گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 15 دسامبر 2023

گزارش-روزانه-قیمت-فلزات-پایه-15-دسامبر-2023
آنچه در این مقاله میخوانید

پس از انتشار بیانیه دیروز فدرال رزرو (Federal Reserve) که فعالان بازارها آن را حاکی از رویکرد کاهش نرخ بهره تعبیر کردند، امروز سهام آمریکا تقویت شد. در حالی که جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو، اعلام کرد که “احتمال افزایش‌ بیشتر نرخ هنوز از دستور کار خارج نشده است”، تمرکز سرمایه‌گذاران اکنون بر زمان اولین کاهش نرخ بهره در سال آینده است.

بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به زیر ۴ درصد سقوط کرد و به ۳.۹۱ درصد رسید – سطحی که از جولای ۲۰۲۳ دیده نشده بود.

در همین حال، داده‌های اقتصادی از بزرگترین اقتصاد جهان همچنان نشان می‌دهد که تاکنون از بروز رکود، که وقوع آن در ابتدای سال انتظار می‌رفت، جلوگیری شده است.

تقاضای مصرف‌کننده با برآورد شاخص خرده‌فروشی امروز که با افزایش غافلگیرکننده ۰.۳ درصد نسبت به ماه گذشته همراه بود، همچنان قوی باقی مانده است.

از آن جا که مطالبات بیکاری هفتگی با 19,000 نفر کاهش به ۲۰۲,۰۰۰ نفر رسیده است، بازار کار همچنان نشانه‌هایی از کمبود نیرو را نشان می‌دهد.

در جاهای دیگر، هم بانک انگلستان و هم بانک مرکزی اروپا نرخ‌های بهره را بدون تغییر نگه داشتند و تأکید کردند که مبارزه با تورم هنوز تمام نشده است. با توجه به این که فعالان بازارها معتقدند فدرال رزرو اولین نهادی خواهد بود که نرخ‌ها را کاهش می‌دهد، دلار نسبت به سایر ارزهای عمده جذابیت خود را از دست داد و ارزش آن به زیر سطح ۱۰۲ کاهش یافت. ارزش جفت ارز یورو/ دلار آمریکا( EUR/USD) و پوند/ دلار آمریکا( GBP/USD) افزایش یافتند و به ترتیب، به ۱.۰۹۹ و ۱.۲۷۷ رسیدند.

فلزات پایه

به دلیل تغییر رویکرد محتاطانه در احساسات بازار پس از آخرین جلسه سال فدرال رزرو، بهای فلزات پایه امروز صبح به شدت افزایش یافتند. این روند باعث شد فلزات حساس‌تر به اقتصاد کلان مانند آلومینیوم و مس، با افزایش قیمت در ساعات ابتدایی بازار روبرو شوند. آلومینیوم اکثر زیان‌های ماه دسامبر خود را جبران کرد و بهیا آن از میانگین بلندمدت خود که ۲,۲۰۰ دلار به ازای هر تن است، عبور کرد. این روند بیشتر استراتژی بازگشت به میانگین آلومینیوم را تأیید می‌کند.

بهای مس در روزهای اخیر تا زیر ۸,۳۰۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافت و تغییر رویکرد امروز باعث شد قیمت‌ها دوباره تقویت شوند و به بالای ۸,۵۰۰ دلار به ازای هر تن یعنی ۸,۵۵۱.۵۰ دلار به ازای هر تن برسند.

سایر فلزات پایه افزایش قیمت کمتری داشتند؛ قیمت سرب به آرامی بالاتر رفت و به ۲,۰۶۹ دلار به ازای هر تن رسید. این فلز در روزهای اخیر قیمت‌های بالاتر از ۲,۰۵۰ دلار به ازای هر تن را تجربه کرده است چون فعالان بازارها به دنبال یک محرک برای افزایش قیمت بودند.

همچنین، روی با قیمت بالاتری در ۲,۴۹۳ دلار به ازای هر تن بسته شد. نیکل تمایل محدودی برای سطوح بالاتر نشان داد و تلاش کرد تا از سطح مقاومت ۱۷,۰۰۰ دلار به ازای هر تن فراتر رود، چون بازارها در مورد روند نیکل همچنان مردد هستند. سطح حمایت ۱۶,۰۰۰ دلار به ازای هر تن سطحی کلیدی محسوب می‌شود چون نزدیک به هزینه تولید برای استخراج نیکل است و برای بازیگران فیزیکی سودآور نیست که به طور مداوم آن را زیر این سطح پایین ببرند.

نفت و فلزات گرانبها

کاهش بازدهی‌ها جذابیت فلزات گرانبها را افزایش داده و بهای طلا و نقره را به ترتیب به ۲,۰۳۹ و ۲۴.۱۸ دلار به ازای هر اونس بالا برده است.

نفت نیز زیان‌های اخیر ناشی از نگرانی‌های عرضه را جبران کرده و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت ( WTI) و برنت (Brent)، به ترتیب،  به ۷۱.۸ و ۷۶.۹ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

دیدگاه خود را درباره گزارش روزانه قیمت فلزات پایه، 15 دسامبر 2023 بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.