تصمیم بانک مرکزی ژاپن بر حفظ نرخ‌های پایین

سرمایه گذاران نگاه بلندمدت را به عنوان افزایش نرخ بهره در ژاپن می‌بینند
آنچه در این مقاله میخوانید

انتظار می‌رود بانک ژاپن در نشست سیاست دو روزه‌ای که از دوشنبه آغاز می‌شود، نرخ‌های بهره بسیار پایین را حفظ کند و اعضای هیئت‌مدیره ارزیابی کنند که آیا چرخه افزایش قیمت و دستمزد در مسیر رسیدن به هدف تورم ۲ درصدی بانک مرکزی قرار دارد یا خیر.

بازارهای مالی به دنبال سرنخ‌هایی هستند مبنی بر اینکه چه زمانی BOJ به سمت عادی‌سازی سیاست‌های پولی با پایان دادن به نرخ‌های منفی و کنار گذاشتن برنامه کنترل منحنی بازدهی خود که هزینه‌های استقراض را در سطوح پایینی کاهش می‌دهد، حرکت می‌کند.

BOJ در حال حاضر نرخ بهره کوتاه مدت را منفی 0.1 درصد تعیین می‌کند در حالی که بازده اوراق قرضه 10 ساله دولت ژاپن را به حدود صفر درصد هدایت می‌کند. در جلسه قبلی سیاستگذاری در اکتبر، هیئت سیاستگذاری این چارچوب کلی را حفظ کرد اما تصمیم گرفت که اجازه دهد بازدهی 10 ساله بالاتر از سقف 1.0 درصدی قبلی باشد.

فرماندار کازوئو اوئدا در یک جلسه پارلمانی قبل از آخرین جلسه سیاست‌گذاری در سال 2023 گفت که سال آینده چالش برانگیزتر خواهد بود و این امر باعث شد تا بازیگران بازار این را به عنوان نشانه‌ای از حرکت BOJ به سمت خروج زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد تفسیر کنند.

از آنجایی که ناظران BOJ انتظار دارند بانک مرکزی به سیاست نرخ منفی خود در سال 2024 پایان دهد، تمرکز بر این است که چگونه امکان دستیابی به هدف تورمی خود را باثبات و پایدار در میان انتظارات رو به رشد شرکت‌هایی که هزینه‌های بالاتری را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند، می‌بیند.

BOJ در بین بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ، با کاهش انتظارات برای انقباض پولی فوری، یک نقطه پرت باقی می‌ماند. پس از موجی از افزایش نرخ بهره برای مهار تورم، فدرال رزرو ایالات متحده اکنون به سمت کاهش نرخ بهره در سال آینده پیش می‌رود در حالی که بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان در هفته گذشته از افزایش نرخ بهره خودداری کردند.

دیدگاه خود را درباره تصمیم بانک مرکزی ژاپن بر حفظ نرخ‌های پایین بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.