3 دلیل که چشم انداز طلا در سال 2024 می‌تواند درخشان باشد!

3-دلیل-که-چشم-انداز-طلا-در-سال-2024-می‌تواند-درخشان-باشد
آنچه در این مقاله میخوانید

روند تغییرات قیمت طلا در سال 2023 بسیاری از سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرد، چون این فلز گرانبها در برابر موانع سنتی مربوط به اقتصاد کلان مقاومت نشان داد. نوسانات بازار، آشوب‌های ژئوپلیتیکی و عدم قطعیت در سیاست‌های پولی و مالی ایالات متحده همگی به افزایش قیمت طلا کمک کردند. تقاضای بنیادی، از خریدهای بی‌سابقه بانک‌های مرکزی گرفته تا تقاضای پرقدرت برای جواهرات، به طلا کمک کرد تا در پس‌زمینه چالش‌برانگیز اقتصاد کلان دوام بیاورد. امسال، بهبود درک سرمایه‌گذاران از طلا می‌تواند منجر به افزایش تقاضای جهانی و رسیدن به قله‌های جدید شود. در مجموع، چشم‌انداز برای طلا ممکن است با چرخش سه جریان در اقتصاد کلان تقویت شود:

  • سیاست پولی انعطاف‌پذیر ایالات متحده با کاهش رشد اقتصادی مبتنی بر مصرف‌کننده آمریکایی و ثبات تورم،
  • کاهش ارزش دلار آمریکا با بسته شدن شکاف رشد اقتصاد جهانی با رشد ایالات متحده و ادامه خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی،
  • و احساسات خوش‌بینانه سرمایه‌گذاران نسبت به طلا در برابر ریسک‌های افزایش‌یافته.

بزرگ‌ترین شگفتی برای طلا در سال 2023، مقاومت مداوم آن در برابر افزایش بازده‌های واقعی ایالات متحده بود که با کاهش تورم و بازده‌های اسمی بالاتر هدایت می‌شد. بازده اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده در سال 2023 بیش از 5 درصد افزایش یافت، که بالاترین سطح از سپتامبر 2007 محسوب می‌شود.

بر اساس رابطه تاریخی بین طلا و بازده اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده، انتظار می‌رفت طلا در این دوره بدتر از حد فعلی خود عمل کند. به جای آن، بازار طلا با خریدهای بی‌سابقه طلا توسط بانک‌های مرکزی، افزایش نوسانات بازار و آشوب‌های ژئوپلیتیکی تثبیت شد.

با آغاز کاهش سطوح تورم و ثابت شدن آن در نزدیکی میانگین‌های تاریخی بلندمدت، انگیزه فدرال رزرو برای ادامه افزایش نرخ بهره عمدتاً از بین رفته است. در واقع، فعالان بازار در حال حاضر با انتظار کاهش نرخ‌ها در نیمه اول سال 2024 قیمت‌گذاری می‌کنند، که این مسئله می‌تواند برای قیمت‌های طلا یک امتیاز باشد.

چشم‌انداز دلار آمریکا در سال 2024 نیز چندان امیدوارکننده نیست. کاهش نرخ‌های بهره ممکن است تقاضا برای ارزهای غیر دلاری را با توجه به تنگ شدن شکاف نرخ‌های بهره در سطح جهانی افزایش دهد. علاوه بر این، احتمال بروز تعطیلی دولت ایالات متحده، بحث‌های سیاست مالی و تقابل‌های سیاسی در آستانه چرخه انتخاباتی 2024 ایالات متحده ادامه دارد. با توجه به افزایش بدهی‌ها و تضعیف مالی که منجر به کاهش اعتباری ایالات متحده در سال 2023 شده است، احتمال ادامه عدم قطعیت در جبهه سیاست مالی می‌تواند مانعی برای چشم‌انداز دلار آمریکا ایجاد کند.

در همین حال، چشم‌انداز کاهش رشد یا حتی رکود می‌تواند در میان‌مدت بر دلار آمریکا فشار وارد کند و با توجه به چشم‌انداز دلار آمریکا که ثابت یا ضعیف‌تر است، طلا می‌تواند در سال آینده مورد حمایت قرار گیرد. علاوه بر این، خرید مداوم طلا توسط بانک‌های مرکزی می‌تواند بر چشم‌انداز دلار آمریکا تأثیر بگذارد، چونبانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور به متنوع ساختن ذخایر خود از دلار آمریکا و سایر ارزهای ذخیره‌ای ادامه می‌دهند.

در حالی که این یک روند تدریجی است، اما یک کاتالیزور قوی بالقوه برای طلا است، به ویژه چون سهم ذخیره‌سازی طلا توسط بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور به طور متوسط سه برابر کمتر از همتایان آنها در بازارهای توسعه‌یافته است.

احساس سرمایه‌گذاران طلا، به ویژه سرمایه‌گذاران صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)، در سال‌های اخیر کمرنگ بوده است. با وجود تقاضای قوی برای شمش‌ها و سکه‌های طلا، جریان‌های جهانی ETF طلا در سال 2023 در مسیر ثبت سومین سال متوالی خروج خالص از بازار قرار دارند. با توجه به عملکرد قیمت طلا در این دوره، یک اختلال و بی‌نظمی جالب بین قیمت طلا و جریان‌های ETF طلا ظاهر شده است.

این بی‌نظمی، که در آن دارایی‌های ETF طلا در برابر یک محیط قیمت طلا بی‌طرف نقد می‌شوند، در زمینه سابقه صندوق‌های ETF طلا بسیار منحصر به فرد است. این موضوع تا حدودی با افزایش بازده‌ها که سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند، همراه با خریدهای شگفت‌انگیز طلا توسط بانک‌های مرکزی در سال‌های 2022 و 2023 و تقاضای قوی در بین مصرف‌کنندگان طلا برای جواهرات توجیه می‌شود.

با توجه به مقاومت طلا در سال 2023، اگر سرمایه‌گذاران در سال 2024 به بازار طلا بازگردند، این بی‌نظمی کمتر خواهد شد و ارتباط بین قیمت نقدی طلا و جریان‌های ETF به سطوح تاریخی باز خواهد گشت. این روند می‌تواند یک نیروی پشتیبان قدرتمند باشد، چون خرید سرمایه‌گذاران با خرید بانک‌های مرکزی هم‌زمان می‌شود و ممکن است قیمت‌های طلا را به میزان بیشتری بالا ببرد.

در سناریوی پایه ما برای سال 2024، ما انتظار داریم طلا در محدوده قیمتی بین 1,950 تا 2,200 دلار آمریکا برای هر اونس معامله شود. در این سناریو، رشد جهانی و ایالات متحده کند می‌شود در حالی که از رکود اجتناب می‌کند، ارزش دلار آمریکا در پاسخ به تعداد محدودی از کاهش نرخ‌ها توسط فدرال رزرو ثابت تا کمی پایین می‌آید و نرخ‌های بهره برای مدت طولانی‌تر بالا باقی می‌ماند. تحت حمایت خرید مداوم قوی طلا توسط بانک‌های مرکزی، تقاضای مصرف‌کننده برای طلا در بازارهای نوظهور پایدار می‌ماند.

در سناریوی گاوی ما، ما انتظار داریم طلا در محدوده قیمتی بین 2,200 تا 2,400 دلار آمریکا برای هر اونس معامله شود. در اینجا، ایالات متحده با رکود اقتصادی مواجه می‌شود که با کاهش‌های قابل توجه نرخ بهره توسط فدرال رزرو و دلار آمریکایی ضعیف‌تر همراه است، در حالی که نوسانات بازار افزایش می‌یابد و تقاضای سرمایه‌گذاری بالا روی طلا را برمی‌انگیزد.

در سناریوی خرسی ما، ممکن است طلا در محدوده قیمتی بین 1,800 تا 1,950 دلار آمریکا برای هر اونس معامله شود. در این سناریو، اقتصادهای ایالات متحده و جهانی رشد توسعه‌ای را نشان می‌دهند و فدرال رزرو نرخ‌ها را برای مهار افزایش تورم قیمت‌ها و دستمزدها از بازار کاری که با کمبود نیر روبرو است، بالا می‌برد.

علاوه بر این، کاهش نوسانات بازار تقاضا برای سرمایه‌گذاری روی طلا را کاهش می‌دهد و دلار آمریکایی قوی‌تر که از آن حاصل می‌شود، قیمت طلا را در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد، هرچند تقاضای مصرف‌کننده در بازارهای نوظهور برای جواهرات، شمش‌ها و سکه‌ها تحت حمایت تورم رو به افزایش و ارزهای در حال ضعیف‌شدن دست‌نخورده باقی می‌ماند.

با احتمال افت بازار ناشی از ارزیابی‌های بیش از حد سهام و سهام‌هایی که برای کمال قیمت‌گذاری شده‌اند، تنش‌های ژئوپلیتیکی و نوسانات کالایی، احتمال وجود نوسانات بیشتر در بازار سهام در سال 2024 بالا می‌ماند.

طلا ممکن است محافظت قابل توجهی برای سبد سرمایه در محیط ریسک بالا فراهم کند. این مورد در سال 2023، زمانی که طلا به محافظت در برابر افزایش نوسانات بازار ناشی از بحران بانکداری منطقه‌ای ایالات متحده، جنگ اسرائیل-حماس و جنگ روسیه-اوکراین کمک کرد، صادق بود.

نظر شما در مورد چشم‌انداز طلا در سال جدید میلادی چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره 3 دلیل که چشم انداز طلا در سال 2024 می‌تواند درخشان باشد! بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.