با تداوم نرخ‌های بهره بالا، رشد اقتصادی روسیه در سال 2024 کاهش می‌یابد

رشد-اقتصادی-روسیه-در-سال-2024-کاهش-می‌یابد
آنچه در این مقاله میخوانید

نظرسنجی رویترز روز جمعه نشان داد که رشد اقتصادی روسیه، به ویژه تحت تأثیر نرخ‌های بهره دو رقمی در طول سال، قرار است در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، در حالی که بانک روسیه در تلاش برای مهار تورم به شدت بالا است.

میانگین پیش‌بینی ۱۵ تحلیلگر و اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده‌اند، نشان داد که انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی (GDP) روسیه با عملکرد بهتر از انتظارات اولیه، از کاهش ۲.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ بهبود ‌یابد و در سال جاری، ۳.۱ درصد رشد کند.

اما در سال ۲۰۲۴، رشد که امسال به دلیل افزایش شدید هزینه‌های دولتی، به ویژه در تولید نظامی، تقویت شده است، انتظار می‌رود به ۱.۱ درصد کاهش یابد.

نرخ‌های بهره بالا بر چشم‌انداز رشد تأثیر می‌گذارد. بانک روسیه هفته گذشته نرخ بهره کلیدی خود را به ۱۶ درصد افزایش داد و با وجودی که اعلام کرد که دوره افزایش نرخ بهره نزدیک به پایان است، اما هزینه‌های وام قرار است برای چندین سه ماهه بالا باقی بماند.

گرمن گرف (German Gref)، مدیرعامل بانک غالب سبربانک (SBER.MM)، با برنامه‌ریزی برای نرخ‌های همچنان بالای ۱۰ درصد در پایان سال آینده، گفت: “البته نرخ بهره اکنون بازدارنده است. این امر به شدت نه تنها وام‌دهی شرکتی، بلکه حتی وام‌دهی مصرف‌کننده را نیز کاهش داده است.”

نظرسنجی نشان داد که تحلیلگران انتظار دارند نرخ‌ها تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۱۲ درصد برسد.

میخاییل واسیلیف (Mikhail Vasilyev)، تحلیلگر ارشد در بانک سوکامبانک (Sovcombank)، گفت:

“ما معتقدیم فرصت کاهش نرخ کلیدی فقط در اواسط سال آینده زمانی که تورم به طور پایدار کاهش یابد، فراهم خواهد شد.”

تورم، که بانک مرکزی هدف ۴ درصد را برای آن تعیین کرده است، پیش‌بینی می‌شود که امسال با ۷.۶ درصد به پایان برسد و تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۵.۴ درصد کاهش یابد.

افزایش قیمت‌ها در تخم‌مرغ باعث شد که ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس‌جمهور روسیه، هفته گذشته عذرخواهی نادری انجام دهد، چون فقیرترین افراد کشور با افزایش دردناک قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

تورم یکی از چندین چالش اقتصادی است که پوتین در جستجوی انتخاب مجدد در ماه مارس با آن روبرو است، اگرچه موفقیت روسیه در اجتناب از سقف قیمت نفت غربی به کاهش بار کمک می‌کند.

ضعف روبل تورم را امسال تقویت کرده است و تحلیلگران امید کمی که دارند که ارز روسیه در سال ۲۰۲۴ دوباره تقویت شود، و انتظار دارند روبل در یک سال آینده با نرخ ۱۰۰ به یک دلار معامله شود، که کمی ضعیف‌تر از نظرسنجی ماه گذشته است. روز جمعه، روبل روسیه نزدیک به ۹۲ معامله شد.

واسیلیف گفت: “ما معتقدیم در ماه ژانویه به دلیل کاهش تقاضای فصلی برای ارز خارجی در ابتدای سال در مقابل ارزهای اصلی، روبل تقویت خواهد شد”، و سپس افت پایدار را پیش‌بینی می‌کند.

نظر شما در مورد کاهش رشد اقتصادی روسیه در سال 2024 چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره با تداوم نرخ‌های بهره بالا، رشد اقتصادی روسیه در سال 2024 کاهش می‌یابد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.