با توجه سرمایه‌گذاران به تنش‌های خاورمیانه و کاهش نرخ بهره، قیمت نفت بالا رفت!

قیمت-نفت-بالا-رفت
آنچه در این مقاله میخوانید

با تمرکز سرمایه‌گذاران بر تنش‌های ژئوپولیتیک در خاورمیانه و خوش‌بینی نسبت به این که فدرال رزرو آمریکا به زودی شروع به کاهش نرخ بهره می‌کند، که رشد اقتصادی جهانی و تقاضای سوخت را افزایش می‌دهد، قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه اندکی افزایش یافت.

تا ساعت 7:32 به وقت گرینویچ (GMT)، ارزش قراردادهای آتی نفت خام برنت (Brent) ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۷۹.۳۳ دلار در هر بشکه رسید در حالی که بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا ۱۶ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۷۳.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

معاملات کم است زیرا برخی از بازارها هنوز به دلیل تعطیلات عمومی روز بکسینگ (Boxing Day) بسته هستند.

لئون لی (Leon Li)، تحلیلگر بازارCMC، گفت که انتظارات برای کاهش نرخ بهره و تنش‌ها در دریای سرخ منجر به افزایش اخیر در قیمت‌های نفت شده‌اند، هر چند اعلام شرکت مرسک (Maersk) درباره از سرگیری مسیرهای کشتیرانی از طریق این آبراه تا حدی نگرانی‌ها در مورد عرضه را کاهش داده است.

هفته گذشته، پس از حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها که حمل و نقل و تجارت جهانی را مختل کرد، و به تنش‌ها در خاورمیانه افزود و در حالی که درگیری‌های اسرائیل-غزه ادامه داشت، هر دو نفت معیار حدود ۳ درصد سود کسب کردند.

شرکت دانمارکی مرسک (MAERSKb.CO) روز یکشنبه با اشاره به استقرار یک عملیات نظامی به رهبری ایالات متحده که برای تأمین امنیت تجارت در این منطقه طراحی شده، اعلام کرد که در حال آماده‌سازی برای از سرگیری عملیات کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن است.

شرکت‌های کشتیرانی عبور کشتی‌ها از طریق دریای سرخ که با کانال سوئز ارتباط دارد و حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی را در دست گرفته است، را متوقف کرده و برای تغییر مسیر کشتی‌ها هزینه‌های اضافی اعمال کرده بودند.

به طور جداگانه، ایران روز دوشنبه ادعای آمریکا مبنی بر این که یک پهپاد از ایران به یک نفتکش نفتی در اقیانوس هند حمله کرده بود را رد کرد.

پنتاگون در آخر هفته اعلام کرد که کشتی Chem Pluto که تحت پرچم لیبریا، متعلق به ژاپن و تحت عملیات هلند بود، در فاصله ۲۰۰ مایل دریایی (۳۷۰ کیلومتر) از ساحل هند هدف قرار گرفته بود.

پس از این که داده‌های منتشر شده آمریکا روز جمعه نشان داد که بر اساس برخی معیارهای کلیدی، تورم اکنون پایین‌تر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی قرار دارد، قیمت‌های نفت تحت تأثیر انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال آینده نیز بالا رفته بود.

کاهش نرخ بهره هزینه‌های وام مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد که می‌تواند رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را افزایش دهد.

نظر شما در مورد تاثیر تنش‌های ژئوپلتیک بر قیمت نفت چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره با توجه سرمایه‌گذاران به تنش‌های خاورمیانه و کاهش نرخ بهره، قیمت نفت بالا رفت! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.