در پی حمله حوثی‌ها به دریای سرخ، آمریکا 3 کشتی را غرق کرد و 10 نفر را کشت!

آمریکا-3-کشتی-را-غرق-کرد-و-10-نفر-را-کشت
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس گزارش‌هایی از مقامات آمریکایی، مرسک (Maersk)، و حوثی‌ها در روز یکشنبه، بالگردهای آمریکایی یک حمله توسط شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به یک کشتی کانتینری مِرسک (MAERSKb.CO) در دریای سرخ را دفع کردند، که منجر به غرق شدن سه کشتی و کشته شدن 10 شبه‌نظامی شد.

مرسک و فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) گفتند در حالی که مهاجمان سعی در سوار شدن بر کشتی با پرچم سنگاپور، مرسک هانگژو (Maersk Hangzhou)، داشتند، این نبرد دریایی حدود ساعت 03:30 به وقت گرینویچ روز یکشنبه رخ داد. CENTCOM اعلام کرد که بالگردهایی از USS ایزنهاور (USS Eisenhower) و USS گریولی (USS Gravely) پس از دریافت تماس اضطراری، به تیم امنیتی کشتی در دفع حمله‌کنندگان پیوستند.

مرسک اعلام کرد که پس از حمله، حرکت‌های همه کشتی‌ها از طریق دریای سرخ را برای 48 ساعت متوقف می‌کند.

یک سخنگو از سوی حوثی‌ها گفت که این گروه به این دلیل حمله را انجام داده است که خدمه کشتی به هشدارهای تماس توجه نکرده‌اند. او گفت که 10 نفر از پرسنل نیروی دریایی حوثی پس از حمله نیروهای آمریکایی در دریای سرخ “کشته و مفقود” شده‌اند.

در شرایطی که اسرائیل همچنان به کمپین بمباران بی‌امان خود پس از حمله غافلگیرکننده حماس از مرز به شهرهای اسرائیلی در تاریخ 7 اکتبر (15 مهر) ادامه می‌دهد، که منجر به کشته شدن 1,200 نفر و گرفتن 240 گروگان شد، این نبرد دریایی خطر افزایش تنش‌ها در منطقه را نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات مقامات بهداشتی غزه، بمباران هوایی و توپخانه اسرائیل باعث کشته شدن بیش از 21,800 نفر از مردم بی‌گناه شده است.

حوثی‌های یمن از ماه نوامبر با هدف نشان دادن حمایت خود از حماس، به هدف گرفتن کشتی‌ها در دریای سرخ پرداخته‌اند، که این امر باعث شده شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل دریایی مسیر طولانی‌تر و پرهزینه‌تر دور دماغه امید نیک (Good Hope) در آفریقا را به جای عبور از کانال سوئز انتخاب کنند.

دریای سرخ نقطه ورودی برای کشتی‌هایی است که از کانال سوئز استفاده می‌کنند، که حدود 12 درصد از تجارت جهانی را در دست دارد و برای جابجایی کالاها بین آسیا و اروپا حیاتی است.

ایالات متحده در تاریخ 19 دسامبر (28 آذر) عملیات پروسپریتی گاردین (Operation Prosperity Guardian) را آغاز کرد و اعلام کرد که بیش از 20 کشور موافقت کرده‌اند در تلاش‌ها برای حفاظت از کشتی‌ها در آب‌های دریای سرخ نزدیک یمن شرکت کنند.

مرسک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل بار جهان، در تاریخ 24 دسامبر (3 دی) اعلام کرد که از طریق دریای سرخ دوباره به حرکت خود ادامه خواهد داد. با این حال، حملات همچنان ادامه دارد و متحدان ایالات متحده، با وجود تقریبا نیمی از آن‌ها که حضور خود را علناً اعلام نمی‌کنند، برای پیوستن به این ائتلاف تردید دارند.

عملیات ناموفق حوثی‌ها، دومین حمله به کشتی مرسک هانگژو در طی آن چند روز بود. این کشتی که 14,000 کانتینر را در مسیر خود از سنگاپور حمل می‌کند، روز شنبه در حدود 55 مایل دریایی جنوب غربی الحدیده، یمن، مورد اصابت موشک قرار گرفت.

این شرکت حمل‌ونقل اضافه کرد که خدمه کشتی مرسک هانگژو در امان هستند و هیچ نشانه‌ای از آتش‌سوزی روی کشتی وجود ندارد، و این کشتی سفر خود را به سمت شمال به سوی کانال سوئز ادامه داد.

جان کربی (John Kirby)، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، وقتی در برنامه “گود مورنینگ امریکا” شبکه ABC از او پرسیده شد که آیا واشنگتن در نظر دارد حمله پیش‌دستانه‌ای علیه حوثی‌ها را در نظر بگیرد، از بیان گزینه‌هایی که ایالات متحده در نظر دارد خودداری کرد.

“ما به صورت علنی به حوثی‌ها و به صورت خصوصی به متحدان و شرکای خود در منطقه اعلام کرده‌ایم که ما این تهدیدات را جدی می‌گیریم.”

گرانت شپس (Grant Shapps)، وزیر دفاع انگلیس، در روزنامه دیلی تلگراف (Daily Telegraph) نوشت:

“ما آماده اقدام مستقیم هستیم و در اتخاذ اقدامات بیشتر برای بازدارندگی از تهدیدات علیه آزادی ناوبری در دریای سرخ تردید نخواهیم کرد.”

او گفت: “حوثی‌ها نباید تردیدی داشته باشند: ما متعهد به پاسخگو کردن عوامل بدخواه برای توقیف کشتی‌ها و حملات غیرقانونی هستیم.”

پیشتر در روز یکشنبه، دیوید کامرون (David Cameron)، وزیر امور خارجه انگلیس، گفت که او در یک تماس به حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفته است که ایران باید به توقف حملات حوثی‌ها در دریای سرخ کمک کند.

انجمن حمل‌ونقل بیمکو (BIMCO) این حملات را محکوم کرد و از کشورهایی که در دفع آن‌ها دخالت داشتند، تشکر کرد.

جاکوب لارسن (Jakob Larsen)، رئیس ایمنی و امنیت دریایی بیمکو، به رویترز (Reuters) گفت:

“ما از تلاش‌های ایالات متحده، فرانسه و انگلیس تاکنون سپاسگزاریم و امیدواریم حتی کشورهای بیشتری با تجهیزات دریایی یا وسایل تأثیرگذار دیگر از جمله فشار دیپلماتیک بر حوثی‌ها و حامیان آن‌ها، از ائتلاف حمایت کنند.”

نظر شما در مورد اقدامات حوثی‌های یمن در حمله به برخی کشتی‌های مرتبط با اسرائیل با هدف حمایت از جنبش اسلامی حماس و مردم مظلوم غزه چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره در پی حمله حوثی‌ها به دریای سرخ، آمریکا 3 کشتی را غرق کرد و 10 نفر را کشت! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.