پوتین و ولیعهد عربستان در سفری طوفانی درباره همکاری بیشتر اعضای اوپک پلاس گفتگو کردند

پوتین-و-ولیعهد-عربستان-درباره-همکاری-اعضای-اوپک-پلاس-گفتگو-کردند
آنچه در این مقاله میخوانید

به گفته یکی از مقامات کرملین، ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، و محمد بن سلمان (Mohammed bin Salman)، ولیعهد عربستان سعودی، روز چهارشنبه در مورد همکاری‌های بیشتر در زمینه قیمت‌های نفت به عنوان اعضای اوپک پلاس( OPEC+) صحبت کردند.

یک منبع سعودی در مورد این دیدار گفت که ولیعهد عربستان هماهنگی مشترک بین دو کشور را که به حذف تنش‌ها در خاورمیانه کمک کرده، ستوده است.

پوتین و ولیعهد عربستان، که به طور واقعی حاکم بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت خام در جهان است، چند ساعت پس از بازدید رهبر کرملین از امارات متحده عربی، همسایه عربستان سعودی در خلیج فارس، این گفتگوها را انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، دمیتری پسکوف (Dmitry Peskov)، سخنگوی کرملین، گفت که همکاری در چارچوب اوپک پلاس (OPEC+)، که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) و متحدان به رهبری روسیه است، ادامه خواهد یافت.

این دیدار پس از کاهش قیمت‌های نفت علی‌رغم تعهداوپک پلاس به کاهش بیشتر تولید انجام شد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس (Interfax)، پسکوف گفت:

“ما دوباره در مورد همکاری در اوپک پلاس صحبت کردیم. طرفین توافق کردند که کشورهای ما مسئولیت بزرگی برای تعامل به منظور حفظ بازار انرژی بین‌المللی در سطح مناسب، در حالتی پایدار و قابل پیش‌بینی دارند.”

پوتین، که از زمان اعزام نیروها به اوکراین در فوریه 2022 به ندرت از روسیه خارج شده است، انتظار می‌رفت در مورد اوکراین و درگیری‌ها در غزه نیز صحبت کند.

خبرگزاری عربستان سعودی نقل قول‌های ولیعهد را منتشر کرد:

“ما علائق و برنامه‌های زیادی داریم که برای منفعت روسیه، پادشاهی عربستان سعودی، خاورمیانه و جهان، در حال همکاری روی آن‌ها هستیم.”

پوتین در ابتدای گفتگوهایشان، که پیشتر در تلویزیون روسیه نشان داده شد، از ام‌بی‌اس (MbS)، عنوانی که ولیعهد اغلب با این نام شناخته می‌شود، برای دعوت از خود تشکر کرد. او ابتدا انتظار داشت که ولیعهد به مسکو بیاید، “اما تغییراتی در برنامه‌ها ایجاد شد.”

پوتین گفت که دیدار بعدی آن‌ها باید در مسکو برگزار شود و “هیچ چیز نمی‌تواند مانع توسعه روابط دوستانه ما شود.”

وزارت دفاع روسیه پیشتر هواپیمای ایلیوشین-96 (Ilyushin-96) رئیس کرملین را نشان داده بود که توسط جت‌های جنگنده سوخوی-35S در پرواز از روسیه به امارات متحده عربی همراهی می‌شد.

هیئت همراه پوتین شامل مقامات ارشد نفتی، اقتصادی، امور خارجه، فضا، انرژی هسته‌ای و رهبران کسب‌وکار بود.

پوتین در اولین توقف خود در ابوظبی، در حالی که جت‌های امارات با رنگ‌های پرچم روسیه پروازی نمایشی انجام دادند، مورد استقبال شیخ محمد بن زاید آل نهیان (Sheikh Mohammed bin Zayed al-Nahyan)، رئیس‌جمهور امارات متحده عربی، قرار گرفت.

پوتین به او گفت: “روابط ما، بیشتر به دلیل موقعیت شما، به سطحی بی‌سابقه رسیده است. امارات متحده عربی شریک تجاری اصلی روسیه در جهان عرب است.”

پوتین گفت که روسیه و امارات متحده عربی به عنوان یکی از اعضای اوپک پلاس که اعضای آن بیش از 40 درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند، با یکدیگر همکاری دارند و افزود که آن‌ها در مورد درگیری اسرائیل-حماس و اوکراین مذاکره خواهند کرد.

نخستین گفتگوهای رو در روی پوتین با ام‌بی‌اس از اکتبر 2019، چند روز پس از تأخیر در برگزاری جلسه OPEC+ به دلیل اختلاف نظرها انجام شد.

آخرین سفر پوتین به این منطقه در جولای 2022 انجام شد، زمانی که او با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، دیدار کرد. رئیس‌جمهور روسیه قرار بود روز پنجشنبه میزبان ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی خود، در مسکو باشد.

روابط نزدیک

پوتین و ام‌بی‌اس، که هر دو یک‌پنجم نفت تولیدشده روزانه را کنترل می‌کنند، از روابط نزدیکی برخوردار بوده‌اند، اگرچه هر دو در مواقعی از سوی غرب منزوی شده‌اند.

در نشست گروه بیست در سال 2018، دو ماه پس از قتل جمال خاشقجی (Jamal Khashoggi)، روزنامه‌نگار سعودی که در کنسولگری عربستان کشته شد، پوتین و ام‌بی‌اس با لبخند با هم دست دادند.

ام‌بی‌اس تلاش کرده است تا عربستان سعودی را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای با اتکای کمتر به ایالات متحده، که بیشتر سلاح‌های مورد نیاز ریاض را تأمین می‌کند، احیا کند.

پوتین می‌گوید روسیه در یک نبرد بقا با غرب قرار دارد و در میان تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو، در تلاش برای جلب متحدان در خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا است.

هم ام‌بی‌اس و هم پوتین به قیمت‌های بالای نفت، شریان حیاتی اقتصادهای خود، نیاز دارند. سؤال این است که هر کدام چقدر از تولید را باید بر عهده بگیرند تا قیمت‌ها را بالا نگه دارند – و چگونه می‌توان سهم آن‌ها را تأیید کرد.

ماه گذشته، اوپک پلاس به دلیل اختلافات در مورد سطوح تولید، جلسه خود را چند روز به تأخیر انداخت. وزیر انرژی عربستان گفت که OPEC+ همچنین خواستار تضمین‌های بیشتری از مسکو بود که به تعهد خود برای کاهش صادرات سوخت عمل کند.

روابط بین عربستان سعودی و روسیه در OPEC+ گاهی ناپایدار بوده است. توافق در مورد کاهش صادرات تقریباً در مارس 2020 فروپاشید، اما آن‌ها توانستند ظرف چند هفته آشتی کنند و اوپک پلاس به کاهش‌های بی‌سابقه حدود 10 درصدی از تقاضای جهانی موافقت کرد.

دیدگاه خود را درباره پوتین و ولیعهد عربستان در سفری طوفانی درباره همکاری بیشتر اعضای اوپک پلاس گفتگو کردند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.