به دلیل نگرانی‌های عرضه خاورمیانه، بهای نفت افزایش یافته است

بهای-نفت-افزایش-یافته-است
آنچه در این مقاله میخوانید

به خاطر افزایش نگرانی‌ها در مورد عرضه خاورمیانه پس از اختلالات در یک میدان نفتی در لیبی و تنش‌های تشدید شده در مورد جنگ اسرائیل و حماس، قیمت نفت روز پنجشنبه بیش از 1 درصد افزایش یافت و به رشد خود در جلسه قبلی ادامه داد.

در روز چهارشنبه، اعتراضات محلی باعث توقف تولید در میدان نفتی شراره (Sharara) لیبی شد که تا 300,000 بشکه نفت در روز تولید می‌کند. این میدان، که یکی از بزرگترین‌های میادین نفتی لیبی محسوب می‌شود، هدف مکرر اعتراضات محلی و سیاسی گسترده‌تر بوده است. بهای نفت برنت 92 سنت، یا 1.2 درصد، افزایش یافت و به 79.17 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که ارزش قراردادهای آتی نفت خام آمریکایی وست تگزاس اینترمدیت (WTI) 93 سنت، یا 1.3 درصد، رشد کرد و به 73.63 دلار رسید.

یاپ جون رونگ (Yeap Jun Rong)، استراتژیست بازار در IG، گفت: “تقارن اخبار پیرامون تنش‌های بیشتر در دریای سرخ و توقف کامل میدان نفتی شراره لیبی به دلیل اعتراضات محلی، نگرانی‌های تازه‌ای در مورد اختلالات در عرضه جهانی نفت را ایجاد کرده است.”

در روز چهارشنبه، هر دو معیار حدود 3 درصد افزایش یافتند و برای اولین بار در پنج روز گذشته به بالاتر از قیمت پایانی قبلی رسیدند. نفت همچنین از داده‌های انجمن نفتی آمریکا که نشان داد ذخایر نفت خام 7.4 میلیون بشکه کاهش یافته، که دو برابر کاهش مورد انتظار بوده است، مورد حمایت قرار گرفت.

جان اوانز (John Evans)، از دلال نفت PVM، گفت با وجودی که مؤسسه نفت آمریکا (API) افزایش ذخایر محصولات را نیز گزارش کرده است، “احتمال دارد که تحلیلگران نفت بر کاهش 7.4 میلیون بشکه‌ای موجودی نفت خام به دلیل تنش‌های لیبی و احیای افزایش قیمت ناشی از جنگ تمرکز کنند”.

در ایران و در روز چهارشنبه، وقوع دو انفجار در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت سردار قاسم سلیمانی که در سال 2020 توسط یک پهپاد آمریکایی کشته شد، برگزار شده بود، نزدیک به 100 نفر را به شهادت رساند و ده‌ها نفر را مجروح کرد. ایران قول داده که انتقام بگیرد.

پس از آن که حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن روز چهارشنبه اعلام کردند که یک کشتی حاوی‌بر مقصد اسرائیل را “هدف قرار داده‌اند”، نگرانی‌های ناشی از حمل‌ونقل در دریای سرخ همچنان باقی مانده است. فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که این گروه شبه‌نظامی روز قبل دو موشک بالستیک ضد کشتی در جنوب دریای سرخ شلیک کرده بود.

اعداد و ارقام رسمی موجودی از سازمان اطلاعات انرژی در ساعت 16:00 به وقت گرینویچ منتشر می‌شود.

نظر شما در مورد روند آتی بازار نفت در پی حوادث روی داده در خاورمیانه چیست؟ شما می‌توانید نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را درباره به دلیل نگرانی‌های عرضه خاورمیانه، بهای نفت افزایش یافته است بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.