طلای گزارش‌شده آن را به 2,215 تن افزایش می‌دهد. با وجود این افزایش قابل توجه، ذخایر طلای گزارش‌شده همچنان تنها 4 درصد از کل ذخایر بین‌المللی بانک را تشکیل می‌دهند.

بانک مرکزی ترکیه نیز در طول این ماه ذخایر خود را به میزان قابل توجهی افزایش داد. این بانک 19 تن طلا خریداری کرد تا ذخایر رسمی طلای خود (ذخایر بانک مرکزی به علاوه نگهداری‌های خزانه‌داری) را به 498 تن افزایش دهد. بر اساس مبنای از ابتدای سال تا کنون، این بانک مرکزی به دلیل فروش‌های خالص سنگین خود بین ماه‌های مارس تا مه، همچنان یک فروشنده خالص (44 تن) باقی مانده است.

به غیر از این دو بانک، خریدها کمتر بود. بانک ملی لهستان خریدهای اخیر خود را ادامه داد و 6 تن دیگر به ذخایر طلای خود اضافه کرد. ذخایر طلای آن اکنون در سال جاری بیش از 100 تن افزایش یافته و به 340 تن رسیده است. بانک مرکزی هند (3 تن)، بانک ملی جمهوری چک (2 تن)، بانک ملی جمهوری قرقیزستان (1 تن) و بانک مرکزی قطر (1 تن) از دیگر خریداران قابل توجه در ماه اکتبر بودند.

ماه اکتبر همچنین شاهد حجم بالاتری از فروش‌ها نسبت به ماه‌های آگوست و سپتامبر بود. این فروش‌ها بیشتر از سوی بانک مرکزی ازبکستان (11 تن) و بانک ملی قزاقستان (2 تن) انجام شدند. ما اغلب توجه کرده‌ایم که هر دو بانک به طور مکرر بین خرید و فروش خالص جابجا می‌شوند که برای بانک‌هایی که طلا را از منابع داخلی خریداری می‌کنند، عجیب نیست.

فعالیت بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون همچنان گسترده است و خریدها بسیار بیشتر از فروش هستند

cb-blog-chart-2

حتی قبل از خریدهای خالص ماه اکتبر، ما توجه کرده بودیم که سال 2023 احتمالاً یک سال دیگر با خریدهای عظیم بانک مرکزی خواهد بود. با شروع مثبت  در سه ماهه چهارم، به نظر می‌رسد تقاضای بانک مرکزی امسال حتی به میزان بیشتری افزایش یابد.

دیدگاه خود را درباره خرید چشمگیر طلا از سوی بانک‌های مرکزی تا ماه اکتبر ادامه دارد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.