شورای جهانی طلا: مسائل ژئوپلیتیک و بانک‌های مرکزی می‌توانند تقاضا برای طلا را در سال 2024 بالا نگه دارند

شورای-جهانی-طلا
آنچه در این مقاله میخوانید

طبق اعلام شورای جهانی طلا، قیمت طلا این هفته پس از یک سال 2023 پر رونق دیگری به بالاترین سطح خود رسید و ترکیبی از تنش‌های ژئوپلیتیک و خریدهای مداوم بانک‌های مرکزی ممکن است تقاضا را در سال آینده پایدار نگه دارد.

بهای این فلز زرد روز دوشنبه از 2,100 دلار به ازای هر اونس عبور کرد و پیش از کمی متعادل شدن، قیمت‌های نقطه‌ای در اطراف 2,030 دلار به ازای هر اونس در اوایل روز جمعه در نوسان بود.

در گزارش چشم‌انداز طلا 2024 که روز پنج‌شنبه منتشر شد، شورای جهانی طلا خاطرنشان کرد که اکنون بسیاری از اقتصاددانان انتظار یک «کاهش تدریجی رشد اقتصادی» در ایالات متحده – بازگرداندن تورم به نرخ توسط هدف فدرال رزرو بدون ایجاد رکود – را دارند که برای اقتصاد جهانی مثبت خواهد بود.

بخش صنعتی (که شرکت‌های استخراج طلا را نمایندگی می‌کند) خاطرنشان کرد که به لحاظ تاریخی، محیط‌های کاهش تدریجی رشد اقتصادی “به ویژه جذاب برای طلا نبوده‌اند، که به بازدهی متوسط ​​تا نسبتاً منفی منجر شده است.”

شورای جهانی طلا (WGC) افزود:

“با این حال، هر چرخه متفاوت است. این بار، تنش‌های ژئوپلیتیکی افزایش یافته در یک سال انتخاباتی کلیدی برای بسیاری از اقتصادهای بزرگ، همراه با خریدهای مداوم بانک مرکزی می‌تواند پشتیبان دیگری برای طلا فراهم کند.”

استراتژیست‌های شورای جهانی طلا همچنین اعلام کردند که احتمال کاهش تدریجی رشد اقتصادی “به هیچ وجه قطعی نیست”، در حالی که بروز رکود جهانی هنوز از دستور کار خارج نشده است.

شورای جهانی طلا افزود: “این مسئله باید بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای نگهداری از هِج‌های مؤثر، مانند طلا، در سبدهای سرمایه‌گذاری خود ترغیب کند.”

طبق گفته  سخنگوی شورای جهانی طلا، دو رویداد بزرگ تاثیرگذار بر تقاضا برای طلا در سال 2023، سقوط بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) و حمله حماس به اسرائیل بود، که تخمین زده شده است که رویدادهای ژئوپلیتیکی بین 3 تا 6 درصد به قیمت طلا در طول سال اضافه کرده‌اند.

در این گزارش، با نگاهی به آینده در سال 2024، آمده است که “در سالی که انتخابات مهم در سراسر جهان، از جمله در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند و تایوان، برگزار می‌شود، نیاز سرمایه‌گذاران به هِج‌های سبد سرمایه‌گذاری احتمالاً بیشتر از حد معمول خواهد بود.”

تمام نگاه‌ها به فدرال رزرو

جان رید (John Reade)، استراتژیست ارشد بازار در شورای جهانی طلا، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری گفت که انتظار می‌رود قیمت‌های طلا در سال آینده محدود اما نوسانی باقی بمانند. او انتظار دارد که آن‌ها به نقاط داده‌های اقتصادی فردی که مسیر احتمالی سیاست فدرال رزرو را تعیین می‌کنند، واکنش نشان دهند تا زمانی که اولین کاهش نرخ بهره محقق شود.

بر اساس ابزار FedWatch گروه  CME، در حال حاضر، فعالان بازارها بر اساس اولین کاهش 25 واحدی نرخ فدرال رزرو در ماه مارس در سال آینده قیمت‌گذاری می‌کنند.

با این حال، هر چند کاهش نرخ بهره معمولاً به عنوان خبر خوبی برای طلا در نظر گرفته می‌شود (چون بازده نقدی کاهش می‌یابد و پس‌اندازکنندگان به دنبال سرمایه‌گذاری‌های با بازدهی بالاتر می‌گردند)، رید تأکید کرد که دو عامل می‌تواند به این معنی باشد که «کاهش مورد انتظار نرخ سیاست به اندازه آن چه که در سطح ظاهری به نظر می‌رسد، برای طلا خوش‌بینانه نباشد.”

اول این که، اگر تورم سریع‌تر از نرخ‌ها کاهش یابد – که انتظار می‌رود چنین شود – آنگاه نرخ‌های واقعی بهره بالا باقی می‌مانند. و دوم این که، رشد کمتر از حد انتظار می‌تواند به تقاضای مصرف‌کننده برای طلا آسیب بزند.

رید گفت:

“من نمی‌گویم که نرخ‌های بهره باید دوباره به صفر برگردند تا تقاضا مجدداً شعله‌ور شود، اما فکر می‌کنم آن ترکیب از اولین کاهش در ایالات متحده و کاهش‌ها در سایر اقتصادهای مهم دیگر، کمی نگرش به طلا را تغییر خواهد داد.”

خرید بانک مرکزی ادامه خواهد داشت

بر اساس گفته‌های شورای جهانی طلا، یک عامل حمایت‌کننده دیگر برای فلز زرد در نگاه به آینده، خرید بیشتر بانک مرکزی است.

بانک‌های مرکزی در چند سال گذشته یک منبع عمده تقاضا در بازار جهانی طلا بوده‌اند و سال 2023 احتمالاً یک سال رکوردی خواهد بود. شورای جهانی طلا انتظار دارد که این روند در سال 2024 ادامه یابد.

رید گفت که سازمان از افزایش قابل توجه در خریدهای بانک مرکزی در سال 2022 شگفت‌زده شده است و این روند خرید در امسال ادامه داشته است.

شورای جهانی طلا در گزارش خود، تخمین زده است که تقاضای بانک‌های مرکزی 10 درصد یا بیشتر به عملکرد طلا در سال 2023 افزوده است و خاطرنشان کرده است که حتی اگر سال 2024 به همان سطوح بالا نرسد، خریدهای فراتر از روند همچنان باید باعث افزایش بیشتر قیمت‌های طلا شوند.

رید گفت: “انتظار ما این است که خریدهای بانک مرکزی در سال آینده به صورت خالص ادامه خواهد یافت و این روند تقریباً از زمان آغاز بحران مالی جهانی صادق بوده است.”

“انتظار من این است که بانک‌های مرکزی بار دیگر، به نوعی نقش کلیدی در بازار طلا در سال 2024 ایفا کنند، اما فکر می‌کنم که امیدوارکننده خواهد بود اگر بگوییم که در سال دیگر، باز هم رکورد دیگری ثبت خواهد شد.”

دیدگاه خود را درباره شورای جهانی طلا: مسائل ژئوپلیتیک و بانک‌های مرکزی می‌توانند تقاضا برای طلا را در سال 2024 بالا نگه دارند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.