تصورات رایج در مورد رمز ارزها

تصورات-رایج-در-مورد-رمز-ارزها
آنچه در این مقاله میخوانید

ارزهای دیجیتالی به تدریج در حال فتح ذهن‌ها، دل‌ها و کیف‌های پول هستند. امکان تبادل مستقیم بیت کوین (BTC) به آتریوم (ETH) به ده‌ها روش مختلف دیگر چندان تعجب‌برانگیز نیست. در برخی کشورها، تعداد دارندگان ارز دیجیتالی از ۵ درصد جمعیت بزرگسالان بیشتر است. با این حال، برای اکثریت قریب به اتفاق ساکنان زمین، ارزهای دیجیتالی هنوز کاملا شناخته شده نیستند.

جوانی بازار ارز دیجیتالی زمین حاصلخیزی است که در آن افسانه‌ها، اسطوره‌ها، داستان‌های ترسناک و سایر نمونه‌های فولکلور به صورت آشفته‌ای رشد می‌کنند. ما تنها بر روی توهمات و تصورات تمرکز خواهیم کرد.

تصور ۱. رمز ارزها حباب هستند

در سال ۲۰۱۰، قیمت بیت ‌کوین کمتر از ۱ دلار بود و اکنون دوباره از مرز ۳۰,۰۰۰ دلار عبور کرده است. همچنین سایر ارزهای دیجیتالی وجود دارند که قیمت‌ آنها صدها و هزاران بار افزایش یافته است. چنین رشد سریعی مبنای تصوری شد که ارز دیجیتالی یک حباب است که قطعاً خواهد ترکید و سرمایه‌گذاران همه پول‌های خود را از دست خواهند داد.

اما حباب چیست؟ این یک چرخه اقتصادی است که در آن ارزش یک دارایی به صورت ناپایداری افزایش می‌یابد. معروف‌ترین حباب‌ها در تاریخ، “تب لاله (tulip fever)” مشهور در هلند در قرن ۱۷ و حباب دات‌کام (dot-com bubble) در اوایل دهه ۲۰۰۰ است. راستی، قیمت گران‌ترین لاله به پول امروزی نزدیک به ۵۵,۰۰۰ دلار بود.

و با این حال، در طول وجودش، بازار ارز دیجیتالی از چندین چرخه عبور کرده است، که در آن ارزش دارایی‌های دیجیتالی یا افزایش یافته یا کاهش یافته است. اما پس از هر سقوط، بیت‌ کوین و سایر رمز ارزهای به قیمت‌های جدید بالایی دست یافتند. چنین نوساناتی در قیمت دارایی‌ها برای بازارهای جوان معمول است و با گذشت زمان آن‌ها پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌شوند.

تصور ۲. ارزهای دیجیتالی فقط یک مد گذرا هستند

فقط چند دهه پیش (در واقع – در پایان قرن گذشته)، کامپیوترها و ایمیل تنها برای یک قشر بسیار محدود از علاقه‌مندان به فناوری جذاب بودند. وقتی استیو جابز (Steve Jobs) گفت که به زودی کامپیوترها در هر خانه‌ای خواهند بود، این سئوال با تردید مطرح شد: “چرا به آن‌ها نیاز است؟”

رمز ارزها هم اکنون همین روند را طی می‌کنند. در حال حاضر، تعداد نسبتاً کمی از افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، اما ارزهای دیجیتالی مدرن اکوسیستم‌های کاملی ایجاد می‌کنند. و طبق نظر تحلیلگران، آن‌ها به توسعه و یافتن کاربرد عملی در اقتصاد واقعی ادامه خواهند داد.

علاقه به برنامه‌های مالی غیرمتمرکز که ایمن‌تر، قابل اعتمادتر و ارزان‌تر از سیستم‌های فعلی هستند، در حال افزایش است. غول‌های فناوری در حال کاوش راه‌هایی برای اتصال دنیای واقعی و دیجیتالی هستند و فناوری بلاک چین را به عنوان مبنا در نظر می‌گیرند. دولت‌ها دیگر فقط در مورد ایجاد ارزهای دیجیتالی خود فکر نمی‌کنند، بلکه نسخه‌های دیجیتالی ارزهای دولتی نیز را به صورت فعال آزمایش می‌کنند. بنابراین، دارایی‌های مجازی تکامل یافته و تغییر خواهند کرد، اما مانند فناوری‌هایی که بر آن‌ها استوار هستند، ناپدید نخواهند شد.

تصور ۳. برای خرید رمز ارز باید پول زیادی داشته باشید

بیشتر مردم در مورد ارز دیجیتالی زمانی آگاه شدند که قیمت بیت‌ کوین به ده‌ها هزار دلار رسید. خرید یک کوین کامل برای سرمایه‌گذاران با بودجه کم دشوار شده است.

با این حال، لازم نیست که “یک میلیون دلار اضافی” داشته باشید. همه سرویس‌ها اجازه می‌دهند که شما سهمی از بیت‌ کوین یا سایر ارزهای دیجیتالی را خریداری کنید. حداقل مبلغی که می‌توان برای خرید ارزهای دیجیتالی خرج کرد، می‌تواند از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت باشد، اما معمولاً تنها چند ده دلار است.

با خرید سهمی از بیت ‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتالی، شما هم می‌توانید از رشد آن‌ها سود ببرید، دقیقاً مانند کسانی که با ده‌ها هزار دلار کار می‌کنند. اگر ارزش یک دارایی دو برابر شود، سرمایه‌گذاری هر کسی که آن را نگه دارد نیز دو برابر می‌شود. همین اتفاق در صورت کاهش ارزش ارز دیجیتالی نیز رخ می‌دهد. با این حال، ۱۰۰ درصد سود از ۱۰۰ دلار در اعداد مطلق بسیار چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

تصور ۴. ارزهای دیجیتالی عمدتاً توسط مجرمان استفاده می‌شوند

چین‌آنالیزیس (Chainalysis)، یک شرکت تحلیل بلاک چین، دریافته است که کمتر از ۱ درصد از تمام تراکنش‌های کریپتو شامل فعالیت‌های غیرقانونی می‌شوند. عمدتاً، چنین تراکنش‌هایی برای کلاهبرداری استفاده می‌شدند، اما نه برای فروش سلاح، مواد مخدر یا پولشویی.

دولت‌های کشورهای پیشرو اقداماتی را برای جلوگیری از استفاده از ارزهای دیجیتالی در تراکنش‌های غیرقانونی انجام می‌دهند. قوانین و نهادهای ویژه‌ای ایجاد شده‌اند که حوزه رمز ارزها را کنترل می‌کنند. بیشتر صرافی‌های بزرگ احراز هویت داده‌ها را برای تقویت مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی نیاز دارند. پلتفرم‌هایی که می‌توانید بدون احراز هوی،ت ارز دیجیتالی SafeMoon را به BNB تبدیل کنید، رو به کاهش هستند. در آینده، الزامات قانونی برای کار در حوزه رمز ارزها سخت‌تر نیز خواهد شد.

تصور ۵. هر کسی که رمز ارز بخرد، میلیونر خواهد شد

بسیاری داستان‌هایی را شنیده‌اند که چگونه افراد با خرید بیت ‌کوین با چند صد دلار پس از چند سال میلیونر شدند. این اتفاق واقعاً با سایر ارزهای دیجیتالی رخ داده است که ده‌ها یا صدها برابر رشد کرده‌اند. با این حال، این به این معنا نیست که هر کسی که ارز دیجیتالی بخرد، حتماً ثروتمند خواهد شد.

باید به یاد داشت که ارزهای دیجیتالی دارایی‌های پرخطری هستند که قیمت آنها ممکن است هم به شدت افزایش یابد و هم کاهش یابد. داستان‌های حاکی از ورشکستگی در رمز ارزها بسیار بیشتر است، اما آن‌ها چندان شناخته شده نیستند. علاوه بر این، نوسان دارایی‌های دیجیتالی بیشتر از سهام، املاک یا ارزهای فیات است. بنابراین، کارشناسان توصیه می‌کنند که تنها از ۵ تا ۱۰ درصد از پس‌انداز خود برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی استفاده کنیم.

دیدگاه خود را درباره تصورات رایج در مورد رمز ارزها بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.