روسیه 12 میلیارد دلار برای حفظ صنعت هوانوردی هزینه می‌کند

روسیه-12-میلیارد-دلار-برای-حفظ-صنعت-هوانوردی-هزینه-می‌کند
آنچه در این مقاله میخوانید

تحلیل رویترز نشان می‌دهد که از زمانی که تحریم‌های غربی در پی حمله مسکو به اوکراین، تأمین قطعات کلیدی و خدمات نگهداری را قطع کرد، روسیه بیش از 12 میلیارد دلار به صورت کمک‌های دولتی و وام برای حفظ بخش هوانوردی خود پرداخت کرده است.

روسیه که به هواپیماهای ساخت خارج وابسته است، با چالش دشوار توسعه صنعت هوانوردی خود تنها با قطعات داخلی مواجه است، در حالی که برای جلوگیری از توقیف بیشتر ناوگان خود، از اجاره‌دهندگان خارجی هواپیما خریداری می‌کند.

شرکت‌های هواپیماسازی غربی ایرباس (AIR.PA) و بوئینگ (BA.N) در مارس 2022 تأمین خدمات و قطعات یدکی را متوقف کردند و از حمایت خود با نگهداری مرتب برای شرکت هواپیمایی ملی آئروفلوت (AFLT.MM) و سایر خطوط هوایی روسیه دست کشیدند.

محاسبات رویترز بر اساس داده‌های وزارت دارایی و دیوان محاسبات، که اجرای بودجه را نظارت می‌کند، نشان می‌دهد که از آن زمان، روسیه 1.09 تریلیون روبل (12.07 میلیارد دلار) صرف حمایت از صنعت هوانوردی داخلی خود، از جمله تولید هواپیما و کمک مالی به خطوط هوایی، کرده است.

هزینه‌ها تقریباً دو برابر 547 میلیارد روبل پرداخت‌هایی است که در سال‌های 2020-2021، زمانی که همه‌گیری بیماری COVID-19 باعث کاهش شدید سفرهای هوایی شد، صرف شد و این موضوع میزان تلاش کرملین برای کنترل یک صنعت حیاتی را نشان می‌دهد.

ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته گفت:

“ناوگان هواپیماهای ما بسیار با هواپیماهای ساخت خارجی اشباع شده است. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا سال 2030 خودمان بیش از 1000 هواپیما تولید کنیم. این کار لازم است.”

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت اطلاعات هوانوردی سوئیس ch-aviation، خطوط هوایی روسیه در حال حاضر، از 991 هواپیما را بهره‌برداری می‌کنند که شامل 405 هواپیما ساخت روسیه است.

اما فقط 133 تا از آن‌ها سوپرجت‌های ساخت شرکت دولتی یونایتد ایرکرافت کورپوریشن (UNAC.MM) هستند. سایر هواپیماهای تولید داخلی روسیه – توپولف، یاکولف و ایلیوشین – به ندرت برای پروازهای تجاری استفاده می‌شوند.

وزارت صنعت و تجارت در پاسخ به یافته‌های رویترز گفت که حمایت از تولید هواپیما، این صنعت کلیدی، برای سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

این وزارتخانه اعلام کرد: “تاکید اصلی بر پشتیبانی از فروش، گسترش ظرفیت تولید و ایجاد یک سیستم خدمات پس از فروش است.”

اهمیت یک صنعت هوایی قابل اعتماد برای روسیه، به ‌ویژه برای حمل و نقل افراد و کالاها در سراسر قلمرو عظیم آن و همچنین تقویت ادعای مسکو مبنی بر این که تحریم‌ها تنها تأثیر جزئی داشته‌اند، بسیار حیاتی است.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات در سه ماه آینده، سقوط یک خط هوایی می‌تواند فشارهای اعتباری و انتخاباتی بر پوتین که دوباره برای ریاست‌جمهوری نامزد شده است، وارد کند.

به عنوان یک قدرت هوانوردی کلیدی از زمان شوروی، در توانایی فنی روسیه شکی نیست.

تحلیلگران هوانوردی غربی می‌گویند در بهترین حالت، سرمایه‌گذاری‌ها این ناوگان را در حال پرواز نگه خواهند داشت، اما حتی اگر درگیری در اوکراین پایان یابد، تردید دارند که هواپیماهای آن‌ها به بازارهای غربی بازگردند. دلیل این مسئله هزینه و بروکراسی درگیر در بازسازی ناوگان با یک سابقه ایمنی پاک و قابل ردیابی و قطعات تأیید شده است.

صندوق‌های اندوخته برای روز مبادا

داده‌ها نشان داده‌اند که در سال 2022، روسیه از صندوق‌های ذخیره استفاده کرده است، و 110 میلیارد روبل برای جبران زیان‌های خطوط هوایی به خاطر افزایش ناگهانی هزینه‌های سوخت جت هزینه کرده است.

امسال، صندوق ثروت ملی (NWF) نقش بزرگ‌تری در تأمین مالی داشته است و مسکو تاکنون تقریباً 400 میلیارد روبل برای هزینه‌های هوانوردی در سال 2023 برداشت کرده است.

میزان هزینه‌کرد در سال‌های 2022-2023 معادل کمتر از 1 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) پیش‌بینی شده برای سال 2023 است. روسیه 2.3 تریلیون روبل دیگر نیز در سال‌های 2022-2023 برای توسعه حمل‌ونقل خارج از بخش هوانوردی هزینه کرده است.

ترافیک مسافری داخلی هوایی کشور در اواخر سال 2022 شروع به افزایش مجدد کرد؛ در آن زمان، خطوط هوایی راه‌هایی برای واردات قطعات یدکی از طریق یک طرح واردات خاکستری که دولت معرفی کرده بود، پیدا کردند.

خطوط هوایی روسیه تا حدی با وارد کردن قطعات یدکی از طریق کشورهای ثالث بدون رضایت تولیدکنندگان – عمدتاً ایرباس و بوئینگ – ناوگان خود از جت‌های غربی را در هوا نگه داشته‌اند.

تعداد مسافران در حال افزایش مجدد است، اما هنوز از سطح قبل از دوران شیوع بیماری کووید کمتر است. در همین حال، از دست دادن قطعات خارجی و تخصص نگهداری باعث نگرانی در مورد ایمنی هواپیماها شده است.

منابع صنعت هوانوردی به رویترز در سال گذشته گفتند که برخی خطوط هوایی برای به دست آوردن قطعات، هواپیماها را تجزیه کرده‌اند.

مسکو به سرعت ثبت ناوگان خود را به محلی تغییر داد و از منابع NWF برای بازخرید هواپیما از اجاره‌دهندگان خارجی استفاده کرده است تا از خطر توقیف آن‌ها هنگام پرواز به خارج از کشور جلوگیری کند.

ویتالی ساولیف (Vitaly Savelyev)، وزیر حمل‌ونقل روسیه، گفت که می‌توان از 300 میلیارد روبل برای خرید هواپیما از اجاره‌دهندگان خارجی در سال 2023 استفاده کرد.

داده‌ها نشان داده‌اند که تاکنون، 190 میلیارد روبل هزینه شده است؛ شرکت بیمه دولتی NSK نمایندگی هواپیماها را برای شرکت‌های هوایی بر عهده دارد.

یک سند دولتی که برنامه‌های هزینه‌کرد راهبردی برای هوانوردی را تنظیم کرده، و توسط رویترز در پاییز گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که روسیه باید حداقل 711 میلیارد روبل برای «دستیابی به استقلال فناوری از تامین‌کنندگان خارجی» هزینه کند.

آئروفلوت (Aeroflot)، وزارتخانه‌های حمل‌ونقل و دارایی به درخواست‌های ما برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

نظر شما در مورد هزینه‌های روسیه برای حفظ بقای صنعت هوانوردی این کشور چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره روسیه 12 میلیارد دلار برای حفظ صنعت هوانوردی هزینه می‌کند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.