افزایش تورم آلمان درماه دسامبر

افزایش تورم آلمان در دسامبر
آنچه در این مقاله میخوانید

بر اساس برآورد جدید منتشر شده، تورم آلمان در ماه دسامبر به یک دوره پنج ماهه کاهش نرخ تورم پایان داد زیرا تورم کل به 3.7 درصد نسبت به سال قبل از 3.2 درصد در ماه نوامبر رسید. شاخص تورم اروپا از 2.3 درصد در ماه نوامبر به 3.8 درصد سالانه رسید. 

در دسامبر، بازگشت تورم کل عمدتاً نتیجه معکوس شدن اثرات پایه در قیمت انرژی و معرفی سقف قیمت انرژی در دسامبر سال گذشته بود. در مقایسه با نوامبر، تنها قیمت نفت گرمایش و الکل کاهش یافت، در حالی که قیمت مواد غذایی برای دومین ماه متوالی افزایش یافت.

در حالی که روند نزولی تورم کل در سال 2023 عمدتاً نتیجه اثرات پایه بود، مرحله بعدی کاهش تورم ناشی از تشدید سیاست پولی بانک مرکزی اروپا خواهد بود. تضعیف تقاضا در نتیجه افزایش نرخ بهره باید منجر به کاهش واقعی قیمت در ماه‌های آینده شود. این در حال حاضر در انتظارات قیمت فروش منعکس شده است که به دنبال روند قبلی در تولید شروع به کاهش قابل توجهی در بخش خدمات کرده است.

با این حال، از سوی دیگر، اقدامات دولت آلمان برای کاهش شکاف بودجه سال 2024، فشار صعودی جدیدی بر تورم وارد خواهد کرد. بازگشت مالیات بر ارزش افزوده محدود 7 درصدی به 19 درصد عادی برای خدمات رستوران، پیش از این تصمیم گرفته شده بود که دولت در بودجه سال 2024 خود خلأ مالی داشته باشد. اما افزایش قیمت انتشار CO2، معرفی مالیات پلاستیک، مالیات پرواز و پایان سقف قیمت انرژی، محرک‌های تورمی جدید در سال 2024 هستند. در نتیجه، انتظار داریم تورم آلمان در سال 2024 حدود 3 درصد باشد. 

 

دیدگاه خود را درباره افزایش تورم آلمان درماه دسامبر بنویسید

عضویت در خبرنامه پی سی ام

در بیانیه دولت آمده است که قانون جرایم اقتصادی و شفافیت شرکتی اختیاراتی را ارائه می‌کند که به مقامات بریتانیا این امکان را می‌دهد تا “جنایتکاران سازمان‌یافته و کسانی را که به دنبال سوءاستفاده از اقتصاد باز بریتانیا هستند، هدف قرار دهند”.