کاهش 1.8 درصدی قیمت مسکن در بریتانیا

کاهش 1.8 درصدی قیمت مسکن در انگلستان
آنچه در این مقاله میخوانید

قیمت مسکن در بریتانیا 1.8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

ایرلند شمالی و اسکاتلند تنها بخش‌هایی از بریتانیا هستند که در سال 2023 شاهد افزایش قیمت‌ها هستند.

رابرت گاردنر، اقتصاددان ارشد ملی، در مورد این ارقام گفت: قیمت خانه در بریتانیا در پایان سال 2023 با کاهش 1.8 درصدی نسبت به دسامبر 2022، تقریباً 4.5 درصد کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در اواخر تابستان 2022 است.

فعالیت بازار مسکن در طول سال 2023 ضعیف بود. تعداد کل معاملات در 6 ماه گذشته حدود 10٪ کمتر از سطح قبل از همه‌گیری بوده است، با معاملاتی که شامل وام مسکن حتی بیشتر (20٪) کاهش یافته است، که منعکس‌کننده تاثیر استقراض بیشتر است.

اگرچه قیمت مسکن نسبتاً پایین‌تر است و درآمدها به شدت افزایش یافته است، حداقل از نظر نقدی، این برای خنثی کردن تأثیر نرخ بالاتر وام مسکن که در ماه‌های اخیر هنوز بیش از سه برابر پایین‌ترین نرخ‌های ثبت شده بود، کافی نبوده است.

در نتیجه، مقرون به صرفه بودن مسکن همچنان ادامه دارد. وام گیرنده‌ای که متوسط درآمد انگلستان را به دست می‌آورد و یک ملک معمولی برای اولین بار با سپرده 20 درصدی خریداری می‌کند، وام مسکن ماهانه معادل 38 درصد از دستمزد دریافتی را خواهد داشت که بسیار بالاتر از میانگین بلندمدت 30 درصدی است.

اخیراً نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای برای خریداران بالقوه وجود داشته است که نرخ وام مسکن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران خوشبین‌تر شده‌اند که بانک انگلستان در حال حاضر نرخ‌ها را به اندازه کافی افزایش داده است تا تورم را به هدف بازگرداند و نرخ‌ها را در سال‌های آینده کاهش دهد. این تغییر مهم است، زیرا باعث کاهش نرخ‌های بهره بلندمدت شده است که مبنای قیمت‌گذاری نرخ ثابت وام مسکن است.

با این وجود، بازگشت سریع فعالیت یا قیمت مسکن در سال 2024 بعید به نظر می‌رسد. در حالی که فشارهای هزینه زندگی در حال کاهش است، با توجه به اینکه نرخ تورم اکنون کمتر از نرخ رشد متوسط دستمزد است، اعتماد مصرف‌کننده همچنان ضعیف است و همچنان سطوح پایین‌تری از درخواست‌های خریداران جدید گزارش می‌شود. علاوه بر این، در حالی که بازارها پیش‌بینی می‌کنند که حرکت بعدی نرخ بانکی کاهش خواهد یافت، همچنان خطرات افزایشی برای نرخ بهره وجود دارد. تورم در حال کاهش است، اما معیارهای فشار قیمت داخلی بسیار بالاست.

دیدگاه خود را درباره کاهش 1.8 درصدی قیمت مسکن در بریتانیا بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.