آیا ماه ژانویه تاثیری بر قیمت طلا خواهد داشت؟

آیا-ماه-ژانویه-تاثیری-بر-قیمت-طلا-خواهد-داشت
آنچه در این مقاله میخوانید

پدیده‌ای به نام «اثر ژانویه» (January effect) – پدیده‌ای که بر اساس آن، قیمت سهام به طور کلی در اوایل سال افزایش می‌یابد – برای دهه‌ها مورد مطالعه و بحث قرار گرفته است. و در حالی که رواج آن به نظر می‌رسد در حال کاهش است، اما همچنان اصطلاحی است که در ماه ژانویه یا روزهای منتهی به آن، در اینترنت جستجو می‌شود.

به همین ترتیب، سرمایه‌گذاران اغلب از ما می‌پرسند که آیا قیمت طلا تحت تأثیر هر گونه اثرات فصلی قرار دارد. پاسخ کوتاه این است که طلا به طور متوسط، هم در ماه ژانویه و هم در اواخر تابستان، عملکرد خوبی دارد.

اثر ژانویه، از نظر آماری، قوی‌ترین اثر را داشته است. از سال 1971، طلا به طور متوسط بازدهی 1.79 درصدی در ماه ژانویه داشته است که تقریباً سه برابر میانگین ماهانه بلندمدت آن محسوب می‌شود. در همان دوره، طلا تقریباً 60 درصد از زمان‌ها بازدهی‌های مثبت در ماه ژانویه داشته است که تقریباً 70 درصد از زمان‌ها از سال 2000 به بعد بوده است.

january-largest
نمودار 1: طلا در ماه ژانویه و اواخر تابستان عملکرد خوبی دارد

چه چیزی پشت این قدرت قرار دارد؟ تحلیل ما نشان می‌دهد که عملکرد طلا در ماه ژانویه ممکن است به توازن مجدد سبد سرمایه‌گذاری و همچنین پاسخ احتمالی به ضعف فصلی در بازده‌های واقعی مربوط باشد. زمان‌بندی نیز با بازپرداخت موجودی طلا در شرق آسیا پیش از سال نوی چینی هم‌زمان است که می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

البته، این بدان معنا نیست که قیمت طلا هر ژانویه افزایش می‌یابد. چندین سال وجود دارد که این اتفاق نیفتاده است، اخیراً در سال‌های 2021 و 2022. سال‌هایی که بازده‌های منفی در ماه ژانویه داشته‌اند، معمولاً با دوره‌هایی هم‌زمان بوده‌اند که دلار آمریکا – اغلب به طور قابل توجهی – تقویت شده است.

پس، چه اتفاقی در حال وقوع است؟ شواهد نشان می‌دهند که طلا معمولاً در ماه ژانویه عملکرد خوبی دارد و، با توجه به این که سیاست پولی فدرال رزرو اکنون متوقف شده است، احتمالاً ارزش دلار آمریکا – یک مانع متداول – به طور قابل توجهی افزایش نخواهد یافت. با این حال، بدون توجه به زمانی که در آن قرار داریم، عوامل فاندامنتال متعددی وجود دارند که می‌تواند بر عملکرد طلا تأثیر بگذارند.

نظر شما در مورد تاثیر زمانی که در آن قرار داریم، بر قیمت طلا چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره آیا ماه ژانویه تاثیری بر قیمت طلا خواهد داشت؟ بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.