خانه‌های استانبول ارزان‌تر از تهران

خانه‌های-استانبول-ارزان‌تر-از-تهران
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس تحلیل بازار املاک در ترکیه و ایران که توسط خبرگزاری دولتی تجارت نیوز انجام شده است، قیمت خانه‌ها در استانبول به عنوان یکی از شهرهای اصلی کشور ترکیه، به طور متوسط در سال 2023 پایین‌تر از تهران بوده است.

تجارت نیوز به آمار رسمی قیمت‌های مسکن در تهران اشاره کرده و بیان می‌کند که بخش مسکن در سال‌های اخیر رشد قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است، به گونه‌ای که متوسط قیمت یک آپارتمان در نوامبر 2023 به حدود 800 میلیون ریال (تقریبا 1,603 دلار) به ازای هر متر مربع رسیده است.

این گزارش بیان می‌کند که داده‌های اقتصادی مربوط به ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در سال‌های اخیر، همراه با اقتصاد ایران، با مشکلات متعددی، از جمله تورم رو به رشد، مواجه شده است.

با مقایسه داده‌های بازار املاک تهران و استانبول، مشخص شده است که متوسط قیمت خانه در تهران در ژانویه 2022 حدود 1,300 دلار به ازای هر متر مربع بوده است، در حالی که در همان دوره، قیمت خانه‌ها در استانبول از 1,500 دلار به ازای هر متر مربع بیشتر بوده است.

این گزارش تأکید می‌کند که قیمت خانه‌ها در استانبول روند نزولی داشته و تا سپتامبر به 1,600 دلار رسیده است، در حالی که قیمت خانه‌ها در تهران دوره جدیدی از رشد را آغاز کرده و به 1,500 دلار رسیده است.

عبدالله مشکانی، اقتصاددان، هزینه کمتر زمین و ساخت‌وساز در استانبول را به عنوان دلایل قیمت‌های پایین‌تر املاک نسبت به تهران عنوان کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که افزایش قیمت‌های مسکن در ایران منجر به افزایش فقر مسکن شده است.

در این رابطه، رسانه‌ها از تغییر اجباری در ترجیحات مردم به سمت خانه‌های کوچکتر با مساحت 40 متر مربع یا کمتر خبر داده‌اند.

بر اساس این، روزنامه دنیای اقتصاد، وابسته به دولت ایران، در تاریخ 7 نوامبر گزارش داده است که آمارها نشان می‌دهند تعداد بی‌سابقه‌ای از ساکنین در پایتخت در خانه‌هایی با مساحت تا 40 متر مربع در طول سال جاری زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، سهم خانه‌های “خیلی کوچک” با مساحت تا 40 متر مربع در معاملات تهران از 3.3 درصد در سال 2018 به بیش از 5.2 درصد در سال 2023 افزایش یافته است.

گزارش مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که متوسط قیمت آپارتمان‌ها به ازای هر متر مربع از 62 میلیون ریال (تقریبا 1,088 دلار) در بهار 2018 به بیش از 808 میلیون ریال (تقریبا 1,603 دلار) در سپتامبر 2023 افزایش یافته است.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت ایران، در طی کمپین انتخاباتی خود وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال را داده بود.

در تاریخ 29 نوامبر، روزنامه دولتی هم‌میهن، اظهارات حبیب‌الله ستاریان، استاد دانشگاه را منتشر کرد که گفت: “بیش از دو دهه است که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال ضروری بوده، اما در نهایت تنها 300,000 واحد تولید می‌شود.”

این اقتصاددان مسکن افزود: ساخت سالانه “300,000 واحد مسکونی” نیز در دو سال گذشته کاهش یافته و به “200,000 واحد مسکونی” رسیده است.

در شرایطی که بر اساس داده‌های منتشر شده در تاریخ 20 نوامبر توسط ایران اوپن دیتا، قیمت “یک وعده چلوکباب” دو برابر “هزینه غذای روزانه” یک کارگر است، ایده مالکیت خانه به یک رویای دست‌نیافتنی برای بسیاری از سطوح درآمدی در ایران تبدیل شده است.

بر اساس گزارشی که در اوایل ماه نوامبر در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شد، در پروژه دو ساله “ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال” که ابراهیم رئیسی در طی کمپین انتخابات ریاست جمهوری خود در ژوئن 2021 به طور مکرر وعده داده بود، حجم عرضه مؤثر به “600,000 واحد” رسیده و تقاضای مؤثر به “650,000 نفر” رسیده است.

از طرف دیگر، همراه با بحران مسکن، رسانه‌های وابسته به دولت ایران در تاریخ 9 نوامبر، با استناد به آمار رسمی منتشر شده در این بخش، اعلام کردند که قراردادهای اجاره امسال نسبت به سال قبل “55 درصد افزایش” داشته است، که بیش از دو برابر “میانگین تاریخی این نرخ” است.

نظر شما در مورد وضعیت مسکن و نر خ بالای آن در ایران چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره خانه‌های استانبول ارزان‌تر از تهران بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.