راه‌حل‌های حمل و نقل دریای سرخ هزینه‌ها و تاخیر برای تامین‌کنندگان و خرده‌فروشان را افزایش می‌دهد

راه‌حل‌های-حمل-و-نقل-دریای-سرخ
آنچه در این مقاله میخوانید

تیم شرکت سازنده اسباب‌بازی Basic Fun که مسئولیت حمل دریایی محصولاتی مانند کامیون‌های تونکا (Tonka) و خرس‌هایی برای والمارت (Walmart) و دیگر خرده‌فروشان را دارد، در تلاش است تا به دلیل حملات شبه‌نظامیان به کشتی‌ها در دریای سرخ، محموله‌ها را از کانال سوئز به مسیر دیگری هدایت کند.

منابع در صنعت لجستیک گفتند که در حالی که کسب‌وکارها با بزرگ‌ترین تغییرات حمل‌ونقل از زمانی که همه‌گیری بیماری COVID-19 زنجیره‌های تأمین جهانی را به هم ریخت، دست و پنجه نرم می‌کنند، تأمین‌کنندگان برای شرکت‌هایی مانند ایکیا (IKEA)، هوم دیپو (HD.N)، آمازون (AMZN.O) و خرده‌فروشان در سراسر جهان نیز همین کار را انجام می‌دهند.

جی فورمن (Jay Foreman)، مدیرعامل، در مصاحبه تلفنی از دفتر هنگ کنگ خود گفت که شرکت Basic Fun مستقر در فلوریدا معمولاً تمام اسباب‌بازی‌های مقصد اروپا را از کارخانه‌های خود در چین از طریق کانال سوئز حمل می‌کند، که سریع‌ترین راه برای جابجایی کالاها بین این مناطق است.

این مسیر تجاری توسط حدود یک‌سوم از کل کشتی‌های کانتینری جهان استفاده می‌شود و انتظار می‌رود که هدایت مجدد کشتی‌ها به دور نوک جنوبی آفریقا هزینه اضافی تا 1 میلیون دلار برای سوخت در هر سفر رفت و برگشت بین آسیا و شمال اروپا داشته باشد.

حملات پهپادی و موشکی حوثی‌های یمنی در دریای سرخ برای نشان دادن حمایت خود از گروه اسلام‌گرای فلسطینی حماس که در غزه با اسرائیل می‌جنگند، برنامه‌های Basic Fun را به هم زده است.

این شرکت اکنون در حال کار کردن در تعطیلات است تا اسباب‌بازی‌هایی را از چین به بنادر در انگلستان و روتردام از طریق مسیر طولانی‌تر ارسال کند.

همچنین برخی کالاهایی را که به بنادر در ساحل شرقی آمریکا ارسال می‌شوند، از کانال سوئز به کانال پاناما که با خشکسالی مواجه است، هدایت می‌کند، در حالی که برخی دیگر را از طریق مسیر مستقیم از اقیانوس آرام به ساحل غربی ارسال می‌کند.

فورمن گفت این کار فقط زمان بیشتری خواهد برد و هزینه بیشتری خواهد داشت.” او افزود که نرخ‌های برخی حمل‌ونقل‌های کالا از چین به انگلستان از زمان آغاز درگیری‌های اسرائیل-حماس در ماه اکتبر، بیش از دو برابر شده و به حدود 4400 دلار برای هر کانتینر رسیده است.

وضعیت کانال سوئز همچنان در حال تغییر سریع است، و شرکت‌های حمل‌ونقل مرسک (MAERSKb.CO) و CMA CGM در حال تلاش برای از سرگیری سفرها با همراهی نظامی از طریق دریای سرخ هستند.

مایکل آلدول (Michael Aldwell)، معاون اجرایی لجستیک دریایی شرکت سوئیسی کوئنه + ناگل (KNIN.S) گفت بزرگ‌ترین تأثیر احتمالاً در شش هفته آینده خواهد بود.

آلدول، که انتظار دارد تغییرات مسیر باعث کمبود فضای کشتی، گیر افتادن کانتینرهای خالی مورد نیاز برای صادرات چین در مکان‌های اشتباه و افزایش شدید شاخص‌های قیمت حمل‌ونقل در کوتاه‌مدت شود، گفت:

“شما نمی‌توانید یک کلید را بزنید و سازماندهی مجدد حمل‌ونقل جهانی را انجام دهید.”

بر اساس برآوردهای سازمان حمل‌ونقل کالا Xeneta، هزینه حمل یک کانتینر واحد 40 فوتی (FEU) از خاور دور به مدیترانه پس از افزایش تنش‌ها 2,320 دلار شده است در حالی که این رقم در اوایل ماه دسامبر، 1,865 دلار برای هر FEU بود. هزینه حمل یک FEU از چین به انگلستان نیز پس از افزایش تنش‌ها 1,625 دلار شده است در حالی که این رقم در اوایل ماه دسامبر، 1,425 دلار برای هر FEU بود.

پیتر سند (Peter Sand)، تحلیلگر ارشد در Xeneta، گفت این نرخ‌ها شامل «هزینه‌های ریسک فوق‌العاده» و «هزینه بازیابی اضطراری» که می‌تواند بین 400 تا 2000 دلار برای هر FEU باشد، نمی‌شود.

در جستجوی فضا

طبق داده‌های کوئنه + ناگل (Kuehne + Nagel)، تا روز چهارشنبه، تقریباً 20 درصد از کل ناوگان کانتینری جهان – یا 364 کشتی کانتینری عظیم که قادر به حمل بیش از 2.5 میلیون کانتینر اندازه کامل هستند – به دلیل حملات دریای سرخ، مسیر خود را تغییر داده‌اند.

آندرس شولتزه (Anders Schulze)، سرپرست کسب‌وکار اقیانوسی در شرکت حمل‌ونقل دیجیتالی فلکسپورت (Flexport)، گفت صاحبان کشتی‌ها از همین حالا شروع به تخصیص فضای کم هزینه‌تری کرده‌اند که آنها برای مشتریان خود در نرخ‌های قراردادی رزرو می‌کنند.

او گفت که برای مثال، یک مشتری که پنج کانتینر در ماه تحویل می‌دهد در مقابل 10 کانتینری که در قراردادشان وعده داده شده است، ممکن است فقط پنج کانتینر را با نرخ‌های قراردادی دریافت کند. باقی‌مانده مشمول نرخ‌های بازار گران‌قیمت لحظه‌ای خواهد شد.

کارشناسان لجستیک گفتند که این مسئله باعث شده است تا در جستجوی رزرو فضا پیش از مهلت اوایل فوریه برای خروج کالاها از چین قبل از تعطیلات طولانی سال نو چینی که کارخانه‌ها در آنجا تعطیل می‌شوند، تاجران هجوم آورند.

آلن بیر (Alan Baer)، مدیرعامل شرکت OL USA که حمل‌ونقل بار برای مشتریان را مدیریت می‌کند، گفت: “هر رزرو (خروج از چین) حالا نیاز به تأیید مجدد دارد. تاریخ‌ها ممکن است تغییر کنند، مسیربندی ممکن است تغییر کند.” OL قراردادهایی با صاحبان کشتی دارد و بخشی از تلاش برای ایمن‌سازی جایگاه‌ها روی کشتی‌ها انجام می‌شود.

حمل‌ونقل‌کنندگان کوچک بیشترین خطر را دارند که کنار گذاشته شوند.

مارکو کاستلی (Marco Castelli)، که یک کسب‌وکار واردات/صادرات در شانگهای دارد، در تلاش است تا سه کانتینر از قطعات ماشین‌آلات ساخت چین به مقصد ایتالیا را پس از لغو حمل‌ونقل‌ها به دلیل بحران، دوباره رزرو کند.

او گفت: “وضعیت من را به یک شرکت بزرگ منتقل کنید و شما متوجه خواهید شد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.”

فورمن در Basic Fun، که برنامه‌ریزی کرده است تا حدود 40 کانتینر قبل از سال نو چینی روی آب داشته باشد، گفت که قراردادهای شرکت با مشتریان راهی برای بازیابی هزینه اضافی ندارد. “قیمت ثابت است. (بیشتر تأمین‌کنندگان) مجبور خواهند بود هزینه‌ها را تقبل کنند.”

دیدگاه خود را درباره راه‌حل‌های حمل و نقل دریای سرخ هزینه‌ها و تاخیر برای تامین‌کنندگان و خرده‌فروشان را افزایش می‌دهد بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.