اوپک در اوایل سال 2024 با کاهش تقاضا و کاهش سهم بازار مواجه است

اوپک-در-اوایل-سال-2024-با-کاهش-تقاضا-و-کاهش-سهم-بازار-مواجه-است
آنچه در این مقاله میخوانید

اوپک با کاهش تقاضا برای نفت خام خود در نیمه اول سال 2024 مواجه است، در حالی که به دلیل کاهش تولید و خروج عضو آنگولا، بر اساس محاسبات رویترز و داده‌های پیش‌بینی‌کنندگان، سهم بازار جهانی آن به پایین‌ترین سطح از زمان همه‌گیری بیماری کووید-19 رسیده است.

این روند به این معنی است که گروه برای کاهش محدودیت‌های تولید با مشکل مواجه خواهد شد، مگر این که تقاضای جهانی برای نفت سرعت بگیرد یا اوپک حاضر به پذیرش قیمت‌های پایین‌تر نفت باشد.

پس از خروج‌ کشورهای اکوادور در سال 2020، قطر در سال 2019 و اندونزی در سال 2016، آنگولا این ماه اعلام کرد که از ژانویه 2024 از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) خارج خواهد شد.

خروج آنگولا اوپک را با 12 عضو باقی خواهد گذاشت و تولید آن را به زیر 27 میلیون بشکه در روز (bpd) می‌رساند که کمتر از 27 درصد کل عرضه جهانی 102 میلیون در روز است.  

آخرین باری که سهم بازار اوپک به 27 درصد رسید، در زمان همه‌گیری سال 2020 بود، زمانی که تقاضای جهانی 15-20 درصد کاهش یافت. تقاضای جهانی از آن زمان تاکنون به سطح‌های رکورد بازگشته است، به این معنی که اوپک سهم بازار خود را به رقبا واگذار کرده است.

اوپک به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداده است.

پیش از آغاز منابع عرضه غیر اوپک مانند دریای شمال، این گروه در دهه 1970 حدود نیمی از نفت خام جهانی را تولید می‌کرد.

در دهه‌های بعدی، سهم اوپک بین 30 تا 40 درصد قرار داشت، اما رشد رکورد تولید از رقبا مانند ایالات متحده به تدریج در سال‌های اخیر از این سهم کاسته است.

بر اساس ارقام گزارش‌های ماهانه این گروه، تا نوامبر 2023، تولید نفت خام اوپک 27.4 درصد از کل بازار را تشکیل داد، که نسبت به 32-33 درصد در سال‌های 2017-2018 کاهش یافته است.

تقاضا در سه ماهه دوم

اوپک در سال 1960 توسط عربستان سعودی، کویت، ونزوئلا، ایران و عراق تأسیس شد. آنگولا در سال 2007 به این گروه پیوست. از سال 2017، اوپک با روسیه و سایر کشورهای غیر عضو به عنوان بخشی از گروه اوپک+ برای مدیریت بازار همکاری کرده است.

برخی از تولیدکنندگان کوچک در سال‌های اخیر، از جمله گابن در سال 2016، گینه استوایی در سال 2017 و کنگو در سال 2018، به اوپک پیوسته‌اند.

اوپک+ در حال حاضر حدود 6 میلیون بشکه در روز از تولید خود را کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب، این گروه می‌تواند به طور نظری برای به دست آوردن سهم خود از بازار، تولید خود را افزایش دهد.

اما اگر تقاضا برای نفت خام بهبود نیابد، این کار با کاهش عمیق قیمت همراه خواهد بود.

برخی از اعضای اوپک+ از جمله روسیه اعلام کرده‌اند که در صورت نیاز، این گروه می‌تواند اقدامات بیشتری انجام دهد.

ارقام از سه نهاد پیش‌بینی‌کننده نفت که به دقت دنبال می‌شوند – آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) و خود اوپک – نشان می‌دهند که فضای کمی برای تسهیل کاهش‌ها در سه ماهه دوم وجود دارد.

بر اساس محاسبات رویترز، اداره اطلاعات انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول کاهش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای نفت خام اوپک ثابت بماند، در حالی که اوپک نیز آن را کاهش یافته می‌بیند، هرچند از سطح بالاتری نسبت به دو پیش‌بینی دیگر.

اوپک پیش‌بینی می‌کند که سهم بازار خود را در درازمدت افزایش دهد، زیرا تولید در سایر نقاط کاهش می‌یابد و تقاضای جهانی بیشتر می‌شود.

بر اساس آخرین چشم‌انداز نفت جهانی این گروه، پیش‌بینی می‌شود که سهم کلی اوپک از بازار نفت به 40 درصد در سال 2045 افزایش یابد، چون تولید غیر اوپک از اوایل دهه 2030 شروع به کاهش می‌کند.

نظر شما در مورد روند آتی تولید نفت اوپک در سال آینده چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره اوپک در اوایل سال 2024 با کاهش تقاضا و کاهش سهم بازار مواجه است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.