41 درصد از بانک‌های مرکزی انتظار دارند تا سال 2028، CBDCهای عملیاتی داشته باشند

41-درصد-از-بانک‌های-مرکزی-انتظار-دارند-تا-سال-2028-CBDCهای-عملیاتی-داشته-باشند
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس مطالعه انجمن رسمی نهادهای پولی و مالی (OMFIF)، حدود 41 درصد از بانک‌های مرکزی که در این مطالعه شرکت کرده‌اند، انتظار دارند تا سال 2028 یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) عملیاتی داشته باشند. نتایج این نظرسنجی نشان داده است که نگرش نسبت به CBDC‌ها در حال تغییر مثبت است و 30 درصد از پاسخ‌دهندگان در 12 ماه گذشته بیشتر تمایل به صدور یک ارز دیجیتال پیدا کرده‌اند.

17 درصد از پاسخ‌دهندگان صدور CBDC را رد می‌کنند

طبق مطالعه نظرسنجی جدید انجمن رسمی نهادهای پولی و مالی (OMFIF)، 41 درصد از بانک‌های مرکزی انتظار دارند تا سال 2028 یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) عملیاتی داشته باشند، در حالی که نزدیک به 70 درصد امیدوار هستند تا ظرف ده سال آینده، یک ارز دیجیتال داشته باشند. با این حال، 17 درصد از بانک‌های مرکزی که در مطالعه شرکت کرده‌اند، راه‌اندازی آن را رد کرده‌اند.

نظرسنجی نشان داده است که نگرش نسبت به CBDC‌ها در حال تغییر مثبت است و 30 درصد از پاسخ‌دهندگان در 12 ماه گذشته بیشتر تمایل به صدور یک ارز دیجیتال پیدا کرده‌اند. بر اساس گزارش مربوط این تحقیق، این تغییر نگرش می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کارهای اکتشافی و مطالعات امکان‌سنجی که توسط بانک‌های مرکزی انجام شده‌اند، نتایج مثبتی به بار آورده ‌است.

استقبال کم از ارز دیجیتال بانک مرکزی مسئله نگران کننده مهمی است

در خصوص دودستگی واضح بین دلایل بانک‌های مرکزی برای صدور CBDC‌ها، در گزارش OMFIF  آمده است:

“از نظر اکثریت پاسخ‌دهندگان بازارهای نوظهور، انگیزه واضح، بهبود شمول مالی است. از نظر بسیاری از بانک‌های مرکزی بازارهای توسعه‌یافته، [صدور چنین ارزهایی] بیشتر یک اقدام دفاعی برای حفظ حاکمیت پولی است.”

فقط یک پنجم از پاسخ‌دهندگان کارایی سیستم‌های پرداخت را به عنوان انگیزه خود برای به‌کارگیری ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی ذکر کرده‌اند.

در همین حال، یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهند که 68 درصد از بانک‌های مرکزی بازارهای توسعه‌یافته، استقبال کم از این ارزها را به عنوان مسئله نگران کننده مهمی در نظر گرفته‌اند. آن‌ها همچنین واسطه‌گری بانکی ممکن را به عنوان دومین نگرانی بزرگ خود اعلام می‌کنند. با این حال، تنها 37 درصد پاسخ‌دهندگان از بازارهای نوظهور، استقبال کم از این ارزها را به عنوان نگرانی اصلی خود اعلام کرده‌اند. درصد مشابهی از بانک‌های مرکزی امنیت سایبری را به عنوان نگرانی اصلی خود ذکر کرده‌اند.

با افزایش تعداد  ارزهای دیجیتال فعال، بسیاری از بازیگران در بخش خصوصی ظرفیت شناسایی مشتریان (know-your-customers)، ارائه کیف پول و پردازش پرداخت را به عنوان حوزه‌های کلیدی همکاری در نظر می‌گیرند. این نظرسنجی همچنین نشان داده است که مفهوم شبکه‌های CBDC مرزی در حال محبوبیت یافتن است.

نظر شما در مورد موضع بانک‌های مختلف در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره 41 درصد از بانک‌های مرکزی انتظار دارند تا سال 2028، CBDCهای عملیاتی داشته باشند بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.