قیمت طلا در سال 2024 به بالاترین حد خود می‌رسد!

قیمت-طلا-در-سال-2024
آنچه در این مقاله میخوانید

طلا در سال جاری به بالاترین سطوح خود رسیده است، که تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی و ناپایداری‌های اقتصادی قرار گرفته است. گروه آی‌اِن‌جی (به هلندی: ING Groep)، یک شرکت چندملیتی بانکداری و خدمات مالی معتبر بین‌المللی مستقر در آمستردام هلند، انتظار دارد که قیمت طلا تا سال ۲۰۲۴ افزایش یابد، که ناشی از سرمایه‌گذاری روی آن به عنوان دارایی امن و چشم‌انداز تکاملی برای نرخ‌های بهره آمریکا است.

بر اساس تحقیقات این بانک، افزایش اخیر در قیمت‌های طلا، به ویژه در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، می‌تواند به افزایش اشتیاق برای دارایی‌های امن در میان عدم قطعیت‌های رو به رشد نسبت داده شود. گسترش درگیری‌های بین اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، قیمت طلا را به نزدیکی رکورد قبلی خود، یعنی ۲,۰۷۵ دلار به ازای هر اونس که در سال ۲۰۲۰ ثبت شده بود، رساند. با وجود کاهش نگرانی‌ها در مورد بروز درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، طلا قدرت خود را حفظ کرده است، که با کاهش ارزش دلار آمریکا و بازدهی‌های مطلوب اوراق قرضه آمریکا حمایت می‌شود. این مسیر صعودی در اوایل ماه دسامبر به ثبت رکورد جدیدی برای قیمت‌های طلا منجر شد.

به گفته کارشناسان بانک ING، عامل کلیدی برای چشم‌انداز طلا سیاست فدرال رزرو است. قدرت دلار آمریکا و افزایش نرخ‌ها از سوی بانک مرکزی در طول سال ۲۰۲۳ فشار نزولی بر طلا وارد کرده است. با این حال، داده‌های اخیر که نشان‌دهنده آرام شدن بازار کار و کاهش تورم هستند، به همراه انتظارات بازار برای کاهش نرخ بهره در ماه‌های آینده، می‌تواند این پویایی را تغییر دهد.

سایر شرکت‌کنندگان بازار نیز همین نظر را دارند.

بروس لیگل (Bruce Liegel)، مدیر صندوق ماکرو و نویسنده خبرنامه تحقیقاتی Global Macro Playbook می‌گوید:

“هنگامی که بانک‌های مرکزی روند افزایش نرخ بهره را متوقف کرده و شروع به کاهش نرخ‌ها کنند، که ممکن است در سال آینده روی دهد، بهای طلا احتمالاً بالاتر خواهد رفت. اگر یک رکود جهانی داشته باشیم، بر میزان کاهشی که بانک‌های مرکزی انجام خواهند داد، تأثیر می‌گذارد. کاهش بیشتر نرخ بهره، به معنای بالا رفتن بیشتر بهای طلا در سال آینده و پس از آن در سال ۲۰۲۵ است.”

اقتصاددان آمریکایی ING انتظار دارد که کاهش نرخ‌ها از ماه مه شروع شود، که در مجموع ۱۵۰ واحد پایه در سال ۲۰۲۴ و ۱۰۰ واحد پایه بیشتر در اوایل سال ۲۰۲۵ روی خواهد داد. انتظار می‌رود این روند حمایت قابل توجهی از حرکت صعودی طلا فراهم کند.

چشم‌انداز مسیر طلا به میزان کاهش نرخ بستگی دارد، و این که آیا کاهش شدید یا تدریجی رشد اقتصادی روی داده باشد.

لیگل، که گزارش ماهانه ماکرو جهانی را می‌نویسد، می‌گوید:

“مسیر آینده طلا احتمالاً بالاتر است و با میزان کاهش رشد اقتصادی تعیین خواهد شد. اگر کاهش شدید باشد، بهای طلا بسیار بالاتر خواهد رفت چون بانک‌های مرکزی باید به میزان بیشتری نرخ‌های خود را کاهش دهند. کاهش تدریجی رشد اقتصادی به این معناست که کاهش نرخ کمتری نیز مورد نیاز است.”

در حالی که روندهای تقاضا برای طلا تصویر متفاوتی را ارائه می‌دهند، بانک ING پیش‌بینی می‌کند که علاقه سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۲۴ دوباره افزایش یابد. با وجود خروج‌های مداوم از صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) با پشتوانه طلا، احساسات در ماه اکتبر مثبت شدند، که در پوزیشن‌های خرید-خالص منعکس شد. این مسئله نشان می‌دهد که هنوز فضا برای مشارکت معامله‌گران در پوزیشن‌های خرید-خالص در سال آینده وجود دارد.

بانک‌های مرکزی همچنان بازیگران اصلی در بازار طلا باقی مانده‌اند و ذخایر خود را در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ تقریباً ۸۰۰ تن افزایش داده‌اند. این روند ثبت رکورد تحت تأثیر نگرانی‌ها از تنش‌های ژئوپلیتیکی و تغییر استراتژی‌ها در ذخایر ارزی است. کشورهایی مانند چین، لهستان، ترکیه و هند از جمله کشورهایی هستند که ذخایر طلای خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده‌اند. تقاضای بانک‌های مرکزی، همراه با علاقه مداوم سرمایه‌گذاران، موقعیت طلا را برای تقویت مداوم مطلوب می‌سازد.

بانک Ing خاطرنشان می‌کند که روند خرید مداوم از سوی بانک‌های مرکزی، به همراه کاهش ارزش دلار آمریکا به دلیل تسهیل سیاست پولی آمریکا، ممکن است شرایط را برای رسیدن بهای طلا به رکوردهای جدیدی در سال ۲۰۲۴ فراهم کند. این بانک پیش‌بینی می‌کند که اگر میانگین قیمت در سه ماهه چهارم سال جاری ۲,۱۰۰ دلار به ازای هر اونس باشد، قیمت‌ها در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ۲,۰۳۱ دلار به ازای هر اونس باشند. ریسک‌های نزولی مربوط به سیاست پولی آمریکا و افزایش ارشز دلار می‌چرخند، در حالی که ناپایداری ژئوپلیتیکی همچنان عاملی در جهت ایجاد روند صعودی در بازارهای طلا در سال آینده است.

نظر شما در مورد روند آتی قیمت طلا در سال آینده چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره قیمت طلا در سال 2024 به بالاترین حد خود می‌رسد! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.