افزایش قیمت طلا می‌تواند چه چیزی را در مورد اقتصاد در سال 2024 به ما بگوید؟؟

افزایش-قیمت-طلا-در-سال-2024
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت طلا در این ماه به بالاترین حد خود در تاریخ رسید، و این فلز گران‌بها نشانه‌هایی از افزایش ناپایداری در سراسر جهان را منعکس کرد.

فایننشال تایمز اعلام کرد که ارزش این “دارایی امن” تا 3 درصد رشد کرد و در 4 دسامبر، قبل از این که در روز بعد 2 درصد کاهش یابد، با بالاترین رقم 2,135 دلار در هر اونس معامله شد. هری دمپسی (Harry Dempsey)، خبرنگار حوزه کالاها، گفت که این سودها، که به دلیل کاهش دلار آمریکا در برابر سایر ارزها از ابتدای ماه نوامبر ایجاد شده‌اند، “آخرین مرحله در یک روند قدرتمند” است که از سال گذشته شروع شده بود، و دلیل اصلی آن نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از درگیری‌ها در اوکراین و غزه بوده است. در کل، قیمت طلا 40 درصد بالاتر از آن چیزی بود که در سال 2019 مشاهده شده بود.

CNBC گفت:

اما با توجه به این که درگیری اسرائیل-حماس “تقاضا” برای این دارایی را افزایش داده است، این الگو در دو ماه گذشته تسریع شده است. تحلیلگران عقیده دارند که به دلیل تنش‌های جهانی، کاهش احتمالی ارزش دلار و کاهش‌های بیشتر پیش‌بینی شده در نرخ‌های بهره، ارزش آن می‌تواند سال آینده بالاتر از 2,000 دلار باقی بماند.

این سایت خبری اعلام کرد: “طلا معمولاً به دلیل وضعیت آن به عنوان دارایی مطمئنی برای حفظ ارزش دارایی، در دوران ناپایداری اقتصادی و ژئوپلیتیکی عملکرد خوبی دارد.”

چرا قیمت طلا در حال افزایش است؟

کوین تی. دوگان (Kevin T. Dugan)، نویسنده مالی و کسب‌وکار در اینتلیجنسر، گفت نوامبر ماه فوق‌العاده‌ای برای وال استریت بود. میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average) با بیش از 11 درصد افزایش، در یک “روند صعودی چشمگیر” قرار گرفت، در حالی که بازارهای اوراق قرضه “بسیاری از بدبینی‌های خود را نسبت به تورم کنار گذاشتند و به شادمانی پرداختند”.

انتظار بر این بود که فدرال رزرو دوباره شروع به کاهش نرخ‌های بهره کند و بهتر بود که “قبل از این که خیلی دیر شود، هر چیزی را که می‌توانید بخرید”. دوگان گفت: اما در ابتدای ماه دسامبر، این روند صعودی “نه تنها کم‌رمق شد، بلکه به بیت‌کوین و طلا منتقل شد”.

در 4 دسامبر، بازدهی یک اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده از بالاترین حد 16 ساله خود بیش از 5 درصد کاهش یافت و به 4.3 درصد رسید. ارزش سهام نیز متزلزل شد و بازار توجه خود را به طلا معطوف کرد.

وال استریت ژورنال گفت:

“طلا هیچ درآمدی ندارد.” بر خلاف بازدهی اوراق قرضه، قیمت طلا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. تقاضای احتمالی برای این فلز “وقتی که بازدهی اوراق قرضه، پس از تنظیم برای تورم، افزایش می‌یابد، کاهش می‌یابد. در مقابل، وقتی که این بازدهی‌های واقعی کاهش می‌یابند، این تقاضا افزایش می‌یابد”.

قیمت طلا نیز معمولاً با کاهش نرخ‌های بهره افزایش می‌یابد. طلا با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود و نرخ‌های بهره پایین‌تر دلار را ضعیف می‌کند. نشریه CNBC گفت: “کاهش ارزش دلار” طلا را برای خریداران بین‌المللی ارزان‌تر می‌کند. ارزش دلار در ماه نوامبر 3 درصد کاهش یافت که بزرگترین سقوط ماهانه آن در یک سال محسوب می‌شود.

اما نعیمول کریم (Naimul Karim) در فایننشال پست (Financial Post) یادآور شد که امسال علی‌رغم دلار قوی آمریکا که با افزایش نرخ‌های بهره حمایت می‌شود، قیمت طلا پایین‌تر از انتظارات کاهش نیافت. میانگین قیمت طلا امسال “حداقل 150 دلار بیشتر از سال 2022 است”. بنابراین عوامل دیگری در بازی هستند: به ویژه عدم اطمینان ژئوپلیتیکی.

آنا کوبان (Anna Cooban)، نویسنده بازارهای جهانی در  CNN گفت: بروز  جنگ‌ در اوکراین و خاورمیانه و تشدید تنش‌ها بین آمریکا و چین باعث ایجاد “جهانی ورشکسته و تب‌دار” می‌شوند. در دوران بروز تنش، طلا درخشش خودرا بازمی‌یابد. این فلز “ملموس” و محدود است و معمولاً در هر شرایطی ارزش خود را حفظ می‌کند.

این چه معنایی دارد؟

تحلیلگران انتظار دارند در سال آینده، زمانی که فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ‌های بهره می‌کند، ارزش دلار آمریکا کاهش یابد. اما همان طور که مارک مک‌کورمیک (Mark McCormick)، رئیس جهانی ارز خارجی و استراتژی بازارهای نوظهور در TD Securities، به کوبان گفت: “یک دلار ضعیف‌تر مانند جزر و مدی است که تمام قایق‌ها را بالا می‌برد.”

یک دلار ضعیف‌تر معمولاً به معنای پول بیشتر در اقتصاد است، که به این معنی است که قایق طلا ممکن است بیشتر از همیشه بالا برود. نیکی شیلز (Nicky Shiels)، رئیس استراتژی فلزات در MKS PAMP، به CNBC گفت: در واقع، “2,200 دلار در هر اونس در دیدرس است”.

بر اساس یک نظرسنجی از شورای جهانی طلا در ماه مه، مانند بانک‌های مرکزی چین، ترکیه و روسیه، تقریباً یک چهارم از بانک‌های مرکزی قصد دارند سال آینده ذخایر طلا خود را افزایش دهند. بانک‌های مرکزی از هم‌اکنون حدود یک پنجم از تمام طلاهای استخراج شده در تاریخ بشریت را در اختیار دارند.

شاید این خبر خوبی برای کانادا باشد که نیمی از شرکت‌های استخراج طلای جهان را در خود جای داده است. اما قیمت بالاتر برای طلا لزوماً به معنای سود بیشتر نیست. یک مدیر اجرایی شرکتی معدنی به فایننشال پست گفت که ارتباط مستقیمی بین قیمت طلا و ارزش سهام شرکت معدنی وجود ندارد.

دیوید روزنبرگ (David Rosenberg)، اقتصاددان، به سایت خبری گفت: “ما ممکن است سال آینده با بالاترین قیمت تمام دوران مواجه شویم. اما چیزی وجود دارد که خیلی بیشتر از تقاضا اهمیت دارد.”

نظر شما در مورد افزایش قیمت طلا در سال آینده چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره افزایش قیمت طلا می‌تواند چه چیزی را در مورد اقتصاد در سال 2024 به ما بگوید؟؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.