5 دلیل که ارزهای دیجیتال آینده امور مالی هستند!

5-دلیل-که-ارزهای-دیجیتال-آینده-امور-مالی-هستند
آنچه در این مقاله میخوانید

ارزهای دیجیتالی مدتی است که وجود دارند و درک ما از پول، سرمایه‌گذاری‌ها و پس‌اندازها را تغییر داده‌اند. از آنجا که شبکه‌های بلاک چین سیستم‌های مالی غیرمتمرکز هستند، ارزهای دیجیتالی را به جریان اصلی می‌کشانند، مانند آن چه برای بیت کوین، اولین کوین دیجیتالی که به بازار عرضه شد، اتفاق افتاد. پس از معروف شدن بیت کوین و افزایش تعداد کاربران علاقه‌مند به امور مالی رمز ارزها، ارزهای دیجیتالی بیشتری ایجاد شدند و تعداد آنها در سال ۲۰۲۳ به ۲۲,۹۳۲ رسید. با وجود این همه گزینه، ممکن است گمان ‌کنید که سرمایه‌گذاران کار راحتی دارند، اما حقیقت این است که این بخش دیجیتالی تنها در حال شکل‌گیری است، که به همین دلیل سطوح نوسان نگران‌کننده است.

با وجودی که رمز ارزها یک پیشرفت انقلابی در حوزه فناوری محسوب می‌شوند، باید در بسیاری از جنبه‌ها کار کنند تا فرآیند سرمایه‌گذاری دوباره قابل دسترسی شود. با توجه به اینکه ازدحام شبکه در اکثر بلاک چین‌ها رایج است، هزینه‌ها و الزامات استخراج تغییر می‌کنند، که این موضوع را برای ماینرها و سرمایه‌گذاران برای ایجاد درآمد پایدار گران‌تر و پیچیده‌تر می‌کند. علاوه بر این، میزان بالای انرژی لازم برای حمایت از این فرآیندها بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد.

با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که چرا ارزهای دیجیتالی آینده امور مالی را به خود اختصاص می‌دهند.

ارزهای دیجیتالی درآمد تجارت الکترونیک را افزایش می‌دهند

ارزهای دیجیتالی نقش مهمی در تراکنش‌ها دارند چون به کاهش زمان و هزینه‌ها کمک می‌کنند. با کمک فناوری بلاک ‌چین، تراکنش‌ها سریع‌تر، آسان‌تر و امن‌تر می‌شوند که این ویژگی به کسب‌وکارها در راستای افزایش کارایی کمک می‌کند. در مقایسه با کاربران کارت اعتباری یا اوراق قرضه که معمولاً باید یک روز یا بیشتر منتظر انجام تراکنش‌های خود باشند، با ارز دیجیتالی، یک تراکنش در عرض چند ثانیه انجام می‌شود. موسسات مالی تراکنش‌ها را ثبت نمی‌کنند و نیازی به پر کردن اطلاعات شخصی نیست که این ویژگی امنیت داده‌های مالی و هویت‌های افراد را محفوظ نگه می‌دارد.

رمز ارزها به تکامل تجارت الکترونیک نیز کمک می‌کنند:

  • هزینه‌های تراکنش پایین، با توجه به این که هیچ نهاد رسمی عملیات را انجام نمی‌دهد؛
  • افزایش غیرمتمرکزسازی به دلیل عدم وجود طرف‌های ثالث که فرآیندهای تراکنشی را کنترل می‌کنند؛
  • کاهش خطرات تقلب به دلیل بهبود امنیت ایجاد شده با کمک فناوری‌های رمزارزها؛
  • افزایش قابلیت ردیابی زنجیره تأمین با حذف خطاهای انسانی و نظارت به صورت زنده؛
  • پرداخت‌های فرامرزی، که به این ترتیب، شرکت‌ها قادر خواهند بود پرداخت‌های جهانی را بپذیرند.

بسیاری از شرکت‌های متمرکز، مانند پی‌پال (PayPal)، با راه‌حل‌های بلاک ‌چین همکاری کرده‌اند تا دامنه فرصت‌هایی را که مشتریان برای کاوش در مورد پرداخت‌های رمزارزی دارند، گسترش دهند. ای‌بی (eBay) نیز در نظر دارد ارز دیجیتالی را به عنوان گزینه پرداخت جایگزین بپذیرد.

ارزهای دیجیتالی مدل‌های مختلف ارزش را ارائه می‌دهند

بیت‌ کوین ابتدا به عنوان دارایی برای حفظ ارزش سرمایه شروع به کار کرد، که اثربخشی آن ثابت شده است، اما با گسترش این حوزه، توسعه‌دهندگان متوجه شدند که ارزهای دیجیتالی در راه‌های دیگر نیز مفید هستند. با توجه به این که انواع مختلفی از کوین‌های دیجیتالی وجود دارد که هدف‌های مختلفی را دنبال می‌کنند، در اینجا، به نحوه توسعه امکانات تجارت الکترونیک توسط ارزهای دیجیتالی اشاره می‌کنیم:

  • توکن‌های کاربردی دسترسی به پلتفرم‌هایی را فراهم می‌کنند که فعالیت آنها بر اساس آن است؛
  • توکن‌های امنیتی توسط نهادهای قانون‌گذاری مالی صادر و استفاده می‌شوند؛
  • توکن‌های پرداخت خارج از پلتفرم‌های خود برای خرید کالا و خدمات استفاده می‌شوند؛
  • توکن‌های مبادله عمدتاً برای استفاده در پلتفرم‌های مبادله ایجاد می‌شوند؛
  • توکن‌های غیرقابل تعویض هویت‌های منحصر به فرد و انتشار محدود دارند.

با این حال، یکی از انقلابی‌ترین کوین‌های دیجیتالی که مالی را بهبود می‌بخشد، توکن DeFi (مالی غیرمتمرکز) است که در برنامه‌های مالی dApps یا اپلیکیشن‌های ساخته شده بر روی بلاک‌ چین استفاده می‌شود. بیشتر آنها بر اساس اتریوم هستند، اما اکوسیستم‌های دیگر مانند استلار (Stellar)، پلی‌گان (Polygon) و کاردانو (Cardano) نیز از توسعه آنها پشتیبانی می‌کنند.

ارزهای دیجیتالی قدرت بیشتری به مردم می‌دهند

اگرچه نهادهای مالی سنتی قابل اعتماد هستند، این به معنای عدم وجود مسائلی نیست که چالش‌هایی برای مشتریان و بخش مالی به طور کلی ایجاد می‌کند. این صنعت هنوز باید با پیشرفت‌های فناوری همگام شود که این امر تراکنش‌ها، شفافیت و کارایی را محدود می‌کند. در همین حال، دولت‌ها بر حساب‌های بانکی مردم کنترل دارند و امکانات آنها را محدود می‌کنند.

با بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی، این جنبه‌ها کاهش می‌یابد، چون بلاک چین آزادی بیشتری به کاربران می‌دهد. با توجه به این که حوزه رمز ارزها یک بخش نسبتاً جدید است، این حوزه فاقد قانون‌مندی و ایمنی در موارد استفاده واقعی است. با این حال، توسعه‌دهندگان، خالقان و حتی دولت‌ها به سمت راهی ساده‌تر برای استفاده مردم از سرمایه‌گذاری‌های خود برای خرید محصولات و خدمات واقعی تلاش می‌کنند. اکنون، مردم می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های خود را در یک کیف پول دیجیتالی به اندازه کافی امن نگه دارند تا دارایی‌های خود را رصد کنند. کاربران می‌توانند هر کاری با این سرمایه، از برداشتن آنها تا به کار گرفتن آنها، انجام دهند. این ویژگی تسهیلات مالی را فراهم می‌کند و استفاده از وجوه برای مردم را آسان‌تر می‌کند.

ارزهای دیجیتالی می‌توانند شرکت‌ها را کارآمدتر کنند

فناوری بلاک چین توسط شرکت‌ها می‌تواند برای افزایش کارایی فرآیندهای خسته‌کننده استفاده شود، در حالی که ارزهای دیجیتالی به تراکنش‌های سریع و افزایش امنیت کمک می‌کنند؛ با توجه به این دو جنبه، هر کسب‌وکاری می‌خواهد هر چه زودتر ارزهای دیجیتالی را بپذیرد. سازمان‌ها همچنین این اختیار را دارند که به شیوه خود ارزهای دیجیتالی را به کار بگیرند:

  • روش‌های بدون دخالت، جایی که کسب‌وکارها پرداخت‌های رمزارزی را فعال می‌کنند و ارز دیجیتالی را به پول فیات تبدیل می‌کنند؛
  • استراتژی مداخله‌گرانه، جایی که یکپارچگی ارز دیجیتالی به تمام سیستم‌ها می‌رسد و استفاده از فروشندگان ثالث، خدمات مدیریت کیف پول را فراهم می‌کند.

استفاده از ارزهای دیجیتالی همچنین راه را برای یافتن یک گروه جدید هدفمند از مشتریان علاقه‌مند به خدمات و پرداخت‌های دیجیتالی هموار می‌کند. چنین فرصتی معمولاً دسترسی به سرمایه‌ها و استخرهای نقدینگی جدید را فراهم می‌کند، اما گزینه‌های پرداخت را که با پول فیات در دسترس نیست را نیز گسترش می‌دهد.

ارزهای دیجیتالی احتمال تقلب را کاهش می‌دهند

تقلب و فساد در بخش مالی از دیرباز وجود داشته و حتی جدیدترین استراتژی‌ها برای متوقف کردن آنها کافی نیست؛ با این حال، با استفاده بیشتر از ارزهای دیجیتالی و راه‌حل‌های بلاک چین، شرکت‌ها می‌توانند رفتارهای تقلبی را به طور مؤثرتری مدیریت کنند. در مقایسه با امور مالی سنتی، بلاک چین‌ها گزینه‌های قابل ردیابی بیشتری دارند و به دلیل این که همه چیز در شبکه‌های عمومی یافت می‌شود، احتمال تقلب کاهش می‌یابد.

اکوسیستم‌های غیرمتمرکز معاملات همتا به همتا را امکان‌پذیر می‌کنند، به این معنی که هکرها برای دستکاری سیستم بیشتر به چالش کشیده می‌شوند. از آنجا که تراکنش‌ها در دفتر توزیع شده هر بلاک چین ثبت می‌شوند، هر شرکت‌کننده در شبکه یک نسخه از همان دفتر را دارد؛ به این ترتیب، تشخیص و متوقف کردن تقریباً هر تغییر داده‌ای آسان است. بلاک چین‌ها قدرت کاهش تقلب را دارند و در حال حاضر در بخش‌هایی مانند مدیریت زنجیره تأمین، بهداشت و درمان و آموزش استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

ارزهای دیجیتالی دارایی‌های نسبتاً جدیدی در بازار هستند اما نحوه درک مردم از امور مالی را تغییر داده‌اند. همزمان، با فعال‌سازی ارزهای دیجیتالی، شرکت‌ها می‌توانند از مزایای بیشتری برای رسیدن به جمعیت‌های خاص و تقویت امنیت خود بهره‌مند شوند. مهم‌تر از همه، استفاده از ارزهای دیجیتالی می‌تواند تقلب و اقدامات غیرقانونی را از طریق رمزنگاری و غیرمتمرکزسازی کاهش دهد.

دیدگاه خود را درباره 5 دلیل که ارزهای دیجیتال آینده امور مالی هستند! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.