در حالی که پیمان چین و عربستان دلار آمریکا را به چالش کشیده است، لاوروف به علاقه 30 کشور به بریکس اشاره کرد

لاوروف-به-علاقه-30-کشور-به-بریکس-اشاره-کرد
آنچه در این مقاله میخوانید

در بیانیه‌ای که اخیراً توسط سرگئی لاوروف (Sergey Lavrov)، وزیر امور خارجه روسیه، او اعلام کرد که گروه بریکس در سال 2024 با اضافه شدن اعضای جدید شامل امارات متحده عربی (UAE)، ایران، و عربستان سعودی گسترش خواهد یافت. او فاش کرد که تقریباً “30 کشور مایل به برقراری روابط با گروه بریکس هستند.” همچنین، با پایان ماه نوامبر، چین و عربستان سعودی یک توافق تبادل ارزی به ارزش 50 میلیارد یوان (6.93 میلیارد دلار) را امضا کردند، که برخی آن را به عنوان حرکت شی جینپینگ (Xi Jinping) برای رقابت با برتری دلار آمریکا تفسیر می‌کنند.

لاوروف: ’30 کشور به دنبال همکاری با بریکس هستند

امسال، گروه بریکس، متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، به عنوان یک سازمان بین‌دولتی توجه بسیاری از کشورهای دیگر را به خود جلب کرد. در طی پانزدهمین اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، جهان شاهد بود که این اتحاد دعوت‌نامه‌هایی برای پیوستن به بلوک به امارات متحده عربی، عربستان سعودی، آرژانتین، مصر، اتیوپی و ایران ارسال کرد.

طبق گزارش خبرگزاری تاس (Tass) روسیه، لاوروف روز سه‌شنبه اعلام کرد که فراتر از یکپارچه‌سازی این اعضای جدید در سال آینده، حدود 30 کشور مایل به برقراری همکاری‌هایی با گروه بریکس هستند.

لاوروف اظهار داشت: “علاوه بر کشورهایی که قبلاً به اتحاد ما پیوسته‌اند، تا به امروز حدود 30 کشور تمایل دارند تا روابط نزدیکی با بریکس برقرار کنند.” وی افزود: “ما به تلاش خود برای تقویت موقعیت بریکس به عنوان یکی از ارکان جهان چندقطبی ادامه خواهیم داد.” وزیر امور خارجه افزود:

“موضوع نظارت ما در بریکس ‘تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه جهانی عادلانه و امنیت’ خواهد بود. بیش از 200 رویداد اقتصادی، سیاسی و عمومی در بیش از 10 شهر روسیه برگزار خواهد شد. همه این‌ها با اجلاس بریکس در قازان در اکتبر آینده به اوج خواهد رسید.”

گزارشگر تلگراف می‌گوید توافق چین-عربستان ‘تهدیدی برای سلطه آمریکا است

فراتر از اظهارات لاوروف، ملیسا لاوفورد (Melissa Lawford) از روزنامه تلگراف (Telegraph) در سرمقاله‌ای اظهار داشت که توافق اخیر 50 میلیارد یوانی تبادل ارزی شی جینپینگ “تهدیدی برای سلطه آمریکا است.” طبق اعلامیه بانک خلق چین (People’s Bank of China)، این توافق، که برای سه سال با امکان تمدید از طریق توافق متقابل طراحی شده است، “به تقویت همکاری‌های مالی کمک خواهد کرد… استفاده از ارزهای محلی را گسترش خواهد داد… و تجارت و سرمایه‌گذاری را ترویج خواهد کرد”.

سرمقاله لاوفورد عقیده دارد که “رئیس‌جمهور شی جاه‌طلبی‌هایی برای به چالش کشیدن سلطه جهانی دلار دارد.” او همچنین گزارش می‌دهد که “اعضای بریکس در حال بحث در مورد چگونگی ایجاد یک ارز مشترک هستند که می‌تواند در بازارهای نوظهور استفاده شود.”

لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که از طریق همکاری‌های بریکس، این بلوک قصد دارد تا ابتکاراتی مانند بریکس پلاس و پلتفرم‌های امدادی را تقویت کند. این تلاش‌ها برای گسترش نفوذ و همکاری کشورهای بریکس با سایر کشورها و مناطق، و همچنین برای برقراری توافق‌های تجاری، از جمله تبادلات ارزی طراحی شده‌اند.

نظر شما در مورد اظهارات لاوروف و سرمقاله تلگراف در مورد توافق تبادل ارزی چین-عربستان چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره در حالی که پیمان چین و عربستان دلار آمریکا را به چالش کشیده است، لاوروف به علاقه 30 کشور به بریکس اشاره کرد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.